annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Et lille udvalg
Hvem er online?
0 registrerede 265 gæster og 284 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 11 < 1 2 ... 8 9 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26610 - 23/12/2018 13:49 Re: Rimeligt!!!??? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Tikka, du ved jo meget vel, at jeg ikke afkræver deltagere i denne tråd, at de skal bekende deres tro/ikke tro på hverken det ene eller det andet.
Men at deltage i tråden alene ved at søge at nedgøre "budbringeren"/"manden" kan jeg ikke tage seriøst.

Du meddeler nu, at du ikke tror på genfødsler/reinkarnation, og det er jo fair nok - ligesom det selvfølgelig helt er din egen afgørelse, om du vil - eller ikke vil - fortælle, om du så tror på noget andet.

For mit vedkommende ligger det sådan, at jeg tvivler på samtlige religioners forjættende dogmer om "noget efter døden", men jeg kan ikke afvise dem - og jeg har måske en anelse om, at sandheden kan indeholde noget efter døden, som vi mennesker ikke har mulighed for at fatte.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26611 - 23/12/2018 16:31 Lægprædikant d'fin hoppebold... [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Att: lægprædikant d’fin hoppebold – trosbekenderen, der altid er hoppet over argumentation for sine meninger, og nu gnaver i stakittet igen …


Når det, som jeg jo så tit har set det ske, sortner for dine øjne og du føler dig som bukken ateisten blindt springer over og det skærer dig i hjertet at se naturvidenskaber forholde sig indifferent til din åndelige oplevelse af ”verdens væren”, hvor end ikke andre kristne bukker for dig, sandhedsvidnet der ser sin gud i øjnene, skyldes dit øjeblikkelige sortsyn vel igrunden bare at der et øjeblik kastes lys på den omsiggribende overtro der meget sandsynligt kørte dig ud af sidesporet længe før du kastede dig over tastaturet, men stadig sidder her på Trosfrihed og gentager samme forurettelse over manglen på anerkendelse af hvor mystisk det er, at du, mellem 6-7 mia. andre biologiske afkom evner at eksistere.

Der er desværre ikke andet at sige til den form for selvoplevelse som ”guddommeligt mystisk afkom”, at den blot er et resultat af anvendt fantasi, så uanset hvor ualmindelig åndelig du synes du er, er du som alle andre dyrearter bare et ganske almindeligt biologisk resultat af naturlig reproduktion. Dertil er det jo ikke ualmindeligt at der i kulturer er opstået grupper af mennesker der tilstod sig selv de mest overnaturlige egenskaber, hvor den græske mytologi måske er det mest spændende exempel, men at der blot er tale om større eller mindre forsamlinger af mennesker der indbyrdes komplimenterer hinanden for selvbilleder der har rod i fantasien, dermed i litteraturen, og at disse nøjagtig som du så længe har forsøgt på, kritiserer virkeligheden for ikke at matche den fantastiske frembringelse. Fx har vi jo i årevis set dig konfrontere virkeligheden med store vredesudbrud som en anden kreationistisk spørgejørgen, underforstået, at når man nu ikke ved alt om alt, ja så sku’ der vel nok kunne blive plads til en lille gud i en astrofysisk og biologisk forklaringsmodel, men viser netop kun at du ikke har forstået hvordan videnskaber arbejder, hvorfor de altså ifølge din tankeverden må laves om og tilpasses en religiøs overtro, der ville være så bekvem for det selvbillede du så godt kan lide.

I erkendelsen af at der næppe blir megen virkelighed ud af dén fantasi, er vi så tilbage hvor det sortner for dine øjne: „det er også alle de ateisters skuld, gid fanden havde dem, de har ligesom naturvidenskaberne ikke oplevet verdens væren, og mangler helt og aldeles selvkritik!” … ;)

Det var her ”agnostikeren” fødtes: ah! tænkte du, de åndssvage ateister gider ikke høre på mine kongstanker, men agnosticismen er hverken fugl eller fisk og ka’ derfor bruges til at åbne ører i den store mystiks tjeneste!
Imidlertid gik det ikke helt som tænkt, dine jeremiader var så at sige de samme, og lige meget hvor mange kreationistiske anekdoter om Einstein eller Newton der fandtes på netsider skabt til formålet, forblev du præcis den overtroiske fætter som man så hælde vand ud af ørerne allerede på KD’s debatportal. Og det er så her du siden har kaldt os alle for løgnhalse, hver gang nogen satte lys på dig som en ganske almindelig kristen mand der svinger sig lidt i buddhismen, fordi dét livssyn nu engang agiterer for nogenlunde samme trummerum om evige livsformer, dog affødt af menneskets helt og ganske forståelige, hvis ikke naturlige frygt for død og smerte, livets forgængelighed.

