At stå fadder som ikke-medlem af folkekirken

Indsendt af: Anonym

At stå fadder som ikke-medlem af folkekirken - 10/09/2018 14:02

Jeg har en dybt religiøs familie, men har selv gennem årene indset at jeg ikke tror på bibelen som et faktuelt grundlag. Jeg har derfor for nogle år siden meldt mig ud af folkekirken, men har forskånet min familie for den oplysning for alle parters skyld - det ville (desværre!) uden tvivl skade vores forhold og være en evig kilde til sorg og bekymring for dem.

Min bror står nu og skal snart være far og vil nok spørge mig om jeg vil stå fadder ved dåben. Jeg ved at man ifølge reglerne godt kan stå fadder selvom man ikke er medlem af folkekirken, men jeg har også hørt om tilfælde hvor præsten frarådede en fadder, som ikke var medlem.

Jeg er bekymret for at præsten indikerer overfor min bror, at jeg er meldt ud. Har præsten tavshedspligt omkring sådanne forhold (idet ingen regler jo overtrædes), eller er der en risiko for at min bror finder ud af at jeg ikke er medlem af folkekirken?
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: At stå fadder som ikke-medlem af folkekirken - 10/09/2018 16:31

Hej anonyme - måske fadder.
Juridisk er der ikke problemer.
Selvom præsten måske vil forsøge at formane dig, behøver du ikke at lytte.
Som ikke medlem af folkekirken betaler du fortsat en væsentlig del af præstens løn - via statsskatten - og han har ikke "patent på" rigtigt og forkert.
Hvis præsten så "sladrer" til din bror - hvad jeg vil tvivle på, at han gør - så bliver det en sag mellem dig og din bror.
Men bør den sag ikke alligevel afklares på et tidspunkt?
Det er da ingen skam at kassere folkekirken!
Det har jeg også gjort - og det holder jeg bestemt ikke hemmeligt blinker

Hvis du ønsker mere tid til at være åben om din udmeldelse, er det nok mest sandsynligt, at du har det.
Og skulle det endelig ske, at du bliver "afsløret", kunne du jo allerede nu forberede dig på den situation, der vel alligevel kommer - før eller siden.

Det væsentlige her er vel ikke dit religiøse ståsted, men derimod barnets tarv smiler

M.v.h. Arne smiler