annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656153
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379975
Et andet syn 1989385
Jesu ord 1522378
Åndelig Føde 1513849
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
3 registrerede somo, ABC, Arne Thomsen 375 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 23 af 49 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25357 - 02/05/2018 18:34 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Jeg ville nødigt leve i et samfund hvor forbrydelser ikke blev straffet. Jeg ser for mig de mest skræmmende scenarier. IS ville kunne boltre sig frit i Europa fx, du ville kunne få besøg af rumænske hjemmerøvere og danske narkomaner på berigelses kriminalitet uden at det overhovedet ville have nogen konsekvenser for dem, dette ville ende galt og med selvtægt der ej heller skulle straffes går jeg ud fra.

Hvad med retsbevidstheden, synes du det er i orden at Peter Madsen skal kunne vandre frit omkring og uden tvivl opsøge Kim Wahl's forældre og i sin narcissisme hælde vand ud af øret mens han kommer med en syg løgnehistorie om hvad der skete. Nej Arne dit samfund skal jeg ikke nyde noget af, det er for naivt.


Vores tidligere debat kollega Anne (ALH) arbejder iøvrigt som fængselsbetjent (tror stadig hun gør selv om hun er præst og har to kønne skønne drengebørn og løber mm) og hun ved meget mere om de her forhold end jeg gør. Hendes speciale var eftertragtet før den blev trykt og drejer sig netop om hvordan vi "straffer" på en måske bedre måde.

Ateisten Richard Dawkins har udtalt at han mener kristendommen vil få en positiv gavnlig indflydelse på islamisk fundamentalisme.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25358 - 02/05/2018 21:04 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Du skriver:
Citat:
Hvad med retsbevidstheden, synes du det er i orden at Peter Madsen skal kunne vandre frit omkring og uden tvivl opsøge Kim Wahl's forældre og i sin narcissisme hælde vand ud af øret mens han kommer med en syg løgnehistorie om hvad der skete. Nej Arne dit samfund skal jeg ikke nyde noget af, det er for naivt.
Mit svar:
Det væsentlige - som jeg ser det - er ikke straf, men at finde årsager samt en vej til et bedre liv for forbryderen - og så vidt muligt - naturligvis - også for ofrene.

Dét er for mig sand næstekærlighed overfor et oprindeligt uskyldigt - jeg accepterer ikke "arvesynden" - nyfødt barn, der siden er kommet på afveje.

Hvor meget af den straf, vi udøver, er egentlig projektion?
Det er jo nok også dét der ligger bag, at krimier i TV er så populære. blinker

Jeg kan ikke rigtig få øje på din "i Kristus-væren" - her hvor vi kommer til noget konkret.

Arne cool
Top Svar Citer
#25359 - 02/05/2018 23:08 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Arne:
Citat:
Jeg kan ikke rigtig få øje på din "i Kristus-væren" - her hvor vi kommer til noget konkret.


- Enhver er uanset opvækst ansvarlig for sine handlinger og må underlægge sig landets love.

Dette gælder også en kristen.

Om det at ha' kristi sind er det samme som "i Kristus-væren" - ved jeg ikke, men som kristen lever man i 2 verdener kan man sige, hvor man er borger i guds rige samtidig med man også er borger i det land som man bor i, hvis myndighed man skal underlægge sig.

Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet af Gud. Den, som sætter sig op imod dem, der har en myndighed, står derfor Guds ordning imod, og de, der gør det, vil pådrage sig dom. De styrende skal jo ikke skræmme dem, der gør det gode, men dem, der gør det onde. Vil du slippe for at frygte myndighederne, så gør det gode, og du vil blive rost af dem; for de er Guds tjenere til dit eget bedste. Men gør du det onde, må du frygte. Ikke for ingenting bærer myndighederne sværd; de er Guds tjenere og skal lade vreden ramme dem, der gør det onde. Derfor skal man underordne sig, ikke kun for vredens, men også for samvittighedens skyld. Derfor betaler I jo også skat, og de styrende er Guds tjenere, når de tager vare på det. Giv alle, hvad I skylder dem: den, der har krav på skat, skat; den, der har krav på told, told; den, I skylder frygt, frygt; den, I skylder ære, ære. Romerne 13:1-7

¨¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25360 - 02/05/2018 23:33 Re: Mennesket og verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Fra Johannes-evangeliet kapitel 8:
Citat:
Kvinden grebet i ægteskabsbrud
v1 Men Jesus gik ud til Oliebjerget. v2 Ved daggry var han atter på tempelpladsen; hele folket kom hen til ham, og han satte sig ned og underviste dem. v3 Men så kommer de skriftkloge og farisæerne med en kvinde, der var grebet i ægteskabsbrud; de stiller hende foran ham v4 og siger til ham: »Mester, denne kvinde er grebet på fersk gerning i ægteskabsbrud, v5 og i loven har Moses påbudt os at stene den slags kvinder; hvad siger du?« v6 Det sagde de for at sætte ham på prøve, så de kunne anklage ham. Men Jesus bøjede sig ned og gav sig til at skrive på jorden med fingeren. v7 Da de blev ved med at spørge ham, rettede han sig op og sagde til dem: »Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende.« v8 Og han bøjede sig igen ned og skrev på jorden. v9 Da de hørte det, gik de væk, én efter én, de ældste først, og Jesus blev alene tilbage med kvinden, som stod foran ham.

v10 Jesus rettede sig op og sagde til hende: »Kvinde, hvor blev de af? Var der ingen, der fordømte dig?« v11 Hun svarede: »Nej, Herre, ingen.« Så sagde Jesus: »Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke mere.«

Fra Rigsarkivet:
Citat:
Fængsel og straf – kildepakke
Samfundets straffemetoder over for lovovertrædere og kriminelle er skiftet gennem tiden. Fra middelalderens bødestraffe, over 1500- og 1600-tallets korporlige straffe til 1800-tallets fængselsstraffe. Kildepakken giver et bredt billede af fængslerne i 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet, af de indsatte fanger og af de tanker, der lå bag straffemetoderne.
I middelalderen var bødestraffen den mest udbredte form, efterfulgt af de korporlige straffe med dødsstraf, afhugning af hænder, fingre, ører eller næser, samt piskning, brændemærkning og gabestok. Fængselsstraffe blev kun anvendt, hvis en lovovertræder ikke kunne betale sin bøde eller som varetægtsfængsel.

Op gennem 1500- og 1600-tallet blev de korporlige straffe endnu mere udbredt, og der opstod en ny straf: arbejde i jern. Straffene skulle virke afskrækkende og dermed begrænse ny kriminalitet.

I løbet af 1700-tallet vandt Oplysningsfilosofien indpas, som lagde vægt på, at straffene skulle tjene det almene bedste, og at det var vigtigere at forebygge kriminalitet end at gengælde forbrydelser, hvorefter fængselsstraffen med tiden blev den altdominerende straffeform.
Og så er vi ikke kommet længere trist

Arne cool
Top Svar Citer
#25361 - 03/05/2018 00:40 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Jeg holder meget af denne fortælling - fra Johannes kapitel 8 som i øvrigt vist ikke anerkendes som ægte – for hvem har ikke begået fejl.

Kvinden her er taget på fersk gerning i at ha' overtrådt Moseloven – guds lov som han gav sit udvalgte folk til opdragelse.

Nu er det jo så ikke den myndighed der tales om i Romerne 13:1-7 – hvor der tales om den verdslige myndighed på et tidspunkt hvor Jesus er opstået ...

... men når man som kristen skal underlægge sig den verdslige myndighed, er det jo kun så længe, det ikke strider mod ens trofasthed mod gud, da han er den øverste autoritet.

Jeg har jo spurgt dig før, ja endda vist flere gange, hvordan du vil praktiserer din altomfattende kærlighed over for forbrydere, i et samfund som vi lever i i dag, måske du kunne redegøre for, hvordan du tænker dig dette.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 23 af 49 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Nyheder fra Religion.dk