Nu er det jo slet ikke sådan, at du gerne vil diskutere eller høre hvad jeg kunne have at sige om døden – hvilket skam er blevet dig forklaret –, for med dig er det nu engang sådan fat, at du bare gerne vil underholde med den ene wikipedia-post efter den anden om hvor mystisk det alt sammen fremstår for dig, og kommentere med samme ”nuuj, hvor er det bare interessant”, og det vil fortsætte i den ene tråd efter den anden, nøjagtig som hidtil, men kun fordi du sidder fast i et religiøst tankerør, lukket i begge ender.

Havde nu derimod livet, naturen eller for den sags skyld døden (som den fremstår for os, i kraft af div. kulturelle mentale irgange, nøjagtig som slukker man en lampe …) virkelig haft din interesse som tema til diskussion, ja så var du jo nok hoppet ud af røret for adskillige år siden, fx dengang vi var temmelig mange ivrige debattører i livlig diskussion her på Trosfrihed – og altid måtte se på en lægprædikant i evig selvtilfreds trosonani for åben skærm, men som aldrig ku’ svare nogen for de meninger han gentog i en uendelighed!

Men go' jul, gamle dreng, med offerrolle og hele pibetøjet, præcis som vi har kendt dig i årevis..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (23/12/2018 16:48)
Top Svar Citer
#26612 - 23/12/2018 22:28 Re: Lægprædikant d'fin hoppebold... [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Dén replik fra Simon lader jeg stå lidt. Jeg skal lige blive færdig med at grine ad den arme mand - og desuden finde ud af at udholde "stanken i bageriet" blinker
Arne smiler
Top Svar Citer
#26615 - 26/12/2018 11:49 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Her i Julen fik jeg lejlighed til at se en bog af Christoffer Hitchens: God is not Great: How Religion Poisons Everything:
Citat:
Kritikken af religion falder inden for fire hovedområder:
* Religion giver en falsk beskrivelse af menneskets opståen og vores kosmos
* Religion fordrer en urimelig undertrykkelse af menneskets natur
* Religion forleder mennesker til at begå vold og udvise blind lydighed over for autoriteter
* Religion er fjendtligt indstillet over for videnskab og fri forskning
og
Citat:
Argumenterne i bogen underbygges af personlige historier, anekdoter og kritisk analyse af religiøse tekster. Omend de abrahamitiske religioner primært står for skud, tages også andre store religioner som fx hinduisme og buddhisme under kritisk behandling.
Jeg har dog ikke rigtig fundet nogen valid kritik af buddhismens idé-indhold.

Hitchens er jo en af de fire store ateister, og blandt meget andet kan jeg da give ham ret i, at svar på de store eksistentielle spørgsmål, der ikke er sandhed, de hindrer sandheden.
Men hans - og andre ateisters - problem her er jo, at ingen kender denne sandhed!
Her kan vi jo ikke støtte os til naturvidenskaben, for den kender jo heller ikke sandheden!
Hvordan kan det være at verden eksisterer?
Naturvidenskaben siger Big Bang, men kan ikke svare på, hvad der førte til Big Bang - hvad var det, der "bangede"?
Desuden er naturvidenskaben vist i tvivl om, hvorvidt der eksisterer flere universer, som oplyst her.

Hvis jeg har forstået buddhismen ret - men det har jeg muligvis ikke - så eksisterer verden, nirvana, evigt - uden begyndelse og uden ende.
Det kunne jo passe ret godt med en påstand om, at Big Bang blot er en ændring af universet fra en tilstand til en anden blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (26/12/2018 11:50)
Top Svar Citer
#26621 - 29/12/2018 11:59 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

En tanke.

Når man som buddhist aldrig er rigtig død og man bliver genfødt efter fortjeneste og der ingen almægtig gud er, hvem styrer så disse genfødsler til et nyt liv. Jeg mener - hvordan forestiller man sig dette system bliver administreret?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 11 < 1 2 ... 8 9 10 11 >


Seneste indlæg
Små mennesker...
af ABC
19/03/2024 10:44
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Nyheder fra DR
Er det din kænguru? Politiet efterlyser..
19/03/2024 10:24
Københavns Politi lukker Pusher Street ..
19/03/2024 09:56
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Nyheder fra Religion.dk