annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 14 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26351 - 04/10/2018 15:13 Re: Øjeblikket ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:

Citat:
Da du vender tilbage til dit standpunkt fra før din erkendelsen af manglende tro, kan der vel ikke være tale om udvikling – men jeg har måske overset noget.
Mit svar:
Ja, mon ikke! blinker
Jeg var blevet indoktrineret en kristen tro - og opdagede dens råddenskab.
Jeg har siden været ikke-troende agnostiker.
Og jeg indser nu, at jeg faktisk er svagt troende på noget absolut ukendt og måske kærligt bag "verdens væren".
Du da kunne se, at dét bestemt ikke er en tilbagevenden - tværtimod - det er en nyskabelse - en tro, jeg aldrig før har hørt tale om - eller har forestillet mig - men som jeg ser nu - en ny kvalitet i mit liv - en skøn oplevelse!
yeah
Du fortsætter:

Citat:
Hvilken udvikling eller afklaring er der tale om, der vælter din helt klare erkendelse om manglende tro og ikke mindst. Hvorfra kom erkendelsen, som du nu har skrottet?
Mit svar:
Det har jeg jo egentlig allerede svaret på ovenfor, og jeg kan kun tilføje, at det var ved at skrive her på Trosfrihed.dk, at det skete, og at det netop er den slags, der gør det godt for mig at skrive her.
At så nogle får ondt i den nederste del af ryggen - eller hvor det nu er - kan jeg ikke tage mig af. De kan jo bare undlade at læse, hvad jeg skriver, hvis det generer dem blinker

Håber, du nu har forstået det - og tak for din lykønskning blinker

M.v. Arne smiler
Top Svar Citer
#26352 - 04/10/2018 16:20 Re: Øjeblikket ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne Thomsen:
Citat:
Du skriver:
Citat:
Da du vender tilbage til dit standpunkt fra før din erkendelsen af manglende tro, kan der vel ikke være tale om udvikling – men jeg har måske overset noget.
Mit svar:
Ja, mon ikke! blinker
Jeg var blevet indoktrineret en kristen tro - og opdagede dens råddenskab.
Jeg har siden været ikke-troende agnostiker.
Og jeg indser nu, at jeg faktisk er svagt troende på noget absolut ukendt og måske kærligt bag "verdens væren".
Du da kunne se, at dét bestemt ikke er en tilbagevenden - tværtimod - det er en nyskabelse - en tro, jeg aldrig før har hørt tale om - eller har forestillet mig - men som jeg ser nu - en ny kvalitet i mit liv - en skøn oplevelse!
Du da kunne se, at dét bestemt ikke er en tilbagevenden

Nej! - intet nyt for mig at se.

Hvad vil du så kalde din "nye" ukendte tro, som giver dig en skøn oplevelse.


¨¨¨¨¨


Top Svar Citer
#26353 - 04/10/2018 16:44 Re: Øjeblikket ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Når folk går i Niqab kan vi jo ikke se hvem vi står overfor

At du Tikka er blevet forvekslet med RoseMarie

At du er blevet taget til indtægt at være en mand

Det skyldes at du render rundt i den nonne Niqab der tilhører Simons klosterOrden

Hvornår smider du den nonne Niqab og viser os hvem du retteligen er???
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26354 - 04/10/2018 17:58 Re: Øjeblikket ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg har jo hidtil forkastet alle religioners dogmer og har anset mig selv for at være en agnostiker - dog med empati for menneskers trang til at knytte sig til en eller anden en religion incl. new age.

Det for mig nye er, at selvom jeg stadig er en sådan agnostiker, så opdager jeg, at jeg alligevel har en spinkel tro på noget bag verdens væren, som måske endda indeholder kærlighed.

Dette sidste - en spinkel tro - er nyt for mig, uanset hvor meget du benægter det tommelop

Og det har selvfølgelig ikke noget navn, for det er jo ikke just en etableret religion med en Gud (eller flere), dogmer, ritualer og præsteskaber - men bare en følelse i mit sind.

Jeg har heller ikke hørt om andre, der har en sådan spinkel tro, men det kunne da være spændende, hvis der var blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26355 - 04/10/2018 22:05 Den sidste dans ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: Jeg har ikke før været opmærksom på det, men må omsider helt klart erkende, at jeg selv ikke har nogen tro. #26302 - 30/09/2018 21:02

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne:
Citat:
Det for mig nye er, at selvom jeg stadig er en sådan agnostiker, så opdager jeg, at jeg alligevel har en spinkel tro på noget bag verdens væren, som måske endda indeholder kærlighed.

Dette sidste - en spinkel tro - er nyt for mig, uanset hvor meget du benægter det tommelop

Jamen jeg kan stadig ikke se det nye.

Det er jo, hvad du hele tiden har skrevet – dette - at du mener, der er en årsag til alt eksisterende, en ukendt og ufattelig faktor, en førsteårsag du ikke vil kalde gud, men som alligevel er en upersonlig skaber som måske er kærlighed. En forestilling der giver dig oplevelsen af kærlighed til det skabte – til alt og alle - har du vist udtrykt – og dette giver dig en skøn oplevelse.

Men ok - da du nu oplyser, du har fået tro – og tilmed din helt egen trods det, du ikke ved, hvad du tror på - må du jo selv kunne forklare, hvor troen kommer fra, og hvordan ikke troende bliver troende - spørgsmål du har stillet mig i tråden her.

Arne:
Citat:
Citat:
Når jeg så nu - i dette øjeblik - spørger mig selv igen - som præsten i sin tid gjorde - om jeg er "troende", så går det op for mig, at jeg nok må svare: Ja - men med den tilføjelse, at jeg ikke ved, hvad det er, dét jeg tror på - og som ligger uendeligt ud over min fatteevne #26338 - 03/10/2018 11:50

Citat:
Så jeg står stadig med spørgsmålet: Hvor kommer troen fra?#26315 - 01/10/2018 17:43

Citat:
Hvordan får en ikke-troende tro - uanset hvilken religion det aktuelt drejer sig om? #26330 - 02/10/2018 11:03


¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 14 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk