annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 20 af 49 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25337 - 01/05/2018 17:38 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver bl.a.:
Citat:
Er fornuften her alene nok for dig?
Mit svar:
Fornuft er ikke meget værd, når det handler om, hvad der er bag - og i - verdens væren.
For mig er det snarere en intuitiv oplevelse, som jeg fornemmer ret meget ligner, hvad I kristne kalder Helligånden blinker

Det er derfor, jeg er så glad for sufien, Jalal al-Din Rumis digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Det er dette mirakel, der føder kærligheden i mig heart

Intuition, mirakel, helligånd - min fornemmelser er, at det er tre sider af det samme blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#25341 - 01/05/2018 23:19 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Indsendt af: Arne Thomsen
Idéen om "tusindårsriget" tror jeg ikke på, er guddommelig, men derimod at den er menneskers fantasier.

Og "frelse" tror jeg er humbug.

Det, jeg tror på i kristendommen er budskabet om kærlighed - som vi mennesker - efter min mening - endnu ikke har realiseret - og som den eksisterende kristendom - efter min mening - heller ikke udtrykker særlig klart.
Nogle kan vel forarges over dette, men det er væsentligt at være ærlig - synes jeg.

Nu tænkte jeg ikke på, hvad du tror eller ikke tror på – for jeg ved jo, at bibelen for dig blot er som en eventyrbog – er det ikke rigtigt husket?

Det jeg ville vide var, hvad du mener, NT – kristendommen - fortæller om frelsen.
Man kan jo godt ha' en forståelse af skrifterne uden at tro dem.

Ang. kærligheden.
Hvilke budskab om kærlighed forkynder bibelen – kristendommen – som du tror på, men som vi mennesker endnu ikke har realiseret?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25342 - 01/05/2018 23:33 Tak [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Tak for din indsats.

Jeg læser det i morgen.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25343 - 02/05/2018 10:26 Re: Mennesket og verden [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Hvilke budskab om kærlighed forkynder bibelen – kristendommen – som du tror på, men som vi mennesker endnu ikke har realiseret?


Guds kærlighed Kristus. Som at turde falde i søvn og tro på at søvnen gavner os, på samme måde at turde hengive sig til Guds Kærlighed Kristus. Begge dele er funderet i vores biologi og er en refleks hvorigennem vi transcenderer (overskrider, overgår, kommer hinsides) vores normale (ofte trivielle prosaiske) bevidsthedsliv, og bevidste opfattelse af os selv.

Neurobiologisk eksisterer Guds Kærlighed Kristus, såvel som Guds Ånd, det er simpelthen "hard wired" strukturer som der er funktioner og biofysiologiske processer der støtter op herom. Terminologien er selvfølgelig anderledes, altså her bruges andre ord, så der skal en HansKrist tværvidenskabelig oversættelse til, og dette foregår i retning buddhismen allerede hos de neurobiologiske forskere, men endnu er der ikke nogen der rigtig er begyndt at lave en tværvidenskabelig oversættelse til det den kristne spiritualitet og teologi.

Vi mennesker elsker simpelthen os selv gennem Gud, gennem Guds Kærlighed Kristus, alt alt for lidt og vi har til gengæld alt for travlt med at på selvberoende vis (udenom Gud og Guds Kærlighed Kristus) at knus elske hele verden og frelse hele verden snart fra det ene og så det andet. Dette er også godt nok, fejlen er bare at vi ikke inddrager Gud heri, menneskets selvberoende kærlighedsforsøg og forsøg på at frelse (hinanden og naturen fx) kan kun lykkes dersom vi bringer Gud og vores religiøsitet med ind over. Sådan er det også i vores eget liv, også her vil vi kun lykkes med tingene gennem det religiøse og gennem vores liv med Gud, Gudsliv, hvor Guds Kærlighed Kristus, det Guds Nådesværk vi er om vi tør hengive os til Gud og Guds Ånd, Livets Ånd, som vi får når vi trygt hengiver os til Guds Kærlighed Kristus.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25344 - 02/05/2018 10:42 Re: Mennesket og verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Citat:
Nu tænkte jeg ikke på, hvad du tror eller ikke tror på – for jeg ved jo, at bibelen for dig blot er som en eventyrbog – er det ikke rigtigt husket?
Mit svar:
Jo - stort set - men ville foretrække ordet/begrebet "myte" frem for "eventyr".
Det udelukker ikke for mig, at der kan findes sandheder i Bibelen.

Citat:
Det jeg ville vide var, hvad du mener, NT – kristendommen - fortæller om frelsen.
Mit svar:
Her vil jeg i korthed holde mig til, hvad der er at læse her:
Citat:
Kristendommen - frelse er befrielse fra synd
Baggrunden for Jesu forkyndelse ifølge Det Nye Testamente er syndens og dødens magt over mennesket. Frelse er udfrielse fra dette vilkår.
Det rejser jo så spørgsmålet: Hvad er synd?
Her siger Den Danske Ordbog:
Handling eller tankegang som er i strid med Guds vilje,
og
Handling der fordømmes som umoralsk eller forkert.

Så ultrakort:
Synd: Gud siger: Det må du ikke!
Frelse: Gud tilgiver dig.

Det efterlader så spørgsmålet om døden, hvor frelsen jo så må være: Det evige liv.
Min kommentar her:
Alle religioner tilbyder deres egne svar på dét, at vi dør.
Det mener jeg er spild af kræfter, der bedre kunne bruges til kærlighed heart

Til dit spørgsmål:
Citat:
Hvilke budskab om kærlighed forkynder bibelen – kristendommen – som du tror på, men som vi mennesker endnu ikke har realiseret?
er mit svar:
Den altomfattende kærlighed til hele skaberværket - som du jo hævder, man kan udlede af Bibelens ord - som vi jo bestemt slet ikke har realiseret.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 20 af 49 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk