annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
0 registrerede 797 gæster og 1260 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Retten til at dø

Dagbladet Information bragte i går en bagsideleder: Uden fælles ritualer er vi alene.
Citat:
Videnskaben har for længst suget luften ud af religionen.
En hellig treenighed af individualisme, sekularisme og rationalisme hersker over Nordeuropa.
Og selv om den har forbedret livet for både os og milliarder af mennesker over hele verden, har den også gjort os himmelråbende dårlige til at begribe livets store spørgsmål – og på intet tidspunkt er det tydeligere end i mødet med døden.

Citat:
I mødet med døden længes vi efter kollektivets kærlige omfavnelse – et følelsesmæssigt fællesskab og en psykologisk forbundenhed, som lover os, at vi ikke behøver bære livets smerte alene – men vi tør knap nok kondolere vores bedste venner, hvis de har mistet en søn eller en mor.

Citat:
Et voldsomt spørgsmål står tilbage: Hvordan genskaber vi tro og ritualer, som giver kollektiv støtte, uden at henfalde til dogmatisk dyrkelse af guder og onde ideologier?

Vi bør være mere helhjertede i omfavnelsen af vores egen historie og kulturelle traditioner – det gør os hverken til fascister eller indremissionske – og vi bør tale mere åbent om døden.

Men der ligger også en væsentlig opgave for kunstnere og kulturproducenter i at skabe nye fælles fortællinger om liv og død i en splintret verden; brølende beretninger om eksistentielle spørgsmål, som rækker langt ud over de lavmælte historier om personlige hovedpiner, vi ofte spises af med.

Kunsten bør hjælpe os til at udfylde tomheden og genskabe den fælles menneskelighed, vi længes efter. Og vi bør alle sammen hjælpe hinanden med at bære og begribe døden, så ingen efterlades alene.

Spørgsmålet:
Citat:
Hvordan genskaber vi tro og ritualer, som giver kollektiv støtte, uden at henfalde til dogmatisk dyrkelse af guder og onde ideologier?
synes jeg er væsentligt.

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Tre mænd fra bandemiljøet kræves fæn..
23/06/2026 10:29
Danmark genåbner ambassade i Iran
23/06/2026 09:43
19-årig anholdt i drabssag om håndgran..
23/06/2026 09:26
800 flere kom i arbejde i april måned
23/06/2026 08:23
Roskilde Festival forventes at give træ..
23/06/2026 08:06
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Tidligere forsvarsminister fjerner sit n..
23/06/2026 10:40
Varm sankthans kan fejres uden afbrændi..
23/06/2026 10:36
Libanons civilforsvar melder to dræbte ..
23/06/2026 10:03
Mærsk-fond støtter Glyptotek-renoverin..
23/06/2026 09:55
40 franskmænd druknet i dage præget af..
23/06/2026 09:52