annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15682432
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381824
Et andet syn 1991490
Åndelig Føde 1524000
Jesu ord 1523295
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 186 gæster og 176 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 110 af 130 < 1 2 ... 108 109 110 111 112 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26272 - 25/09/2018 16:50 Re: Gud og vi er uadskillelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3664
Sted: Nørresundby
Hej Arne du skal læse Tillich selv hvis du ønsker et indblik i mandens tanker.

Men før du eventuelt låner eller køber de bøger jeg anbefaler dig her skal du lige læse 10 sider af Tillich, du finder i Galleriet under overskriften Paul Tillich.

Jeg foreslår vi læser de tre første billeder i løbet af et par dage, ihvertfald Tikka og Arne og ja andre der gør sig klog på hvad tro er.

-0-0-0-0-

Bøger af Paul Tillich:

Troens Dynamik (burde være tvangslæsning her på trosfrihed og er måske noget af det bedste populær videnskabelige der er skrevet om tro i det 20 århundrede).

Mod Til Livet (filosofisk krævende men også et udødeligt berømt anerkendt storværk fra Tillich).

En ny Skabelse en række fremragende prædikener.

Grundvoldene vakler en række fremragende prædikener.

Det evige i nuet prædikener.

Den glemte dimension jmp eller Michael var bjergtaget af denne bog.

-0-0-0-0-

Så er der Tillichs teologiske hovedværk:

Systematic Theology

Ca 1000 siders enestående teologi som ikke mange har forstået rækkevidden af. Men kun forståelig for den teologisk trænede og talentfulde geniale person. Dette værk er så man konstant kniber sig selv i armen, mens man tænker, hvordan pokker kan et menneske forfatte et sådant værk.

Paul Tillich skriver om "Systematic Theology": "the Paulinism of the present system is dependent on Paul's constructive doctrine of the New Creation in Christ".


Venlig hilsen Hans-Kristian

PS:

Ted Sorensen, der var elev og tilhænger af Paul Tillich overværede et Paul Tillich foredrag, tale, i central park hvor Tillich udtalte: "I am an American". Og ja Ted Sorensen der fra tid til anden skrev John F Kennedys taler fik det ved en historisk lejlighed udtrykt således: "Ich bin ein Berliner".

Hentet fra bogen

Den religiøse dimension Paul Tillich og Religionspædagogikken.

En række artikler om Paul Tillich skrevet af: Kjeld Holm, Svend Bjerg, Troels Nørager, Eberhard Harbsmeier, Steffen Johannessen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26273 - 25/09/2018 17:47 Re: Gud og vi er uadskillelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7198
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Jeg vil klikke på de enkelte sider i Galleriet, og læse teksterne - og lægge mærke til dine fremhævelser.

Jeg vil dog ikke lægge skjul på, at den megen "tågesnak", jeg synes, jeg ser om emnet, på forhånd svækker min tillid til emnets troværdighed.
Men OK, jeg lader det komme an på en prøve blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26276 - 26/09/2018 10:39 Re: Gud og vi er uadskillelige [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7198
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Jeg har nu - med forstørrelsesglas - læst det meste af, hvad du har gengivet fra Paul Tillich i form af fotos i "Galleriet".

Det handler meget om tro, hvad tro er - og ikke er - men det siger mig desværre ikke noget, nok især fordi der ikke er noget i dét, han skriver, jeg kan genkende i mig selv.

Det var ellers et godt initiativ, du tog her, synes jeg, men med al respekt for Paul Tillich, så ser det for mig ud, som om han ytrer sig om tro - alene til troende.
Og jeg mærker nu - endnu mere tydeligt - at dér hører jeg ikke til.

Min "tro" går alene på "noget bag verdens væren" - "noget" som er absolut ukendt, og som jeg derfor ikke kan forholde mig til anderledes end i taknemmelighed for min - og verdens - eksistens - altså en tanke og en følelse - som ikke kræver mange ord.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26277 - 26/09/2018 11:07 Re: Gud og vi er uadskillelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3664
Sted: Nørresundby
Det er fuldstændig korrekt Arne, som det er en bundærlig udmelding fra din side. Og det opklarer alle vores sammenstød gennem tiderne og hvor langt vi står fra hinanden.

At skubbe Gud ud og væk fra personligheds livets mest intime (centrale akt) og for os mest eksistentielle betydningsfulde er mig inderligt imod. Gud er mig nærmere end jeg er mig selv nær. Gud er i det nære og konkrete, i vores sår og lidelser fx, men ikke mindst også i vores ekstase/glæde eufori og begejstring og mod og livsbekræftende triumf og sejr, overvindelse os selv (når vi overgår os selv og lykkes kreativt at præstere sublimt og outstanding).


Jeg tror du kunne undvære forstørrelsesglas og simpelthen bare forstørre billedet, det gør jeg selv.

Jeg har begået endnu et indlæg i Galleriet : "Tillich om Helligånden" som ihvertfald Tikka skal læse, om ikke læse billederne så den tekst jeg har til billederne.

Arne betænk at Paul Tillich bliver betragtet som det 20 århundredes største religionsfilosof sammen med den mere ukendte Nicolai Berdyaev måske. Og måske protestantismens vigtigste teolog i det 20 århundrede. Ihvertfald når det gælder en teologisk kristen tænkning for moderne mennesker hvor vi bevarer vores intellektuelle integritet og ikke skal tro os blinde og dumme. Og som jeg nævnte tidligere er han inspireret af Paulus, som jo alle de store er vil jeg sige, Luther, Albert Schweitzer, Barth og Tillich og ja R Steiner Tikka ;) .

Til Tikka vil jeg sige at da jeg kom til R Steiner's tanker om Paulus og kristendommen der var jeg så trænet og uddannet klog på Paulus og kristendommen at jeg kunne læse R Steiner uden alle fordomme om manden og uden at skulle lytte til alle forbabdelserne om Steiner (som du åbenbart er underdrejet (nej vi skal gå til folk selv, Tillich selv og ja Steiner selv og ikke lade os forføre af hvad onde tunger siger om dem)).

De fundamentalistiske og dogmatiske kristne de har det med at forbande folk og svine dem til i fuldstændig uhørt grad, ja det er rent ondskab mange gange. Og det undrer mig at du lægger ører til dem Tikka, såvidt new age og ja R Steiner, vær lidt kritisk min ven. Fx kunne du jo læse hvad Steiner skriver om Paulus og kristendommen.

Der er da mange af de ting Steiner skriver om jeg ikke gider beskæftige mig med, fordi det intet siger mig, men derfor kan manden jo godt være fremragende i sin forståelse af Paulus og kristendommen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26278 - 26/09/2018 11:53 Re: Gud og vi er uadskillelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7198
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Når du skriver:
Citat:
Arne betænk at Paul Tillich bliver betragtet som det 20 århundredes største religionsfilosof sammen med den mere ukendte Nicolai Berdyaev måske. Og måske protestantismens vigtigste teolog i det 20 århundrede. Ihvertfald når det gælder en teologisk kristen tænkning for moderne mennesker hvor vi bevarer vores intellektuelle integritet og ikke skal tro os blinde og dumme. Og som jeg nævnte tidligere er han inspireret af Paulus, som jo alle de store er vil jeg sige, Luther, Albert Schweitzer, Barth og Tillich og ja R Steiner Tikka ;) .
så ved jeg jo godt dette, men hvad hjælper det mig, der ikke kender den Gud, du omtaler med ordene:
Citat:
At skubbe Gud ud og væk fra personligheds livets mest intime (centrale akt) og for os mest eksistentielle betydningsfulde er mig inderligt imod. Gud er mig nærmere end jeg er mig selv nær. Gud er i det nære og konkrete, i vores sår og lidelser fx, men ikke mindst også i vores ekstase/glæde eufori og begejstring og mod og livsbekræftende triumf og sejr, overvindelse os selv (når vi overgår os selv og lykkes kreativt at præstere sublimt og outstanding).
Jeg kan egentlig godt misunde dig din Gudsoplevelse - men i mit sind er den en ønskedrøm - og ikke som hos dig: Virkelighed.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 110 af 130 < 1 2 ... 108 109 110 111 112 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
24/04/2024 13:35
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
To anholdt og mistænkt for drab på to ..
24/04/2024 14:32
Dansk Erhverv om nye pantregler i EU: De..
24/04/2024 14:14
Terrorsigtede skal blive i deres celler ..
24/04/2024 14:13
27-årig mand varetægtsfængslet for ov..
24/04/2024 13:34
Skattestyrelsen: Hvem ejer disse 13,6 mi..
24/04/2024 13:18
Nyheder fra Religion.dk