annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15770330
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391233
Et andet syn 1997707
Åndelig Føde 1552716
Jesu ord 1529677
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
2 registrerede (2 usynlige), 95 gæster og 122 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Jeg har et bud

Arne: Du skriver til mig:
Citat:
Du vil ikke lade dig lede - styre eller tilslutte dig religion, dogmer, religiøse ledere ect., men du vil godt lade dig lede - styre af din "krybdyrshjerne" - Hvor er logikken?


Det kan ha' katastrofale konsekvenser, at lade sig lede af sin følelser, og de fleste har vel lært og erfaret, at det at tælle til 10 kan være godt, så man ikke senere fortryder en handling enten i ord eller gerning.

Det er ikke godt at være i sine negative følelsers vold - og ang. den uhyggeligt gode hukommelse – kan den jo netop bruges til at vokse, så man ikke hele tiden begår de samme fejltagelser og eksempelvis slås i stedet for at være fredelig og konstruktiv ...

... men lidt selvmodsigende er det jo livets kampe - de indre og ydre kampe - der i mødet med især medmennesket, der danner og opdrager os, og derved viser os og andre hvilke egenskaber vi besidder og behersker.
Især ved stort og længerevarende pres og modstand viser og beviser vi, hvem vi er i øjeblikket.

(Så hils prøvelser velkommen hvis du gerne vil være ren af hjertet)
Arne: Mit svar:
Du har ret i, at jeg ikke vil lade mig lede - underkaste mig andres tro m.m.
Jeg vil selv finde, hvad der er det rigtige for mig.
Har du det mon ikke ligeså?

SVAR: Jeg kan sagtens undelægge mig, når der er tale om forhold der er til alles bedste, men også i situationer hvor jeg oplever det gælder min overlevelse.

Angående "Krybdyrhjernen", Amygdala - "overlevelseshjernen" - så er den ikke noget, man kan styre, i hvert fald ikke direkte, men man kan være god ved den, hvis den har det skidt - f.eks. mennesker, der lider af flyskræk - o.m.a.
Det er "psyko-logik".

SVAR: Jo - det kan man styre ved ikke at fodre den, så den kun træder i kraft ved fare - angsten er en "ven" i farlige situationer.

Man kan ikke bestemme, hvad man føler, men fornuften kan jo hindre, at "følelserne løber af med en" - og som ovennævnt - også finde veje til at undgå uønskede følelser.

SVAR: Jo - det kan man, for mange følelser er resultatet af ens måde at se og tænke på af det man påvirkes af.

Angående "egenskaber vi besidder og behersker", så er det jo ikke noget statisk, men noget vi stadig kan videreudvikle - ikke mindst når vi er under pres blinker

SVAR: Det er klart livet er i bevægelse – og hver dag er en ny dag.

Jeg skrev jo også: Især ved stort og længerevarende pres og modstand viser og beviser vi, hvem vi er i øjeblikket.


***

Spørgsmål: Men lige for at kunne forstå dig, inden jeg slipper dig.

Hvorfor/hvordan kæder du krybdyrshjernen til forståelsen af verset:

Citat:
Et menneske er alt

Ser du på det en ende

Da har du endnu ikke

Lært mennesket at kende


¨¨¨¨¨


Seneste indlæg
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Nyheder fra DR
Mere end 30 mennesker er døde i oversv..
03/05/2024 09:20
Pro-palæstinensiske protester spreder s..
03/05/2024 09:05
Danske Bank med milliardoverskud i året..
03/05/2024 08:00
Kun ét land overgår Danmark i pressefr..
03/05/2024 07:42
Tusindvis samlet til kapsejlads: En slag..
03/05/2024 07:06
Nyheder fra Religion.dk