annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
0 registrerede 426 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 49 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25288 - 29/04/2018 10:23 Re: Jeg har et bud [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
ler smiler heart

Fremragende arbejde med det vers af Angelus Silesius:



Citat:
Et menneske er alt

Ser du på det en ende

Da har du endnu ikke

Lært mennesket at kende


Og rigtig godt hvordan du får alle vores overvejelser af dette vers kædet sammen med vores forståelse hjernen, det gør du godt, bravo.


Selv kæder jeg verset uløseligt sammen med følgende (the infra lutheran princip):


Citat:
"Infra Lutheranum" princip; namely, the view that the finite is capable of the infinite, and consequently that in Christ there is a mutual indwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite was theologically affirmed, that nature mysticism was possible and real.""


Iøvrigt er det dette princip Arne har bekæmpet alle dage ud fra sin Epikur agnostiker mærkværdige Gudsforståelse (han iøvrigt deler med ateisterne (nemlig er det den samme tåbelige ide om Gud og guder de gør grin med)) der er så langt fra kristendommens Gudsforståelse vi kan komme.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25290 - 29/04/2018 11:43 Re: Jeg har et bud [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver til mig:
Citat:
Du vil ikke lade dig lede - styre eller tilslutte dig religion, dogmer, religiøse ledere ect., men du vil godt lade dig lede - styre af din "krybdyrshjerne" - Hvor er logikken?


Det kan ha' katastrofale konsekvenser, at lade sig lede af sin følelser, og de fleste har vel lært og erfaret, at det at tælle til 10 kan være godt, så man ikke senere fortryder en handling enten i ord eller gerning.

Det er ikke godt at være i sine negative følelsers vold - og ang. den uhyggeligt gode hukommelse – kan den jo netop bruges til at vokse, så man ikke hele tiden begår de samme fejltagelser og eksempelvis slås i stedet for at være fredelig og konstruktiv ...

... men lidt selvmodsigende er det jo livets kampe - de indre og ydre kampe - der i mødet med især medmennesket, der danner og opdrager os, og derved viser os og andre hvilke egenskaber vi besidder og behersker.
Især ved stort og længerevarende pres og modstand viser og beviser vi, hvem vi er i øjeblikket.

(Så hils prøvelser velkommen hvis du gerne vil være ren af hjertet)
Mit svar:
Du har ret i, at jeg ikke vil lade mig lede - underkaste mig andres tro m.m.
Jeg vil selv finde, hvad der er det rigtige for mig.
Har du det mon ikke ligeså?

Angående "Krybdyrhjernen", Amygdala - "overlevelseshjernen" - så er den ikke noget, man kan styre, i hvert fald ikke direkte, men man kan være god ved den, hvis den har det skidt - f.eks. mennesker, der lider af flyskræk - o.m.a.
Det er "psyko-logik".

Man kan ikke bestemme, hvad man føler, men fornuften kan jo hindre, at "følelserne løber af med en" - og som ovennævnt - også finde veje til at undgå uønskede følelser.

Angående "egenskaber vi besidder og behersker", så er det jo ikke noget statisk, men noget vi stadig kan videreudvikle - ikke mindst når vi er under pres blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25292 - 29/04/2018 13:42 Re: Jeg har et bud [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Arne: Du skriver til mig:
Citat:
Du vil ikke lade dig lede - styre eller tilslutte dig religion, dogmer, religiøse ledere ect., men du vil godt lade dig lede - styre af din "krybdyrshjerne" - Hvor er logikken?


Det kan ha' katastrofale konsekvenser, at lade sig lede af sin følelser, og de fleste har vel lært og erfaret, at det at tælle til 10 kan være godt, så man ikke senere fortryder en handling enten i ord eller gerning.

Det er ikke godt at være i sine negative følelsers vold - og ang. den uhyggeligt gode hukommelse – kan den jo netop bruges til at vokse, så man ikke hele tiden begår de samme fejltagelser og eksempelvis slås i stedet for at være fredelig og konstruktiv ...

... men lidt selvmodsigende er det jo livets kampe - de indre og ydre kampe - der i mødet med især medmennesket, der danner og opdrager os, og derved viser os og andre hvilke egenskaber vi besidder og behersker.
Især ved stort og længerevarende pres og modstand viser og beviser vi, hvem vi er i øjeblikket.

(Så hils prøvelser velkommen hvis du gerne vil være ren af hjertet)
Arne: Mit svar:
Du har ret i, at jeg ikke vil lade mig lede - underkaste mig andres tro m.m.
Jeg vil selv finde, hvad der er det rigtige for mig.
Har du det mon ikke ligeså?

SVAR: Jeg kan sagtens undelægge mig, når der er tale om forhold der er til alles bedste, men også i situationer hvor jeg oplever det gælder min overlevelse.

Angående "Krybdyrhjernen", Amygdala - "overlevelseshjernen" - så er den ikke noget, man kan styre, i hvert fald ikke direkte, men man kan være god ved den, hvis den har det skidt - f.eks. mennesker, der lider af flyskræk - o.m.a.
Det er "psyko-logik".

SVAR: Jo - det kan man styre ved ikke at fodre den, så den kun træder i kraft ved fare - angsten er en "ven" i farlige situationer.

Man kan ikke bestemme, hvad man føler, men fornuften kan jo hindre, at "følelserne løber af med en" - og som ovennævnt - også finde veje til at undgå uønskede følelser.

SVAR: Jo - det kan man, for mange følelser er resultatet af ens måde at se og tænke på af det man påvirkes af.

Angående "egenskaber vi besidder og behersker", så er det jo ikke noget statisk, men noget vi stadig kan videreudvikle - ikke mindst når vi er under pres blinker

SVAR: Det er klart livet er i bevægelse – og hver dag er en ny dag.

Jeg skrev jo også: Især ved stort og længerevarende pres og modstand viser og beviser vi, hvem vi er i øjeblikket.


***

Spørgsmål: Men lige for at kunne forstå dig, inden jeg slipper dig.

Hvorfor/hvordan kæder du krybdyrshjernen til forståelsen af verset:

Citat:
Et menneske er alt

Ser du på det en ende

Da har du endnu ikke

Lært mennesket at kende


¨¨¨¨¨


Top Svar Citer
#25293 - 29/04/2018 13:55 Re: Jeg har et bud [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Citat:
"Infra Lutheranum" princip; namely, the view that the finite is capable of the infinite, and consequently that in Christ there is a mutual indwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite was theologically affirmed, that nature mysticism was possible and real.""

Jeg får ikke det fulde udbytte af verset, selv om jeg Google oversætter det.

Kan du skrive det på dansk til mig?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25294 - 29/04/2018 14:56 Re: Jeg har et bud [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skrev:
Citat:
Mennesket er i stand til ”det umulige” - eller man kan mere end man tror.
hvortil jeg svarede:
Citat:
Umiddelbart er det nærmest det modsatte, jeg ser: Begrænset intellekt - i vore følelsers vold - styret af vores krybdyrhjerne og dens uhyggeligt gode hukommelse.
Din krybdyrhjerne kan du ikke styre. Den styrer sig selv. Den husker alle farer i dit liv. Og helt undgå fare kan du ikke.
Du kan heller ikke bestemme, hvilke følelser, du får - f.eks, angst, som jeg viste dig i eksemplet med den ene veninde, der gav den anden angst i flyvemaskinen.
Noget andet er, at man efterfølgende kan bearbejde dem - følelserne - hvis man ved hvordan.

Når poeten - eller hvad det menneske er - skriver:
Citat:
Et menneske er alt
så virker det på mig storskrydende.
Vedkommende har også - som os alle - en lille amygdala, som let skræmmes - og der er så meget, vi mennesker ikke er.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 49 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Kevin Magnussen misser point
20/04/2024 05:53
Razziaer på Vestbredden: Mindst fem har..
20/04/2024 05:38
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Nyheder fra Religion.dk