annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 47 af 49 < 1 2 ... 45 46 47 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25701 - 13/07/2018 11:45 Idealsamfundet som blev væk [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Jeg mener at have forstået, at du opfatter myten om tornebusken og om den mytiske figur: Moses, som sandhed.
Det gør jeg ikke - og så er det vel ikke så mærkeligt at vi "farer vild" af hinanden blinker


SVAR: Der er ikke tale om, at vi diskuterer, om det er en myte, men hvordan det skal forstås – kan lade sig gøre - at du ikke ville kunne afvise den guds ånd, som du ikke tror eksisterer.

Moses åbenbaring kan ikke ses - hvad enten han er en historisk person eller mytefigur - den opleves af Moses og beskrives af skribenten i et billedsprog der viser, der er tale om noget åndeligt, hvor jeg forstår, du tilgår beretningen, som om det er noget alle ville kunne há set og hørt, hvis de havde stået ved siden af Moses.

Men nok om det ...

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25702 - 13/07/2018 16:15 Re: Idealsamfundet som blev væk [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver, at jeg "tilgår beretningen, som om det er noget alle ville kunne há set og hørt, hvis de havde stået ved siden af Moses."
Dét har du da ret i - og jeg tilføjer gerne, at hvis det alene er noget, der sker i den mytiske figur: Moses' bevidsthed, så tror jeg ikke, der er megen sandsynlighed for, at jeg ville kunne godtage, hvad du benævner "guds ånd".
Der foregår jo mange mærkelige ting i mange mærkelige menneskers hoveder - og her er det tillige ikke et menneske, men alene en "mytisk figur".
Skal dét godtages, er det vel mindst lige så påkrævet at godtage den historisk virkelige Muhammed's oplevelser i grotten med ærkeenglen Gabriel - som en anden nedskrev (Koranen), fordi Muhammed ikke selv kunne
blinker

Mon ikke vi hermed nogenlunde har nået en afklaring?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25703 - 14/07/2018 18:09 Re: Idealsamfundet som blev væk [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
"Du skriver, at jeg "tilgår beretningen, som om det er noget alle ville kunne há set og hørt, hvis de havde stået ved siden af Moses."
Dét har du da ret i - "

- Jeg tror ikke, du skal regne med, at man kollektivt kunne opleve Moses åbenbaring i samtale med guds ånd – hvis denne så en busk i lys lue uden at brænde - det var jo ham, der havde åbenbaringen.

"og jeg tilføjer gerne, at hvis det alene er noget, der sker i den mytiske figur: Moses' bevidsthed, så tror jeg ikke, der er megen sandsynlighed for, at jeg ville kunne godtage, hvad du benævner "guds ånd"."

- Nej det er klart, for det ville du ikke opleve.

Der foregår jo mange mærkelige ting i mange mærkelige menneskers hoveder -

- Uha Uha – husk nu indsigten, omsorgen og næstekærligheden …

"og her er det tillige ikke et menneske, men alene en "mytisk figur".
Skal dét godtages, er det vel mindst lige så påkrævet at godtage den historisk virkelige Muhammed's oplevelser i grotten med ærkeenglen Gabriel - som en anden nedskrev (Koranen), fordi Muhammed ikke selv kunne blinker
"

- Jeg mener ikke man nødvendigvis bør godkende en andens oplevelse, men man kan blive nød til at acceptere den som en virkelighed for den berørte, men jeg forstår, at troende muslimer anser Moses og Jesus for profeter – altså historiske - og at Muhammed er guds sidste sendebud … og det kan der jo så strides om - hvad der jo også gøres, men jo tankevækkende hvis Moses og den gud han møder er opdigtet ...

... og hvilken indflydelse disse har haft og har på menneskers tilværelse gennem tiden og undren over at det politisk støttes økonomisk.


