annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 42 af 49 < 1 2 ... 40 41 42 43 44 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25661 - 08/07/2018 12:44 Re: Hvad kan man selv bestemme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Den frie vilje er kun fri i forhold til de til enhver tid aktuelle valgmuligheder.
og det kan vi jo ikke blive uenige om, men spørgsmålet er vel, hvor mange valgmuligheder, der bliver tilbage, når arv, miljøpåvirkninger og underbevidstheden har gjort sig gældende og har talt til sindet?

Hvis man et øjeblik stiller sig udenfor vores egen dyreart, Homo sapiens og ser på, hvordan vi ter os, så tvivler jeg på, at der bliver plads til ret megen fri vilje blinker

Og når du skriver:
Citat:
Er man åben kan man inspireres af noget til noget som i forvejen ligger i én.

Det er som et møde - hvor man selv vælger - om man vil følge op på inspirationen.
så er jeg jo enig.
Men spørgsmålet er jo stadig, hvor mange muligheder, man egentlig har for at vælge, om man vil følge eller afvise en inspiration, "som i forvejen ligger i én"?

Og så begynder i hvert fald for mig spørgsmålene om synd, det onde, forbrydelse og straf at "blafre i vinden" - mens emner som indsigt og omsorg bliver meget mere vedkommende - i en verden, der tilstræber maksimal frihed og lige muligheder for alle - også de mange nyfødte uskyldige børn, der senere i deres liv "kommer galt afsted" engel

Jeg er enig med dig i at prise åbenhed og tillige frisind - det ved jeg ikke, om du er - og det gælder selvfølgelig også sagnfiguren, Moses - som nok - historisk set - aldrig har eksisteret blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25662 - 08/07/2018 13:13 Re: Hvad kan man selv bestemme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Og når du skriver:
Citat:
Er man åben kan man inspireres af noget til noget som i forvejen ligger i én.

Det er som et møde - hvor man selv vælger - om man vil følge op på inspirationen.
så er jeg jo enig.
Men spørgsmålet er jo stadig, hvor mange muligheder, man egentlig har for at vælge, om man vil følge eller afvise en inspiration, "som i forvejen ligger i én"?

SVAR: I forhold til beretningen om Moses der blev kaldet, var der vel 2 valgmuligheder.

Han kunne afvise ånden eller følge den.


Den frie vilje er kun fri i forhold til de til enhver tid aktuelle valgmuligheder ...

... og det er jo dem man bliver givet.


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25663 - 08/07/2018 14:13 Re: Hvad kan man selv bestemme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
I forhold til beretningen om Moses der blev kaldet, var der vel 2 valgmuligheder.

Han kunne afvise ånden eller følge den.
Mit svar:
Ja, mon han nu faktisk kunne afvise - busken - stemmen?
Her forudsat at begivenheden faktisk har fundet sted.
Ville du kunne?
Jeg tror ikke, at jeg ville kunne! blinker

V.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25666 - 09/07/2018 12:07 Re: Hvad kan man selv bestemme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Du skriver:
Citat:
I forhold til beretningen om Moses der blev kaldet, var der vel 2 valgmuligheder.

Han kunne afvise ånden eller følge den.
Mit svar:
Ja, mon han nu faktisk kunne afvise - busken - stemmen?
Her forudsat at begivenheden faktisk har fundet sted.
Ville du kunne?
Jeg tror ikke, at jeg ville kunne! blinker

Jeg tror ikke, at jeg ville kunne!

SVAR: Det må du gerne uddybe. smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25667 - 09/07/2018 18:40 Re: Hvad kan man selv bestemme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Beretningen - myten - om at Moses, der vogtede får efter at være flygtet fra Egypten - hvor han havde dræbt en fangevogter - ser en brændende tornebusk, der "kan holde til det", og hører en stemme tale til ham om, at stedet er helligt, hvorefter Moses har en samtale med Gud - dén beretning er jo "lidt udover det dagligdags", kan man vist roligt sige.

Dit spørgsmål går jo så på, om man kunne have handlet anderledes end Moses, hvis man var i hans situation - om man kunne afvise Gud.

Det kan man selvfølgelig kun vide, hvis man befinder sig i den aktuelle situation, men ud fra mine erfaringer om mig selv, er jeg ikke i tvivl om, at det ville være umuligt for mig at afvise blinker

Erfaringen min er her et møde med Kristus - i form af en Ikon - på en mindre bjergtop over en subtropisk urskov i et lille mennesketomt klosters kirke, på en lille græsk Ø, hvor jeg oplevede Kristus som levende - og umulig at afvise.

Hvad Moses - iflg. myten - oplevede er jo hinsides enhver sammenligning med min oplevelse, men når allerede dét, jeg oplevede, var uafviseligt, så kan jeg ikke være i tvivl.

Nu er Moses' oplevelse jo en myte - og Moses selv ligeså - og det, jeg oplevede, var jo bare en malet plade af træ, men mytens magt over menneskesindet - på rette tid - på rette sted - og i rette situation - den tror jeg ikke man skal underkende blinker

Samtidig er jeg særdeles meget på vagt overfor, hvad jeg kunne kalde mytens misbrug - religiøst råddenskab, som jeg synes er ret nemt at gennemskue trist

Og den fri vilje - hvor blev den af? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 42 af 49 < 1 2 ... 40 41 42 43 44 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk