annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15676193
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381349
Et andet syn 1991057
Jesu ord 1522988
Åndelig Føde 1521704
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 214 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 117 af 130 < 1 2 ... 115 116 117 118 119 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26410 - 12/10/2018 10:59 Re: Lidt strøtanker ... [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Ingen blev oprejst før Jesus.

Jesus er førstegrøden.

Jesu offerdød åbnede først vejen til himmelen på pinsedagen, så de lig der ved jordskælvet blev synlige er ikke gået til byen, men det kunne være folk som havde set gravene blev åbnet der fortalte det til andre inde i byen.

I følge Paulus.

Brødre, vi vil ikke, at I skal være uvidende om dem, der sover hen, for at I ikke skal sørge som de andre, der ikke har noget håb. For så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod, vil Gud også ved Jesus føre de hensovede sammen med ham. For det siger vi jer med et ord af Herren: Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal ikke gå forud for de hensovede. For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først. Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med Herren. Trøst derfor hinanden med disse ord.
1 Thessaloniker 4:13-18


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#26411 - 12/10/2018 12:19 Re: Lidt strøtanker ... [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Kære tråd-deltagere

Jeg skal forsøge at besvare jeres spørgsmål.

Citat:
Jeg forstår ikke at du vil have mig til at læse det nye testamente? Jeg kender jo godt til historien. Jesus blev født, voksede op og vandrede rundt og lavede mirakler osv.

Hvad blev Jesus sendt til jorden for?

For at lide på et kors?

Sådan noget bryder jeg mig ikke om. Selvfølgelig kunne Jesus risikere at komme op på et kors og hænge. Sådan var det dengang. Man skulle ikke lægge sig ud med magthaverne.


En meget overfladisk læsning af de fire evangelier (iblandet en sjat ligegyldighed og krydret med religiøse fordomme) kan give nogle et indtryk af, at Jesus var en slags guddommelig superhelt, som lavede en masse tryllekunster for at overbevise mennesker om, at de ved at tro på hans guddommelighed (hvoraf hans opstandelse er det endelige bevis) kunne få lov at få deres sjæl frelst ind i himlen. - Ja, der er mange, som tror, at kristendommen handler om at "komme i himlen". Men det er faktisk en gnostisk indflydelse, at verden og kroppen ses som noget dårligt, man i sidste ende skal lade bag sig.

Der florerer altså denne overfladiske og til dels forvrængede udgave af Guds fortælling. Jeg møder den igen og igen; som en hånlig karikatur.

Her er en kort udgave af, hvordan jeg selv ser det.

Guds skabelse er god, men endnu ikke komplet. Mennesket er skabt i Guds billede for at stråle med Guds kvaliteter. Vi er her for at reflektere Gud, hans kærlighed og visdom, ind i hans skaberværk. At herske over det. At passe og pleje det. "At få haven til at blomstre".

Men da vi begyndte at lade os lokke af skabelsens elementer og ophørte med at tilbede skaberen selv, blev verden et mørkere sted. Vi havde ødelagt forholdet til Gud og kunne ikke længere stråle hans lys ind i verden.

Gud kaldte da et folk, Det Gamle Testamentes Israel, som skulle være hans lys i verden og være en velsignelse for alle folk - vel vidende at dette folk, netop fordi de også bare var mennesker, var en del af selve problemet. Og da den sande Israelit, folkets egen Messias, Jesus Kristus, kom til sine egne, tog de ikke imod ham.

Jesus blev offer for verdens mørke. Ondskaben samlede al sin kraft og rettede den mod ham - mod den eneste der ikke havde fortjent at blive ramt af blot en krumme ondskab. Men på korset kom ondskaben til et stop. Jesus tog dens fulde vægt på sig. Som et uskyldigt lam blev han lydig indtil døden. Selv i sine dødspinsler rakte han ud med tilgivelse og forhindrede ondskaben i at cirkulere. I sin død kunne han således trække ondskaben - ja, døden selv - med sig i døden. På korset kunne Gud, i Jesu Kristi kød, dømme synden og sprænge dens lænker. Hermed kunne noget nyt opstå. Ny skabelse kunne tage sin begyndelse. Jesus var i sit opstandne legeme førstegrøden. Guds rige var blevet indviet.

De mennesker, som tager imod Helligånden - som Jesus sender fra himlen - vil blive fornyet og deltage i Guds projekt: At oversvømme skabelsen med kærlighed.

Vi forvandles for at kunne forvandle verden.

Vi genfødes - for hele verden skal genfødes.

Vi tilgiver ... for gør vi ikke det, så træder vi på tværs af Guds plan. Gud tilgiver mennesket, for at det igen kan stråle i hans billedlighed og sættes ind som et kongeligt præsteskab, ment til at stråle Guds lys ind i skabelsen og bringe skabelsens tak og pris tilbage op til Gud.

Det vender alt sammen tilbage til begyndelsen. Cirklen fuldendes. Men på et højere plan. -

Gud skabte. Han så, at det var godt. Og han opgav aldrig.

Vi er her for at reflektere Gud ind i hans verden. En dag vil Gud fuldende alt, hvad vi har gjort i Jesu Kristi navn. Den dag vil Jesus vende tilbage, og Gud vil bo hos os.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#26412 - 12/10/2018 13:09 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5436
Sted: Vanløse
Hej Tikka

Jeg synes bare sammenhængen er uforståelig (Jesus ånder ud på korset og så sker der følgende):

Citat:
V51 Og se, forhænget i templet flængedes i to dele, fra øverst til nederst. Og jorden skælvede, og klipperne revnede, V52 og gravene sprang op, og mange af de hensovede helliges legemer stod op, V53 og de gik ud af deres grave og kom efter hans opstandelse ind i den hellige by og viste sig for mange. V54 Men da officeren og hans folk, der holdt vagt over Jesus, så jordskælvet og det andet, der skete, blev de rædselsslagne og sagde: »Sandelig, han var Guds søn.« V55 Der var også mange kvinder, der så til på afstand, de havde fulgt Jesus fra Galilæa og sørget for ham. V56 Blandt dem var Maria Magdalene, Maria, Jakobs og Josefs mor, og Zebedæussønnernes mor.


Hvordan hænger det sammen med det efterfølgende:

Citat:
V57 Men da det var blevet aften, kom der en rig mand fra Arimatæa, der hed Josef, som også var blevet en discipel af Jesus. V58 Han gik til Pilatus og bad om at få Jesu legeme, og Pilatus befalede, at det skulle udleveres. V59 Så tog Josef Jesu legeme og svøbte det i et rent lagen V60 og lagde det i den nye grav, som han havde ladet hugge ud i klippen til sig selv. Og han væltede en stor sten for indgangen til graven og gik. V61 Men Maria Magdalene og den anden Maria var der og sad over for graven.


Skete dette tidligere på dagen:

Citat:
V51 Og se, forhænget i templet flængedes i to dele, fra øverst til nederst. Og jorden skælvede, og klipperne revnede, V52 og gravene sprang op, og mange af de hensovede helliges legemer stod op, V53 og de gik ud af deres grave og kom efter hans opstandelse ind i den hellige by og viste sig for mange. V54 Men da officeren og hans folk, der holdt vagt over Jesus, så jordskælvet og det andet, der skete, blev de rædselsslagne og sagde: »Sandelig, han var Guds søn.« V55 Der var også mange kvinder, der så til på afstand, de havde fulgt Jesus fra Galilæa og sørget for ham. V56 Blandt dem var Maria Magdalene, Maria, Jakobs og Josefs mor, og Zebedæussønnernes mor.


Hvordan forstå det?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#26413 - 12/10/2018 13:35 Re: Lidt strøtanker ... [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5436
Sted: Vanløse

Kære Thomas

Du skal have mange tak for din redegørelse (sådan forstår du tingene):


Indsendt af: Thomas
Kære tråd-deltagere

Jeg skal forsøge at besvare jeres spørgsmål.

Citat:
Jeg forstår ikke at du vil have mig til at læse det nye testamente? Jeg kender jo godt til historien. Jesus blev født, voksede op og vandrede rundt og lavede mirakler osv.

Hvad blev Jesus sendt til jorden for?

For at lide på et kors?

Sådan noget bryder jeg mig ikke om. Selvfølgelig kunne Jesus risikere at komme op på et kors og hænge. Sådan var det dengang. Man skulle ikke lægge sig ud med magthaverne.


En meget overfladisk læsning af de fire evangelier (iblandet en sjat ligegyldighed og krydret med religiøse fordomme) kan give nogle et indtryk af, at Jesus var en slags guddommelig superhelt, som lavede en masse tryllekunster for at overbevise mennesker om, at de ved at tro på hans guddommelighed (hvoraf hans opstandelse er det endelige bevis) kunne få lov at få deres sjæl frelst ind i himlen. - Ja, der er mange, som tror, at kristendommen handler om at "komme i himlen". Men det er faktisk en gnostisk indflydelse, at verden og kroppen ses som noget dårligt, man i sidste ende skal lade bag sig.

Der florerer altså denne overfladiske og til dels forvrængede udgave af Guds fortælling. Jeg møder den igen og igen; som en hånlig karikatur.

Her er en kort udgave af, hvordan jeg selv ser det.

Guds skabelse er god, men endnu ikke komplet. Mennesket er skabt i Guds billede for at stråle med Guds kvaliteter. Vi er her for at reflektere Gud, hans kærlighed og visdom, ind i hans skaberværk. At herske over det. At passe og pleje det. "At få haven til at blomstre".

Men da vi begyndte at lade os lokke af skabelsens elementer og ophørte med at tilbede skaberen selv, blev verden et mørkere sted. Vi havde ødelagt forholdet til Gud og kunne ikke længere stråle hans lys ind i verden.

Gud kaldte da et folk, Det Gamle Testamentes Israel, som skulle være hans lys i verden og være en velsignelse for alle folk - vel vidende at dette folk, netop fordi de også bare var mennesker, var en del af selve problemet. Og da den sande Israelit, folkets egen Messias, Jesus Kristus, kom til sine egne, tog de ikke imod ham.

Jesus blev offer for verdens mørke. Ondskaben samlede al sin kraft og rettede den mod ham - mod den eneste der ikke havde fortjent at blive ramt af blot en krumme ondskab. Men på korset kom ondskaben til et stop. Jesus tog dens fulde vægt på sig. Som et uskyldigt lam blev han lydig indtil døden. Selv i sine dødspinsler rakte han ud med tilgivelse og forhindrede ondskaben i at cirkulere. I sin død kunne han således trække ondskaben - ja, døden selv - med sig i døden. På korset kunne Gud, i Jesu Kristi kød, dømme synden og sprænge dens lænker. Hermed kunne noget nyt opstå. Ny skabelse kunne tage sin begyndelse. Jesus var i sit opstandne legeme førstegrøden. Guds rige var blevet indviet.

De mennesker, som tager imod Helligånden - som Jesus sender fra himlen - vil blive fornyet og deltage i Guds projekt: At oversvømme skabelsen med kærlighed.

Vi forvandles for at kunne forvandle verden.

Vi genfødes - for hele verden skal genfødes.

Vi tilgiver ... for gør vi ikke det, så træder vi på tværs af Guds plan. Gud tilgiver mennesket, for at det igen kan stråle i hans billedlighed og sættes ind som et kongeligt præsteskab, ment til at stråle Guds lys ind i skabelsen og bringe skabelsens tak og pris tilbage op til Gud.

Det vender alt sammen tilbage til begyndelsen. Cirklen fuldendes. Men på et højere plan. -

Gud skabte. Han så, at det var godt. Og han opgav aldrig.

Vi er her for at reflektere Gud ind i hans verden. En dag vil Gud fuldende alt, hvad vi har gjort i Jesu Kristi navn. Den dag vil Jesus vende tilbage, og Gud vil bo hos os.

Kærlig hilsen
Thomas


Jeg kommer nok med nogle spørgsmål på et tidspunkt.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#26414 - 12/10/2018 14:38 Re: Lidt strøtanker ... [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, fremgår svaret hvor du har hentet bibelcitaterne.

http://old.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm?matt27,46
Kan ikke få link til at virke. Kopier om nødvendigt.

Men fra den sjette time faldt der mørke over hele jorden indtil den niende time. Og ved den niende time råbte Jesus med høj røst: »Elí, Elí! lemá sabaktáni?« – det betyder: »Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?«

Altså omkring kl. 12-15

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 117 af 130 < 1 2 ... 115 116 117 118 119 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
23/04/2024 16:11
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nu er årets bedste unge forskere fundet
23/04/2024 17:50
Trafikproblemer på E45 ved Aarhus
23/04/2024 17:21
Storbritannien vil øge forsvarsudgifter..
23/04/2024 17:10
Franske flyveledere varsler strejke på ..
23/04/2024 16:37
To børn på skadestuen efter fund af sy..
23/04/2024 16:35
Nyheder fra Religion.dk