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25708 - 15/07/2018 11:05 Re: Idealsamfundet som blev væk [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Efter bemærkningen:
Citat:
- Uha Uha – husk nu indsigten, omsorgen og næstekærligheden …
afrunder du med ordene:
Citat:
- Jeg mener ikke man nødvendigvis bør godkende en andens oplevelse, men man kan blive nød til at acceptere den som en virkelighed for den berørte, men jeg forstår, at troende muslimer anser Moses og Jesus for profeter – altså historiske - og at Muhammed er guds sidste sendebud … og det kan der jo så strides om - hvad der jo også gøres, men jo tankevækkende hvis Moses og den gud han møder er opdigtet ...

... og hvilken indflydelse disse har haft og har på menneskers tilværelse gennem tiden og undren over at det politisk støttes økonomisk.
som jeg godt kan følge dig i smiler

Myterne om Moses menes at stamme fra tiden ca. 1450 år f.Kr. og det er jo klart, at de har haft - og stadig har - afgørende betydning for de jødiske stammer og samfund.

At de fortaber sig historisk kan jo meget vel hænge sammen med, at de rækker så langt tilbage i tiden - ca. 3500 år, mens beretningerne om Jesus "kun" er ca. 2000 år gamle - og om Muhammed "kun" ca. 1400 år.

Jeg er enig med dig i at respektere, hvad hvert enkelt menneske oplever som virkelighed, men problemerne opstår jo, når nogle påtvinger andre en virkelighed, som ikke er ens egen.

Så skal vi nå frem til "idealsamfundet" på dette område, må den enkeltes trosfrihed respekteres - som FN jo også siger - og det burde vel egentlig ikke være særlig vanskeligt at opnå for "det tænkende menneske": homo sapiens blinker

Men desværre har fristelsen til religiøs magtudøvelse fortrængt "indsigt og omsorg" i de fleste religioner - og i kommunismen - ligesom vi jo også ser denne tendens her på Trosfrihed.dk blinker

Så på vejen frem til "idealsamfundet" er et væsentligt spørgsmål vel:
Hvordan kan vi lære at respektere hinanden?

Har vi tilstrækkelig indsigt i andres væren - og i egen - er det min "religiøse" blinker tro, at omsorgen vokser frem af sig selv smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25709 - 15/07/2018 13:31 Re: Idealsamfundet som blev væk [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Jeg er enig med dig i at respektere, hvad hvert enkelt menneske oplever som virkelighed, men problemerne opstår jo, når nogle påtvinger andre en virkelighed, som ikke er ens egen.

SVAR: Jeg mener ikke man nødvendigvis skal respektere en andens virkelighed, men acceptere den er man jo nød til, hvis der eksempelvis er tale om en sygt menneske der skal hjælpes …

Sjovt nok anså man ikke åbenbaringer som Moses som sygdom, fordi der var tale om den sande guds ånd - men havde det været i dag, ville der nok være tale om, at det grænsede til det psykotiske at skulle være guds udsendte frelser, men dette er ikke nødvendigt, når det er udnævnt til myte - - - sådan er der så meget. smiler

… ligeså når du taler om indsigt til, at få en lovovertræder kærligt ind i samfundets rammer igen.
Nu ved jeg ikke om dette hører ind under at påtvinge i dit hoved – kærlig tvang - men det gør det i mit, for hvem siger lovovertræderen vil dit samfund – men så kan han jo vælge at blive elsket ihjel ...

… men man har jo ikke nøde at være lovovertrædere for ikke at ville det samfund man lever i eller det du ønsker, og derfor er der også så mange parallelsamfund hvor man mere eller mindre har anderledes regler/ værdisæt.


Idealsamfundet er en drøm som mange har deres eget billede af, både religiøst og verdsligt … men så længe det kapitalistiske system undertrykker og udnytter menneskene og verdens resurser vil dette forhindre en mere retfærdig verden, hvor alle har til dagen og vejen – ja det bliver måske til menneskets endeligt …

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 47 af 49 < 1 2 ... 45 46 47 48 49 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk