annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 96 af 130 < 1 2 ... 94 95 96 97 98 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25840 - 06/08/2018 23:22 Re: Kristus-Ordet [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Er det interessant at tale om?

Jesus er min broder og ikke min fader og så er den vel ikke længere?

Skal jeg lytte til min broder?

Selvfølgelig...

Jeg vil meget gerne fortsætte vores samtale, for hvordan forstår du det med alle?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25848 - 07/08/2018 16:54 Re: Kristus-Ordet [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Du stiller mange spørgsmål. Og du spørger mig.

Du kender mit udgangspunkt: Jeg er kristen. Ud over mit private og mit kirkelige tilbedelses- og bønsliv er jeg draget af en akademisk behandling af kristendommen. Blandt andet historisk og teologisk. Biblen er central.

Du stiller en masse spørgsmål og påstår at være meget interesseret. Mens selv gider du ikke at læse Biblen. Heller ikke blot Det Nye Testamente. Og det giver sig udslag i, at du blander tingene sammen, og at du går i rette med mig, fordi du ikke gider "at læse op på lektien".

Har jeg kaldt Jesus Den Højeste eller Faderen?

Nej, det har jeg ikke.

Jeg har kaldt ham Herre. Det kaldes han i Det Nye Testamente. Der er således - så vidt jeg er orienteret - en skelnen mellem på den ene side Den Højeste og Fader og på den anden side Hans Søn, Jesus Kristus, Herren.

Som du kan se, så skaber det en masse bøvl, at du - efter eget udsagn - er enormt interesseret, men ikke vil bakke det op ved rent faktisk at læse op på det, du påstår at være interesseret i. Eller: Hvis du ikke er interesseret i bibelsk kristendom, hvorfor stiller du så mig de mange spørgsmål, når du nu ved, at dette er mit udgangspunkt?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#25849 - 07/08/2018 23:23 Re: Kristus-Ordet [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Tak fordi du responderede.

Jeg blev nok lidt forvirret over at du ville have mig til at bede til Jesus...hvorfor skulle jeg gøre det? Er han Gud? Skaberen? Herren? Den højeste? Faderen? Hvorfor skulle jeg henvende mig til min broder og ikke til min fader? Det virker da ikke logisk?

Jeg er desuden interesseret i din forståelse af tingene. Jeg har forsøgt at læse i bibelen. Bla. da vi talte om Abraham, men jeg gav op, for det var trættende læsning. Så kan jeg bedre lide at læse artikler og debatter om tingene. Og selv tage emner op.

Forhåbentlig kan vi nu vende tilbage til dette, som jeg finder meget interessant:

Citat:
Herren vil, at alle skal nå til omvendelse.


Hvordan forstår du det med alle?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25856 - 09/08/2018 13:50 Re: Kristus-Ordet [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg læste for længe siden denne artikel:

http://vandrermotlyset.net/Treenighetsdogmets%20utvikling.html

Måske du (og andre) kunne have glæde af den. Den er skrevet af en mand som har sat sig ind i tingene. Han har bla. nogle ord at sige om dette med bøn som nok kunne interessere dig. Meget behagelig artikel.

Kærlig hilsen

ABC

Ps. Læg mærke til at det ikke er en artikel fra Vandrer mod Lyset. Som sådan stødte jeg engang på den og gjorde opmærksom på den til vedkommende som har denne hjemmeside. Og han har så medtaget den. Bare så du er klar over at den er skrevet uafhængigt af Vandrer mod Lyset.

Kan desuden henvise til denne korte debat om artiklen:

http://www.verdidebatt.no/innlegg/264082-treenighetsdogmets-utvikling?side=1#svar-264140

Men den bør du vente med at læse til du har læst artiklen.
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25857 - 09/08/2018 16:11 Re: Kristus-Ordet [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Citat:
Jeg blev nok lidt forvirret over at du ville have mig til at bede til Jesus...hvorfor skulle jeg gøre det? Er han Gud? Skaberen? Herren? Den højeste? Faderen? Hvorfor skulle jeg henvende mig til min broder og ikke til min fader? Det virker da ikke logisk?

Du stiller i denne korte passage otte spørgsmål. Tre af disse spørgsmål har jeg besvaret i det indlæg, som du responderer på. Hvorfor stiller du dem så igen? Jeg beklager, at jeg bliver lidt streng, men jeg er altså nødt til at kalde på lidt grundighed og stringens i diskussionen.

Jesus har en særlig rolle i kristendommen. Det har du nok opdaget. Gud har oprejst ham fra de døde og indsat ham som verdens Herre.

Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.
- Matthæus 28:18-20


For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses. For med hjertet tror man til retfærdighed, med munden bekender man til frelse, for Skriften siger: "Ingen, som tror på ham, skal blive til skamme."
- Romerbrevet 10:9-11


Hvis jeg ikke bare skal være en spørg og få svar-automat, så er det måske på sin plads, at du fortæller, hvorvidt du er kristen. Hvad er dit udgangspunkt egentlig?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 96 af 130 < 1 2 ... 94 95 96 97 98 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk