annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
0 registrerede 374 gæster og 588 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26105 - 10/09/2018 14:02 At stå fadder som ikke-medlem af folkekirken
Anonym
Uregistreret

Jeg har en dybt religiøs familie, men har selv gennem årene indset at jeg ikke tror på bibelen som et faktuelt grundlag. Jeg har derfor for nogle år siden meldt mig ud af folkekirken, men har forskånet min familie for den oplysning for alle parters skyld - det ville (desværre!) uden tvivl skade vores forhold og være en evig kilde til sorg og bekymring for dem.

Min bror står nu og skal snart være far og vil nok spørge mig om jeg vil stå fadder ved dåben. Jeg ved at man ifølge reglerne godt kan stå fadder selvom man ikke er medlem af folkekirken, men jeg har også hørt om tilfælde hvor præsten frarådede en fadder, som ikke var medlem.

Jeg er bekymret for at præsten indikerer overfor min bror, at jeg er meldt ud. Har præsten tavshedspligt omkring sådanne forhold (idet ingen regler jo overtrædes), eller er der en risiko for at min bror finder ud af at jeg ikke er medlem af folkekirken?
Top Svar Citer
#26107 - 10/09/2018 16:31 Re: At stå fadder som ikke-medlem af folkekirken [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5670
Sted: Sydsjælland
Hej anonyme - måske fadder.
Juridisk er der ikke problemer.
Selvom præsten måske vil forsøge at formane dig, behøver du ikke at lytte.
Som ikke medlem af folkekirken betaler du fortsat en væsentlig del af præstens løn - via statsskatten - og han har ikke "patent på" rigtigt og forkert.
Hvis præsten så "sladrer" til din bror - hvad jeg vil tvivle på, at han gør - så bliver det en sag mellem dig og din bror.
Men bør den sag ikke alligevel afklares på et tidspunkt?
Det er da ingen skam at kassere folkekirken!
Det har jeg også gjort - og det holder jeg bestemt ikke hemmeligt blinker

Hvis du ønsker mere tid til at være åben om din udmeldelse, er det nok mest sandsynligt, at du har det.
Og skulle det endelig ske, at du bliver "afsløret", kunne du jo allerede nu forberede dig på den situation, der vel alligevel kommer - før eller siden.

Det væsentlige her er vel ikke dit religiøse ståsted, men derimod barnets tarv smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Trump anklager Iran for brud på våbenh..
26/06/2026 19:18
Trump truer med told som reaktion på di..
26/06/2026 18:49
Tidligere Trump-rådgiver indrømmer at ..
26/06/2026 17:43
Canada må deltage i næste års Eurovis..
26/06/2026 17:12
Anklager anker straf i dommen mod Marius..
26/06/2026 15:21
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Vi overser den kultur, der binder mennes..
26/06/2026 18:00
Historiker: Hele Danmark er fyldt med ku..
26/06/2026 18:00
Provst: Da min far lå for døden, bad h..
26/06/2026 18:00
Skandinaver tror mere på kirken end på..
26/06/2026 18:00
Det er blevet skamfuldt at holde pause p..
26/06/2026 18:00