annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 14 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26390 - 10/10/2018 00:29 Re: TRO [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Arne: "Når jeg skriver om verdens ukendte og ufattelige oprindelse, så går det op for mig, at jeg er gået ud fra, at verden er skabt - som f.eks. kristendommen hævder."

*********************************************************

Indsendt af: Arne Thomsen
Når du skriver:
Citat:
- Verden – herunder menneskene kan da godt tilhøre evigheden efter skabelsen, men evolutions teorien er der vel ikke plads til, hvis du går ud fra, verden er skabt, som kristendommen hævder.
så kan jeg ikke følge dig.
Hvis verden er evig, så er den da uden begyndelse og uden ende, og idéen om en skabelse falder da dermed bort - men evighed hindrer da ikke en biologisk evolution på denne planet.

- Verden kan da godt være skabt i evigheden med en begyndelse med evighed for øje, men hvis du går ud fra, at verden er skabt "som f.eks.kristendommen hævder", så mener jeg ikke der er plads til evolution.

Bibelen taler ikke om evolution men om skabelse - "I begyndelsen"

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#26393 - 10/10/2018 09:43 Re: TRO [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Verden kan da godt være skabt i evigheden -
Mit svar:
Jo, sådan kan det vel "kringles" blinker
Min tanke var imidlertid den, at verden er evigheden - og dermed er den jo ikke skabt.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26395 - 10/10/2018 13:10 Re: TRO [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Indsendt af: Arne Thomsen
Du skriver:
Citat:
Verden kan da godt være skabt i evigheden -
Mit svar:
Jo, sådan kan det vel "kringles" blinker
Min tanke var imidlertid den, at verden er evigheden - og dermed er den jo ikke skabt.

Nej din tanke var:

Arne: "Når jeg skriver om verdens ukendte og ufattelige oprindelse, så går det op for mig, at jeg er gået ud fra, at verden er skabt - som f.eks. kristendommen hævder."

Men selvfølgeligt lever vi kun i øjeblikket hvor evigheden findes – der hvor kærligheden kan gives og modtages, derfor kan gud – skaberen - der lever i evighedernes evighed omtales som kærlighed -

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#26397 - 10/10/2018 15:49 Re: TRO [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Nu tror jeg, at jeg selv ved mindst lige så godt som dig, hvad mine tanker er blinker - og egentlig var det idéen om Nirvana, der bragte mig ind på den tanke, at verden måske slet ikke er skabt, men er evig kosmos - hinsides tid og rum.

Og hvis det er sandheden, så er verden jo ikke skabt, men er evig - hvilket jo går langt udover, hvad vi mennesker kan fatte.

Jeg vil i hvert fald ikke låse mig fast i den opfattelse, at verden er skabt af en skaberkraft blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26399 - 10/10/2018 17:25 Re: TRO [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Indsendt af: Arne Thomsen
Nu tror jeg, at jeg selv ved mindst lige så godt som dig, hvad mine tanker er blinker - og egentlig var det idéen om Nirvana, der bragte mig ind på den tanke, at verden måske slet ikke er skabt, men er evig kosmos - hinsides tid og rum.

Jeg syntes, du vrøvler.

Du skrev:
Det går - nærmest lidt chokerende - op for mig, at min meget svage tro på verdens væren, som en akt af kærlighed af totalt ukendt og ufattelig oprindelse, også har ført mig til et dogme:
Elsk dine medmennesker, verden og dig selv - elsk livet.
#26367 - 07/10/2018 16:29

I næste indlæg skrev du:

Når jeg skriver om verdens ukendte og ufattelige oprindelse, så går det op for mig, at jeg er gået ud fra, at verden er skabt - som f.eks. kristendommen hævder.

Dermed udelukker jeg jo den mulighed, at verden kan være evig, at den sande verden er Nirvana:
#26374 - 08/10/2018 15:16



Indsendt af: Arne Thomsen
Når jeg skriver om verdens ukendte og ufattelige oprindelse, så går det op for mig, at jeg er gået ud fra, at verden er skabt - som f.eks. kristendommen hævder.

Dermed udelukker jeg jo den mulighed, at verden kan være evig, at den sande verden er Nirvana:
Citat:
Nirvana kan siges at være samsaras modsætning – dvs. det modsatte af hvad ikke-oplyste væsner tolker som virkeligheden. Her er man, når der ikke længere er nogle informative forhindringer i ens tænkning og løsning af problemer. Det siges således, at man er frelst og er ude af alle lidelser. Man bliver ét med helheden, kosmos og med den højere åndelige bevidsthed. Det er ofte meget svært for mange mennesker at forstå, hvad nirvana er, fordi nirvanas bevidsthedsplan er hinsides tidens og sansningens dimension, hinsides intellektets tænkning og fatteevne og dermed hinsides sproget.
Der bliver jo så ikke hverken en skaberkraft eller et skaberværk at elske.
Men det hindrer vel ikke kærligheden til - og taknemmeligheden for - den verden, der opleves blinker
At så buddhister og hinduister tror på genfødsler er vel deres sag.

M.v.h. Arne smiler


Men nok om det. SLUT

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 14 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk