annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 219 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 112 af 130 < 1 2 ... 110 111 112 113 114 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26286 - 27/09/2018 19:28 Re: Lidt strøtanker ... [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Citat:
Har Gud altid været der? Hvad foretog Gud sig før universet blev til?


Citat:
Hvad er problemet med en uendelig fortid?

Jeg kan jo godt forestille mig en uendelig fremtid, så...?

Er der ikke et problem?

Hvordan forstår du tingene?


Sidst skrev jeg:

Om Gud og tid -

Jeg forstår godt din undren, hvad enten vi forestiller os en uendelig regres eller et begyndelsestidspunkt. Men inden vi lader vores forestillinger om tid gøre forestillingen om Gud umulig, vil det måske være på sin plads at gøre os klart, hvorvidt vores forestilling om tid overhovedet er nogenlunde korrekt ...?!


Det, jeg mener, er, at der er en fare ved at ville krænge Gud ind i vores forestilling om tid. Er vores forestilling om tid mon overhovedet nogenlunde korrekt? Er Gud ikke større en 'tid'?

Har du læst om 'tid'?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#26290 - 28/09/2018 00:12 Re: Gud og vi er uadskillelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Guds eksistens har jeg aldrig tænkt på. Jeg tror jeg har det som Tillich, at tro på Guds eksistens er den værste form for ateisme.

Jeg eksisterer men Gud eksisterer ikke, det gør vi skabninger en tid. Gud er virkelig og virkelighed vil jeg sige, men Gud eksisterer ikke for mig, men igen er altså virkelig og en virkelighed jeg kender til, i de brudstykker af åbenbaringer jeg er begunstiget.

Skulle Gud eksistere ville jeg i samme øjeblik være forladt af Gud. For alt der eksisterer er forskelligt og adskilt fra mig, men dette er Gud jo netop ikke. Gud svigter os aldrig, hvilket Gud ville gøre hvis Gud eksisterede. Giver det nogen mening for dig Arne (og ja I andre) at det er sådan mine tanker er omkring det her?

Må I alle sammen få en rigtig god nats søvn.

Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Jeg synes vi skulle være åbne for ihvertfald muligheden for at tage de der 8 siders Tillich tekster i Galleriet op ved lejlighed. Måske der går en måned, måske et år, hvem ved. Men ihvertfald nu er de der vores tid ud.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26292 - 28/09/2018 15:28 Re: Gud og vi er uadskillelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Du skriver:
Citat:
Guds eksistens har jeg aldrig tænkt på. Jeg tror jeg har det som Tillich, at tro på Guds eksistens er den værste form for ateisme.

Jeg eksisterer men Gud eksisterer ikke, det gør vi skabninger en tid. Gud er virkelig og virkelighed vil jeg sige, men Gud eksisterer ikke for mig, men igen er altså virkelig og en virkelighed jeg kender til, i de brudstykker af åbenbaringer jeg er begunstiget.

Skulle Gud eksistere ville jeg i samme øjeblik være forladt af Gud. For alt der eksisterer er forskelligt og adskilt fra mig, men dette er Gud jo netop ikke. Gud svigter os aldrig, hvilket Gud ville gøre hvis Gud eksisterede. Giver det nogen mening for dig Arne (og ja I andre) at det er sådan mine tanker er omkring det her?
Mit svar:
Det, du skriver, er totalt ufatteligt for mig.
Jeg har hørt tale om Guds transcendens og immanens, som f.eks. her, men det hænger jo ikke sammen med dét, du skriver: at Gud er "virkelig", men "ikke eksisterer" - medmindre du har en eller anden særlig idé om, hvad eksistens er.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26293 - 28/09/2018 16:00 Re: Gud og vi er uadskillelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Eksistens (og eksistere) som vi almindeligvis taler herom, altså om noget/nogen findes så vi kan identificere det/vedkommende som en foreliggende "entitet".

Det siger sig at på sådan vis må Gud ikke eksistere. I samme øjeblik dette er tilfældet er vi adskilt fra Gud uanset hvor meget vi måtte have tilfælles med en sådan tåbelig "ateist Gud" 's ide, tanke.

Hvis Gud tømmer sig selv i eksistens er Gud ikke længere Gud.

Gud er hvad og hvem vi eksisterer i kraft af, dette er en virkelighed - der dog ikke er i eksistens men "skaber" ud af nok både noget og intet.

intet er en fremtidig mulighed. Ikke kun og alene ved en manipulation (og omorganisering) af noget der allerede eksisterer - men igennem at noget nyt aldrig set før kommer frit istand , istand ud af frihed, ellers er det ikke en central og dermed Åndelig akt, kreativ fri akt.

Gud må ikke følge med ud i eksistens, eller det skabte.

Hvad jeg ovenfor har forsøgt at beskrive kunne rent praktisk foregå således:

Citat:
dette er, hvad guddommelig Ånd betyer, nemlig Gud som nærværende i vor ånd. Ånd er ikke en mystisk substans; den er ikke en del af Gud. Den er Gud selv; men ikke Gud, som den skabende Grund for alle ting og ikke Gud, som styrer historien og som åbenbarer sig i dens afgørende begivenheder, men Gud som nærværende i fællesskaber og personligheder, idet han griber dem, inspirerer dem og forvandler dem.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26294 - 28/09/2018 20:56 Re: Gud og vi er uadskillelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Jeg håber, der er nogen, som kan følge dig - så det alene er mig, der er for dum.

For mig er, hvad du kalder Gud - som for mig er: hvad der måtte være bag verdens væren - og som jeg håber har kærlighed - også til os mennesker - totalt ukendt og ufattelig.

Du har tydeligvis oplevet noget, der fører dig til, hvad du skriver - og som jeg ikke har oplevet - og ikke forstår.

Du har det meget muligt til fælles med eksistens-teologen, filosoffen og psykologen Paul Tillich, men jeg kan ikke få det til at give mening i mig - ærgerligt nok trist

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 112 af 130 < 1 2 ... 110 111 112 113 114 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nye slagteri-kollegaer vækker ikke bege..
18/04/2024 17:31
Nyheder fra Religion.dk