annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21069 - 03/07/2016 17:45 Re: Retten til at dø [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Den artikel, du henviser til, imponerer mig:
Citat:
Et flertal af danskerne vil have dødshjælp gjort lovlig, men de fleste politikere siger nej– endnu.
Det skulle vel ikke være så svært, at fremstille en pille, man selv kunne tage, som giver en skånsom smertefri død.
Dermed er det helt patientens eget ansvar - bortset fra de tilfælde, hvor patienten ikke er i stand til selv at synke en sådan tablet - og må bede om dødshjælp.

Dyr må ikke udsættes for "unødig lidelse" - mennesker må!
Citat:
En dyrlæge, der tilser et tilskadekommet eller sygt dyr, skal opfordre den ansvarlige til at lade dyret aflive, hvis det ikke kan helbredes, og det vil medføre unødig lidelse at lade det leve. Aflives dyret ikke, skal dyrlægen indberette forholdet til politiet.

Det er da "det glade vanvid" - os mennesker imellem (om end "glæde" jo hér er det helt forkerte ord) trist

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21090 - 09/07/2016 17:04 Re: Retten til at dø [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Der kan uden tvivl være mange synspunkter angående, at vi giver hinanden retten til at dø.

Dagbladet Information bringer netop nu en psykologs holdning:
Citat:
Måske er det dét, alle mennesker, som kalder på vores hjælp, kan hjælpe os med. At kalde vores medfølelse frem i lyset.
Vi har endnu ikke aktiv dødshjælp i Danmark. Men også herhjemme snakkes der om det. Jeg håber, at jeg har åbnet nogens øjne for, hvilken gave de hjælpeløse giver os. Jeg har et ydmygt, om end inderligt håb om, at vi i stedet for at fjerne lidelsen, fjerne de hjælpeløse, kan begynde at se den gave, de kommer med.

Som jeg ser det, er evnen til medfølelse noget af det mest værdifulde for os mennesker.

Men jeg synes ikke dén skal stå i vejen for retten til at dø.

En grundig psykisk udredning af et lidende menneskes ønske om at dø kunne være på, sin plads - for at hindre overilede selvmord - men står dødsønsket fast, bør det ikke forhindres, vil jeg mene.

Er der andre synsvinkler?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21235 - 09/08/2016 11:53 Re: Retten til at dø [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Dagbladet Information bragte i går en bagsideleder: Uden fælles ritualer er vi alene.
Citat:
Videnskaben har for længst suget luften ud af religionen.
En hellig treenighed af individualisme, sekularisme og rationalisme hersker over Nordeuropa.
Og selv om den har forbedret livet for både os og milliarder af mennesker over hele verden, har den også gjort os himmelråbende dårlige til at begribe livets store spørgsmål – og på intet tidspunkt er det tydeligere end i mødet med døden.

Citat:
I mødet med døden længes vi efter kollektivets kærlige omfavnelse – et følelsesmæssigt fællesskab og en psykologisk forbundenhed, som lover os, at vi ikke behøver bære livets smerte alene – men vi tør knap nok kondolere vores bedste venner, hvis de har mistet en søn eller en mor.

Citat:
Et voldsomt spørgsmål står tilbage: Hvordan genskaber vi tro og ritualer, som giver kollektiv støtte, uden at henfalde til dogmatisk dyrkelse af guder og onde ideologier?

Vi bør være mere helhjertede i omfavnelsen af vores egen historie og kulturelle traditioner – det gør os hverken til fascister eller indremissionske – og vi bør tale mere åbent om døden.

Men der ligger også en væsentlig opgave for kunstnere og kulturproducenter i at skabe nye fælles fortællinger om liv og død i en splintret verden; brølende beretninger om eksistentielle spørgsmål, som rækker langt ud over de lavmælte historier om personlige hovedpiner, vi ofte spises af med.

Kunsten bør hjælpe os til at udfylde tomheden og genskabe den fælles menneskelighed, vi længes efter. Og vi bør alle sammen hjælpe hinanden med at bære og begribe døden, så ingen efterlades alene.

Spørgsmålet:
Citat:
Hvordan genskaber vi tro og ritualer, som giver kollektiv støtte, uden at henfalde til dogmatisk dyrkelse af guder og onde ideologier?
synes jeg er væsentligt.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21237 - 09/08/2016 13:01 Re: Retten til at dø [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hvorfor ændre du trådens emne: ”Retten til at dø.”?



Top Svar Citer
#21240 - 09/08/2016 14:10 Re: Retten til at dø [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Det var nu ikke min hensigt at ændre emnet i denne tråd.

Det der fik mig til at bringe mit seneste indlæg - selvom det ikke direkte handler om trådens emne var avisartiklens fokus på medmenneskelighed, når vi møder døden.

Det kunne vel godt føre til større medfølelse med døende - og med dem, der ikke kan udholde fortsat at leve.

Og så er vi vel ikke så langt væk endda fra "retten til at dø"? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk