annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 179 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 14 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 13 14 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#26338 - 03/10/2018 11:50 Re: TRO [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Vi kommer jo nok ikke rigtig ret meget længere i vores dialog om tro.
Jeg kan dog tilføje, at jeg var godt i gang med at blive troende under mine konfirmationsforberedelser som ung, men da så præsten efterfølgende opsøgte mig for nærmest at aftvinge mig en erklæring om, at jeg var troende - hvilket jeg efterkom - da gik det op for mig, at jeg var blevet manipuleret, og jeg mistede enhver respekt for kristendommens danske version.
På det tidspunkt - i årene efter den anden verdenskrig - var fænomenet hitlerjugend almindelig kendt - og afskyet - og præstens opførsel overfor mig lignede.
SÃ¥ mit "trosliv" blev meget kort.

Et lille halvt hundrede år senere - under en midtvejskrise - kom jeg til at stå helt alene overfor en Kristus-Ikon og oplevede dér den ortodokse kristne kirkes idé om guddommelig kærlighed - også til et menneske som mig.
Den oplevelse greb mig - og gør det stadig - men senere oplevede jeg - via den samme Ikon - budskabet om ikke at tage kristendommens dogmer alvorligt.
Jeg er derfor ikke kristent troende, men idéen, budskabet, håbet, længslen, fryden over denne kærlighed fylder meget i mit liv.

Min situation er derfor nu, at jeg har kasseret alle religioner som noget, jeg kan tro på, men jeg kan ikke slippe håbet om/den fornemmelse, at hvad der er bag verdens væren - fuldstændig ukendt - og sikkert også fuldstændig ufatteligt - også rummer kærlighed til det værende - og herunder også mig.
Om det kan kaldes en "trosbekendelse", ved jeg ikke, men det er dér, jeg er blinker

Det er i denne situation, jeg er blevet nysgerrig efter, hvordan det er for mennesker at være troende - uanset hvilken religion, det handler om.

Du skriver meget smukt herom:
Citat:
Den kristne tro kommer udefra gennem Ordet og ånden og bliver levende i samspil med egen ånd og vokser derved.
Men jeg må nok erkende min skepsis - som du kalder "forsvarsværker" - overfor dogmerne, som for mig er alt for snævre i forhold til sandheden - den ukendte.

Dette er også et svar til dig, HansKrist.
Din trosverden: Gud - Menneske, imponerer mig - men den er desværre udenfor min fatteevne.

Når jeg så nu - i dette øjeblik - spørger mig selv igen - som præsten i sin tid gjorde - om jeg er "troende", så går det op for mig, at jeg nok må svare: Ja - men med den tilføjelse, at jeg ikke ved, hvad det er, dét jeg tror på - og som ligger uendeligt ud over min fatteevne blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26339 - 03/10/2018 13:35 Re: TRO [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant skr. flg. morsomhed:

"Jeg kan dog tilføje, at jeg var godt i gang med at blive troende under mine konfirmationsforberedelser som ung, men da så præsten efterfølgende opsøgte mig for nærmest at aftvinge mig en erklæring om, at jeg var troende - hvilket jeg efterkom - da gik det op for mig, at jeg var blevet manipuleret, og jeg mistede enhver respekt for kristendommens danske version."

- Måske ikke ligefrem en logisk forklaring på lægprædikantens hudløse interesse for kun kristen overtro, for ikke at tale om interessen ud i Scientologys kvasipsykologi a la' hønsemands - men al denne kristne hældørethed vi i årevis har set på fra netop ham, er åbenbart bare en grådkvalt sentimentalitet med kristusikonet knuget ind til brystet...;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (03/10/2018 13:48)
Top Svar Citer
#26341 - 03/10/2018 16:27 Re: TRO [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse.
Jeg må selvfølgelig indrømme, at min svage tro på en - bag det universelle værende - kærlighed til det værende - som mange religiøse kaldet skaberværket - meget muligt kan være kun en længsel, et håb, om noget, der i virkeligheden slet ikke eksisterer, og at vi er overladt alene til de barske naturlove, som vi ikke ved hvor kommer fra - åndelig fattigdom - som hos gudsfornægterne, der jo er lige så fattige.
Men jeg mærker en fornemmelse af, at denne kærlighed eksisterer.
Hvorfor jeg gør det, det ved jeg ikke - men jeg er glad for den - fornemmelsen blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26343 - 04/10/2018 00:10 TRO [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Arne:
Citat:
Vi kommer jo nok ikke rigtig ret meget længere i vores dialog om tro.


Jeg forstår, at din udtalelse i trådstart:
Citat:
Jeg har ikke før været opmærksom på det, men må omsider helt klart erkende, at jeg selv ikke har nogen tro.


alligevel ikke er gældende efter ca. 2 døgn og 15 timer
når du slutteligt skriver:
Citat:
Når jeg så nu - i dette øjeblik - spørger mig selv igen - som præsten i sin tid gjorde - om jeg er "troende", så går det op for mig, at jeg nok må svare: Ja - men med den tilføjelse, at jeg ikke ved, hvad det er, dét jeg tror på - og som ligger uendeligt ud over min fatteevne

Hvad kaldes det - vægelsind stortchock

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#26345 - 04/10/2018 09:52 Re: TRO [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Gider du godt droppe de der etiketter du hæfter på folk der intet har på sig. Du forvirrer folk, eventuelle læsere.

Alle vil tro Arne har noget at gøre med Scientology.

Det er jo useriøst og løgnagtigt.

Mit problem er at jeg til min skræk har måttet konstatere hvor meget Tikka og RoseMarie er blevet påvirket af alt dit vrøvl.

De overtager langsomt dine evindelige gentagne løgnagtige påstande.

Du virker lidt dum i hovedet mand. Eller jeg tror du er fuldstændig ligeglad med om det du skriver har noget på sig.

Jeg bliver så irriteret over at der ingen tænkning og alvor er i dine indlæg. Dette tror jeg at jeg kunne leve med, men at se Tikka og RoseMarie ikke at kunne gennemskue hvad der er op og ned i hvad du skriver om folk er skræmmende.

Det er skræmmende hvis en læser tror Arne har noget at gøre med Scientology (og ja alt det andet vrøvl du skriver om ham (som desværre RoseMarie og Tikka er hoppet på)).

Hvis du skal give en kritik så skal den være rammende, ikke løgnagtig.

Du har altid sendt direkte løgne i æteren om folk, stopper du ikke kunne vi jo hoppe over i mellemrummet og søsætte løgnagtige irrelevante etiketter på dig og RoseMarie.

Ville I synes det var sjovt? At folk fra sidelinjen skulle læse noget om jer der var løgnagtig fri fantasi.

Har du overhovedet ingen selvrespekt eller er du fuldstændig ukritisk overfor din egen debatadfærd, når du vælger nogen at sætte dig på.

Min grænser er snart nået (nej de er overskredet for længst), jeg gider ikke se alle dine useriøse indlæg med løgnagtige etiketter på folk hvor du ikke overhovedet er inde på emnet, det der drøftes og er på tale.

-0-0-0-0-

Nå jeg er heldigvis fri overfor dig Simon og du påvirker ikke resten af min dag. Denne frihed giver mig også en række muligheder for at gøre gengæld eller tale mere direkte til dig. Fordi jeg tror at du forsætter dine løgnagtige etiketter på folk hvis du ikke mærker hvordan det ville se ud hvis det var dig og RoseMarie det gik ud over.

Så skulle Simon i sin selvhøjtidelighed nok have fat i moderator og bede ham fjerne disse daglige useriøse indlæg med usande etiketter på dig og RoseMarie.


Det største GRIN jeg har fået i min tid som debattør var da du forlangte at noget der lå lidt ved siden af tråden mellemrummets ånd og mening blev fjernet. Jeg grinte og morede mig i flere dage og nogle af mine bekendter der har et løseligt overblik over hvad der er forhistorien på trosfrihed skreg af grin.

Tak for at du blottede dig selv Simon.

Du aner intet om din egen dobbeltmoral og din højre hånd aner ikke hvad din venstre hånd laver.


At jeg kom til at tænke på den episode har gjort mig i så godt humør at jeg finder mig selv i grinende mellemgulvs skvulp, ren katharsis og ekstase for en ny go dag.

Må I andre også få en fantastisk dag også dig Simon
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 14 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Brand brudt ud pÃ¥ altan i Nordvest i KÃ..
18/04/2024 19:50
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nye slagteri-kollegaer vækker ikke bege..
18/04/2024 17:31
Nyheder fra Religion.dk