annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 319 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 42 af 130 < 1 2 ... 40 41 42 43 44 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24652 - 27/01/2018 00:24 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Så kan Hanskrist åbenbart heller ikke bruge fra linket:
Folkekirken afsnittet: Matin Luthers lille Katekismus, hvor der på side 11 står:
Citat:
Gud frister vel ingen, men vi
beder i denne bøn, at Gud vil
beskytte og bevare os, således
at Djævelen, verden eller vores
kød ikke skal narre os og forføre
os til mistro, fortvivlelse og anden
stor skam og last og, selvom
vi bliver angrebet, at vi da
endelig må vinde og beholde
sejren.

Åh nej - som Hanskrist siger:
Citat:
Stadig det er ikke evangelisk kristendom og det har aldrig været Ny Testamentlig kristendom (læs Luther om troen) -

Arne cool
Top Svar Citer
#24653 - 27/01/2018 00:30 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
?



?

aner ikke hvad du vil sige der med dit citat

fuldstændig ude af kontekst til hvad vi drøfter

Og citatet er jo ikke så dårlig, men stadig er det ikke vores Tros genstand, og var det alle de millioner af sider dogmatisk inspireret stof der er skrevet gennem tiderne der var vores TRO så var TROEN ikke en levende virkelighed (1)* der kan genføde os som mennesker, nej for så var troen lig tanker, men TROEN er en levende virkelighed. TROEN er som PAULUS og Luther og Tillich og alle andre siger KRISTUS selv, altså KRISTUSVIRKELIGHEDEN det ord Luther bruger i storfilmen om ham.


(1)*:

Citat:
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)



Jeg vil anbefale dig Arne og Tikka at læse "Troens Dynamik" af Paul Tillich.

Her vil du blive kureret for din forkerte opfattelse af hvad tro er. Du vil lære at forstå at den kristne tro ikke er tanker i hovedet der er opstået fordi man har læst noget, hvilket Luther siger her:

Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24654 - 27/01/2018 01:16 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Nå da - så skal der lige skiftes emne fra teodicé til tro - hvorfor mon? blinker

Arne cool
Top Svar Citer
#24655 - 27/01/2018 01:47 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Arne

Citat:
Nå da - så skal der lige skiftes emne fra teodicé til tro - hvorfor mon


Fuldstændig malplaceret og ude af kontekst bemærkning til hvad vi drøfter

Som nu virkelig begynder at bekymre mig, for du er virkelig ikke i stand til at have en samtale (andet end med dig selv)

Hvad du skriver giver ingen mening som reaktion på hvad vi to har drøftet i de forrige par indlæg.

Jeg reagerer og har en respons på alt du skriver, du reagerer overhovedet ikke på hvad jeg skriver

Og din sidste bemærkning er sort snak, måske for at afspore argumenternes røde tråd og bare opfinde noget nyt når du ikke har godt argument at give tilbage

Jeg ved det ikke, men har set dig gøre det flere gange i denne tråd

Problemet er jo så om det overhovedet giver mening at drøfte noget med dig, når du ikke kan følge en tankerække og en argumentation, som dog kræver en modargument, men det glider du jo gang på gang af på at gøre, hvilket et par andre debattører har påpeget overfor dig at du har en uvane med

PS:


Svar på det her med fed skrift om du kan, eller vis i det mindste at du forstår hvad der står:

Citat:
citatet er jo ikke så dårlig, men stadig er det ikke vores Tros genstand, og var det alle de millioner af sider dogmatisk inspireret stof der er skrevet gennem tiderne der var vores TRO så var TROEN ikke en levende virkelighed der kan genføde os som mennesker, nej for så var troen lig tanker, men TROEN er en levende virkelighed. TROEN er som PAULUS og Luther og Tillich og alle andre siger KRISTUS selv, altså KRISTUSVIRKELIGHEDEN det ord Luther bruger i storfilmen om ham.


TROEN er en levende virkelighed der kan genføde os som mennesker, TROEN er som PAULUS og Luther og Tillich og alle andre siger KRISTUS selv, altså KRISTUSVIRKELIGHEDEN det ord Luther bruger i storfilmen om ham

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)



Hvis du ikke magter at tilegne dig hvad der står ovenfor med fede typer og give en tilbagemelding der viser at du har forstået hvad der står, så er du overhovedet ikke kvalificeret til at sidde på en debat og debattere seriøst med folk,

ja det diskvalificerer dig at du ikke reagerer på hvad folk skriver

jeg har til dags dato altid reageret på det du skriver, det er jo hvad en debat går ud på (ikke enighed, men at man viser man har forstået modparten med de modargumenter man kommer med og ikke som du gør her hvor du bare skifter emne
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24656 - 27/01/2018 08:14 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, når du skriver:
Citat:
TROEN er en levende virkelighed der kan genføde os som mennesker, TROEN er som PAULUS og Luther og Tillich og alle andre siger KRISTUS selv, altså KRISTUSVIRKELIGHEDEN det ord Luther bruger i storfilmen om ham

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


Hvis du ikke magter at tilegne dig hvad der står ovenfor med fede typer og give en tilbagemelding der viser at du har forstået hvad der står, så er du overhovedet ikke kvalificeret til at sidde på en debat og debattere seriøst med folk,
så kan enhver jo se, hvor travlt, du har med a komme væk fra teodicé-problemet for i stedet at fremføre noget, der i mine øjne er noget svulstigt og intetsigende pral som troende kan bruge til at rose sig selv og deres med-troende med - mens jeg ikke kan se, at andre kan bruge det til noget som helst.

At det er skrevet af Martin Luther, synes jeg ikke, det bliver bedre af.
Her er lidt andet, som samme Luther også har skrevet:
Citat:
“Jeg, Martin Luther, dræbte alle bønderne under oprøret, for jeg beordrede, at de skulle slås ihjel; alt deres blod er på min skulder. Men jeg henviser til vores Herre Gud, der havde befalet mig at sige det.”
Martin Luther om oprørske bønder i 1533
Og der er mere "af samme skuffe", som heller ikke just forekommer mig at være tillid-vækkende:
Citat:
“Man ser også hvor svage og usunde de ufrugtbare kvinder er, mens de som er frugtbare er sundere, renligere og lystigere. Men skulle de blive trætte og til sidst dø af at føde børn, skader det ikke, lad dem blot dø af at føde børn, det er derfor, de er her.”
Martin Luther om kvinder i 1522
Dine ord, som jeg citerede ovenfor:
Citat:
Hvis du ikke magter at tilegne dig hvad der står ovenfor med fede typer og give en tilbagemelding der viser at du har forstået hvad der står, så er du overhovedet ikke kvalificeret til at sidde på en debat og debattere seriøst med folk,
passer jo fint ind her - mens du fortsat flygter fra teodicé-problemet.

Arne cool
Top Svar Citer
annonce
Side 42 af 130 < 1 2 ... 40 41 42 43 44 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Droner gjorde ingen skade, siger Iran
19/04/2024 18:35
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nato lover flere luftforsvarssystemer ti..
19/04/2024 17:22
Nyheder fra Religion.dk