annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 251 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 603 < 1 2 3 4 ... 602 603 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15212 - 22/03/2013 14:44 Re: Mellemrummet [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
... åh ja, hvem der bare kunne slynge sig i en havestol og være selveste Grevinden af Terrassenborg pifter

Morten Nielsen er jo lidt af en "forårsdigter" ... så her kommer lidt mere forår fra g(l)emmebogen smiler


Glemt Foraar

"Alle de vaade Veje
Lyser og staar i Blomst.
Jomfruer brænder Olie
for Vaarens Tilbagekomst.

Ind gennem Ventetiden
blomstrer de blegt og ømt,
Vejenes unge Træer
og Drømmene de har drømt.

Jomfruer brænder Olie
for den ventedes Rytterfærd.
Han red over andre Veje.
Han mødtes med noget dér.



Jo ... lad os nu bare få lidt forår og fuglekvidren på sengekanten af en vinter ... og RoseMarie griner


Redigeret af RoseMarie (22/03/2013 15:01)
Top Svar Citer
#15213 - 22/03/2013 15:17 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"åh ja, hvem der bare kunne slynge sig i en havestol og være selveste Grevinden af Terrassenborg".

- Ja, bortset fra jeg nøjes med greve;
godt med Benny i en reol
nu de alle svinder,
som dug for den savnede sol.

Små mennesker Store afstande:

Her går vi ved siden af hinanden.
Imellem os er der tolvtusind mil.
For stædige til at skyde den lille
genvej på godt og vel et smil.

- Benny Andersen.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#15214 - 22/03/2013 15:27 Re: Mellemrummet [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157

... et godt-og-vel- smiler
Top Svar Citer
#15216 - 22/03/2013 17:25 Re: Mellemrummet [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hey I to (RM og S) forårskåde ynder af poesi.



To fluer med et smæk (det med rød fed skrift er meget apropos tråden her, mellemrum, og ellers er det jo problemstillingen med mening, om man kan tillade sig at fylde verden med mening, overføre mening til verden, eller om den skal afsløres og opdages som videnskabsfolk og Heidegger mener og som kunstner hjælper med til at illustrere for os alle).



Præsentation af Tillich såvidt menneskets eksistens omfattes af mening:



hos de eksistentialistiske kristne og teologer må meningsløshedens fortvivlelse og tomhed ikke besejres ved at opgive eksistensen, modet til at være sig selv, ved fx godt nok at redde sig mening og et åndeligt liv gennem religion som man overgiver sig til, men hvor prisen er at man mister sig selv og sin personlige frihed (at overgive sig til religion og religiøse svar (fremmede autoriteter) kalder Fromm og Tillich begge for flugten fra friheden)

men til trods herfor omfatter menneskets eksistens forholdet til mening, som består i at vi i overensstemmelse med mening og værdi forstår og virker formende (forandrende) ind på virkeligheden, både verden og os selv (og hin -anden) (1)*.

mening og værdi finder vi når vi lever spontant i vekselvirkningsforhold kulturlivet, man behøver ikke selv at være original og udøvende kunstner, videnskabsmand eller politiker (statsmand), men man må kunne tage meningsfuldt del i deres originale frembringelser.

Et fremragende eksempel på dette, er den gensidige afhængighed mellem en digter eller forfatter og de mange, som direkte eller indirekte er påvirket af ham/hende og spontant reagerer på ham/hende. Alle, der er med til at producere mening, bekræfter sig selv ved at participere i meningerne. Man bekræfter sig selv som skabende modtager og omformer af virkeligheden (1)*. Man elsker sig selv som den, der deltager i det åndelige liv og elsker indholdet af det. Man elsker dette indhold, fordi det er opfyldelsen af ens liv og fordi det virkeliggøres gennem en. Videnskabsmanden elsker både den sandhed han opdager, og sig selv som opdageren. Han bæres oppe af sin opdagelse. Det kan kaldes "åndelig affirmation", nemlig er mening en åndelig kategori (og det er i den sammenhæng vi taler om mening, mening skal ikke, kan ikke, overføres til verden, man må ikke fylde verden med mening, den er som den er ifølge eksistentialisterne, og den afsløres i eksistensanalyserne fra det værendes uegentlighed (værens glemsel), fremmedgjortheden, som vi befries fra for at blive stillet i en ny åbning og begyndelse (og hermed også i en ny forståelse historien, det være sig grækerne eller urkristendommen (paulus)).



(1)*:

Citat:
Berdyaev's philosophy has been characterized as Christian existentialist. He was preoccupied with creativity and in particular with freedom from anything that inhibited creativity




Teologiens grund er kreativitet (som Tillich og Berdyaev præsenterer det ovenfor) og teologiens undergrund eller jord som man betræder er at finde i hvad Bertrand Russell her peger på:

Citat:
""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell"



mange kærlige hilsner HansKrist



PS:

at du er kommet til at tænke alvorligt på den her efterfølgende af Oscar Wilde tror jeg er ganske sundt, og ja på tide (for du skal ikke fortsætte med at være grænseoverskridende overfor mig ret meget længere, før der vil blive tale om pay back time, og jeg spør, er det det du ønsker her og der, at få mig på nakken? (hvis du vil er du hjertens velkommen til at debattere med mig, men ikke det andet, den idræt du ynder (alle ved hvilken idræt eller tilbøjelighed det er jeg hentyder til fra din side)):

Citat:
"I hope you have not been leading a double life, pretending to be wicked and really being good all the time. That would be hypocrisy" - Oscar Wilde (fra The Importance of being Earnest).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15217 - 23/03/2013 10:06 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..

Her pegefingeren på en anden sjov og god, klog digter: Nis Petersen, der en tid boede i Nakskov, et fladt landskab med små jordknolde som eneste krusninger, identisk med de krogeste rygge der trætte må ha’ rettet sig og hvilet på tidslinien – der sikkert var NJP’s bevidste udsigtspost til indblik i sin sjæls egenart.
Hans Brix forsøgte engang at kaste lys over NJP’s livsanskuelsestid i denne sære egn af landet med sin biografi, men Jørgen Andersens ”Nis Petersen, studier over hans liv og livssyn” er også godt for øjnene, der hviler på et særligt blik for hans lysende begavelse ud i alskens tankestof samt brevskriverier til gode venner i civilisationen, deriblandt dette til vennen Niels, hvortil knytter sig et særligt lille digt der bare skinner af hans knusende ro. Bogen kan vel illustrere kildetankers nøje sammenhænge trods de små hundred år, nåja, måske løfte et par af de alvorstunge daskende panderynker hos særligt troende her på debatsiden, men er ellers bare ment som et lille blæs i essen hos lyrikelskende som dig med hang til ”mistænkelig læsning”..;)

Kære Niels!
Tak for Brevet med Barometeret for Din mentale Tilstand!
Jeg er ikke absolut klar over, hvem Din Bøn er adresseret til, men kan ikke frigøre mig fra en mikroskopisk Mistanke om, at det stadig er ”Gudsriget deroppe”, der må holde for. Og dog – når jeg betænker, hvor fast Du undertiden kunne stå på Dine Tvivls Granitfundament – ja, så må jeg værge mig ved at tro det. Og vi er jo blevet så gamle, at vi ikke skriver »Bønner« til et eller andet ukendt Fænomen, der flimrer om et Sted (eller overalt) i det store Vacuum. Skriv snart et langt Brev, hvis Din Udkaarne levner Dig Tid.

Din hengivne
Nis J. Petersen.

Min Sjæl har jeg sminket og malet,
mit Selv er en Koncentration
af Staal i en skærmende Kapsel
mod nyfigne Blikkes Motion.

Mit Selv har jeg skjult i en Kapsel
af Glæde i en glimtende Glød,
jeg skylder ej Hvermand Regnskab
for, hvad jeg bedrev og forbrød.

Mit Selv er mit inderste Væsen,
en helliget, indhegnet Plads,
kun min Ven og min bedste Veninde
har Nøglerne til mit Palads.

mvh & utvivlsom weekend..
Simon


Redigeret af Simon (23/03/2013 10:27)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 603 < 1 2 3 4 ... 602 603 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Lynanalyse: Regeringen svækket og langt..
19/03/2024 09:33
Region lukker nordjysk skadeklinik
19/03/2024 09:26
Nyheder fra Religion.dk