annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 11 < 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26527 - 20/11/2018 17:16 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Angående, hvad jeg ovenfor kaldte "fastlåste positioner", så er det nok ateismen, kristendommen og buddhismen, der for mig mest "springer i øjnene".

Ateismen er, som jeg ser det, meget præget af, hvad den afviser - især gudstro - og hvordan den forholder sig til buddhisme er for mig uklart.
Tydeligt er det dog, vil jeg mene, at naturvidenskaben ikke afvises - men den indstilling har vel også størstedelen af kristendommen og buddhismen.
Og tillige er det vel karakteristisk, at naturvidenskabens manglende evne til at forklare, "hvor verden kommer fra" er noget, som ateister ikke forholder sig til.
Det, synes jeg, er en svaghed!

Kristendommen bygger jo på forestillingen om en gud (fra før alle tider) - endda en treenig gud: En fader, en søn (på et tidspunkt født af en jordisk kvinde) og en ånd: helligånden - ét væsen - tre personer, siger man vist.
Alle kender vi jo til faderskikkelsen, alle har vi jo haft en far, der ideelt - sammen med moderen - sørger for at vi kan leve, er god og er retfærdig.
Tanken er jo nærliggende, at det er denne jordiske faderskikkelse, der har inspireret mennesker til at forestille sig en himmelsk faderskikkelse - og når vi så hos den himmelske fader bliver "voksne", d.v.s når vi dør, så kommer vi enten i himlen eller i helvede.
At nogle ser alt dette som menneskers primitive forestillinger er vel ikke så underligt.
Men bliver kristendommen stående dér?
Det er vel ikke sikkert.

Buddhismen er straks lidt vanskeligere at rumme, synes jeg.
Hovedsynspunktet - som jeg har opfattet det - at vi mennesker ikke kan se verden, fordi vi er så optagede af vores eget jeg forekommer mig meget overbevisende, og ligeså påstanden: at det er muligt at komme fri af "jeg'ets illusion" til en bedre og sandere tilstand - men om det er sandt, er jo ikke til at vide medmindre man selv har oplevet det.
Hertil kommer jo så påstanden om genfødsler og deres afhængighed af tidligere liv, som jo er en påstand i såvel buddhismen som hinduismen.

Det her nævnte er jo en nok indtil det urimelige forenklet sammenstilling af tre udbredte livsindstillinger hos os mennesker.

Og hvor står jeg så?
Det har jeg ikke noget klart svar på.
Jeg kan give ateisterne ret i, at mange gudsforestillinger hos os mennesker nok er alt for primitive, men alene at støtte sig til naturvidenskabens dybt imponerende - men helt utilstrækkelige - resultater - dén "køber jeg ikke" blinker

Kristendommens idé om en almægtig "tre i én" skabende og almægtig fader-søn-ånd-skikkelse er vidunderlig smuk - synes jeg - og der er også meget muligt megen sandhed i den, men den forekommer mig primitiv, derved at den slet ikke - eller kun meget lidt - har fokus på vi menneskers forvrængede verdenssyn - forvrænget p.g.a. vores selvoptagethed.

Buddhisterne hævder at kunne se universets sande harmoni - men kun mulig for dem, der har nået tilstrækkelig selvudvikling, "oplysning", nirvana.
Vi andre må affinde os med genfødsel efter genfødsel.
Er det sandt?
Jeg kan ikke sige: Ja - og jeg kan heller ikke sige: Nej.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26528 - 20/11/2018 19:34 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:

I stedet for al den kopiering af wiki-læserier, sku' du hellere beskrive dine problemer med din bevidsthed i verden omkring dig - i den forbindelse har dine fantasier om guder intet at sige - selv problemet med at finde guder til observation skaber mulighed for bevidsthed om disses usandsynlige existens udenfor litteraturen. Du ka' her skabe bevidsthed om det sandsynlige i at de optræder i dine tanker qua litteraturen, men ikke i kraft af selvstændig evne til eksistens. Så mon ikke dine problemer snarere handler om mangel på logik i tænkning - det med fordel også er muligt at blive bevidst om, som et stadigvæk existerende problem, nu uden din tålmodige dansklærer Ole som rettesnor, snøft!..;)

mvh
Sinon
Top Svar Citer
#26532 - 21/11/2018 16:32 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg har kigget lidt på Ateistisk Selskab, som har en "test" på, om man er ateist.

Her læser jeg - blandt meget andet:
Citat:
Hvis du ikke tror på guder, men er åben over for, at der er en form for energi eller kærlighed i universet, der holder os sammen – så er du ateist.
Så de hersens ateister er åbenbart ekstremt rummelige, når de hævder at omfatte ikke blot gudsfornægtere, men også dem, der ikke hævder, at de er troende på en eller flere guder - hvilket vel så også omfatter de fleste af buddhisterne samt agnostikere - og måske også en stor del af "new age" blinker

(Jeg ser, at Simon - også i denne tråd - fortsat forlyster sig med sin sædvanlige "galde", men stadig uden at sige noget som helst om, hvor han selv står. En sådan "spillen med fordækte kort" gider jeg ikke blinker )


M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26534 - 23/11/2018 17:58 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ordene fra Ateistisk Selskab:
Citat:
Hvis du ikke tror på guder, men er åben over for, at der er en form for energi eller kærlighed i universet, der holder os sammen – så er du ateist.
synes jeg egentlig selv godt om.

Ordene "energi" og "kærlighed" er dog måske for snævre begreber - og "holder os sammen" ligeså, men hvad skal man sætte i stedet?

Jeg har forsøgt mig med "verdens væren" og "hvad der ligger bag", men det gør jo nok ikke den store forskel - og det giver vel næsten plads til kristendommens - i mine øjne noget primitive - forestilling om: Herren, der har skabt og styrer verden - såfremt man undlader at definere begrebet: Herren.

Men det giver vel også plads til buddhismens forestilling om en evig verdens harmoni, som først kan erkendes, hvis man når frem til at frigøre sig fra jeg'et: nirvana.

Er Herren og Nirvana mon i virkeligheden blot to forskellige udtryk for det samme - noget overmenneskeligt, som vi mennesker ikke evner at fatte - måske med undtagelse af nogle få mystikere?

Og eksistens af noget overmenneskeligt er vel mere sandsynligt end usandsynligt, når man betænker, at Homo sapiens blot er en af mange biologiske arter blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26537 - 25/11/2018 14:10 Stil not sporting old bean!..;) [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Du roder som sædvanlig rundt i begreberne, og tillægger igen afvisningen af din gudetro en masse meninger du som kristen troende godt ka' lide. Sagen er og har altid været, at du ligesom andre kreationister bare ikke ka' forlige dig med afvisning af en gang vrøvl du har ladet dig indbilde om naturen i og udenfor dig, og opfører dig jo netop som man ka' forvente. Vi har aldrig set andet end den slags fra dig...;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (25/11/2018 14:11)
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 11 < 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk