annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 49 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25280 - 28/04/2018 18:44 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Dét, der imidlertid overrasker mig, er, at kristendommens næstekærlighed er så pauver.

Det må du forklare og uddybe.

Citat:
Kan det virkelig passe, at kristendommens Jesus ville nøjes med dét?

Det må du forklare og uddybe.

Citat:
Det skulle vel ikke være sådan, at overleveringerne fra menneske til menneske - indtil det kom på skrift - har barberet formatet ned til noget mere bekvemt, end det oprindeligt var?

Det må du forklare og uddybe.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25282 - 28/04/2018 22:23 Re: Mennesket og verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når jeg kalder den autoriserede bibels næstekærlighed "pauver", så er det fordi der er så lidt kærlighed til skaberværket, så at det hele kun handler om os selv, vi mennesker, ja end ikke dét - kun andre mennesker vi direkte møder, som er i nød p.g.a. uretfærdig behandling.

Ingen kærlighed til dyr, ingen kærlighed til denne klode bliver nævnt.

Så egentlig er det hele jo klaret med det danske velfærdssamfund.
For vi skal tydeligvis ikke have nogen kærlighed til mennesker, der f.eks. er kommet så galt af sted, at de har begået mord. De skal blot straffes.

Her er min drøm om sand kristendom, at den indeholder medfølende kærlighed til alt og alle - mennesker, dyr, planter, kloden.
Men indrømmet, det er jo kun en drøm blinker

Nu er det jo meget lidt, vi historisk sikkert ved om kristendommens Jesus, så vi er henvist til, hvad mennesker adskillige årtier senere har nedskrevet, og som siden er redigeret og samlet i, hvad vi kalder Bibelens Det Nye Testamente - de tidligste skrifter er af Paulus, som aldrig har mødt Jesus.

Har de mennesker, der var involveret, haft tilstrækkelig format til at rumme og videregive det fulde budskab, eller er noget gået tabt undervejs?
Det sidste er vel ret sandsynligt.

Usandsynligt er det vel heller ikke, at nogle af de involverede har haft diverse motiver til at digte videre eller til at ændre på det oprindelige budskab.

Når Det Nye Testamente f.eks. - mig bekendt - slet intet nævner om omsorg for dyr (hvad Koranen gør), så tyder det da på, synes jeg, at tidsånden har sat sit præg på - og meget muligt har forvrænget - det oprindelige budskab.

Håber dette er svar på dine tre spøgsmål.
Er det ikke, da kom gerne igen blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25283 - 28/04/2018 23:19 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Når Det Nye Testamente f.eks. - mig bekendt - slet intet nævner om omsorg for dyr (hvad Koranen gør), så tyder det da på, synes jeg, at tidsånden har sat sit præg på - og meget muligt har forvrænget - det oprindelige budskab

Nu forstår jeg jo ikke helt, hvilke oprindeligt budskab du har i tanke, men jeg mener jo, at det dobbelte kærlighedsbudskab dækker "det hele" - for hvordan vil du kunne elske gud af hele dit hjerte, sjæl og sind, hvis ikke du behandler hans skaberværk med respekt og omsorg?

» ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.« Matthæus 37-40

http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx?id=3&book=matt&chapter=22b

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25286 - 29/04/2018 09:50 Re: Mennesket og verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
Nu forstår jeg jo ikke helt, hvilke oprindeligt budskab du har i tanke, men jeg mener jo, at det dobbelte kærlighedsbudskab dækker "det hele" - for hvordan vil du kunne elske gud af hele dit hjerte, sjæl og sind, hvis ikke du behandler hans skaberværk med respekt og omsorg?
Mit svar:
Hvis kærlghedsbuddet havde nævnt skaberværket og ikke, som der står nu, kun visse dele af skaberværket: mennesker, du møder, som er i nød samt dig selv, så ville fortidens mange korstog mod muslimer have været ukristelige.
Men som teksten står nu, er de vel Ok?

Nu skal du jo kun elske din Gud, din næste og dig selv, mens resten af skaberværket - verden - er udeladt.

Hvis meningen er hele skaberværket, så er det da misvisende at fremhæve en meget lille del - det allernærmeste - og at udelade resten.

Mit gæt er, at de dengang involverede ikke magtede at rumme hele skaberværket, men kun tog sig selv og "næsten" med - og i øvrigt ikke rigtig klarlagde, hvem "næsten" er.

Så min opfattelse er, at enten er Bibelen en "discount-udgave" af det oprindelige - eller også er det oprindelige budskab fra Jesus "discount" blinker
For ikke så mange år siden, ville sådanne ord have bragt en på kætterbålet - i næstekærlighed - naturligvis.

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (29/04/2018 09:52)
Top Svar Citer
#25287 - 29/04/2018 10:05 Re: Jeg har et bud [Re: Tikka]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Indsendt af: Tikka
Ja jeg poster noget senere.

¨¨¨¨


Her kommer lovet svar.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne:
Citat:
I den ret så livlige debat fik jeg ikke reageret på dine ord #25233 - 27/04/2018 00:07:

Citat:
Mennesket er i stand til ”det umulige” - eller man kan mere end man tror.

Umiddelbart er det nærmest det modsatte, jeg ser: Begrænset intellekt - i vore følelsers vold - styret af vores krybdyrhjerne og dens uhyggeligt gode hukommelse


SVAR: Du vil ikke lade dig lede - styre eller tilslutte dig religion, dogmer, religiøse ledere ect., men du vil godt lade dig lede - styre af din "krybdyrshjerne" - Hvor er logikken?


Det kan ha' katastrofale konsekvenser, at lade sig lede af sin følelser, og de fleste har vel lært og erfaret, at det at tælle til 10 kan være godt, så man ikke senere fortryder en handling enten i ord eller gerning.

Det er ikke godt at være i sine negative følelsers vold - og ang. den uhyggeligt gode hukommelse – kan den jo netop bruges til at vokse, så man ikke hele tiden begår de samme fejltagelser og eksempelvis slås i stedet for at være fredelig og konstruktiv ...

... men lidt selvmodsigende er det jo livets kampe - de indre og ydre kampe - der i mødet med især medmennesket, der danner og opdrager os, og derved viser os og andre hvilke egenskaber vi besidder og behersker.
Især ved stort og længerevarende pres og modstand viser og beviser vi, hvem vi er i øjeblikket.

(Så hils prøvelser velkommen hvis du gerne vil være ren af hjertet)

*
*

Angående den aktuelle tekst, - så kendte jeg den ikke

Citat:
Et menneske er alt

Ser du på det en ende

Da har du endnu ikke

Lært mennesket at kende


En tekst som jeg i øvrigt skulle læse nogle gange, før den "talte til mig" og som medførte min kommentar til dig,

Men jeg vil gerne forsøge at forklare, hvordan jeg læste teksten.


Når der ingen ende er på menneskets fremtræden - mennesket er alt - er der som jeg tolker ordene mulighed for, at transformere den energi mennesket er/har derhen hvor det ønsker eller lade sig styre af sin "krybdyrshjerne"

Det ved man hvis man kender sig selv, da et menneske kan være alt, men ikke på samme tid.

Vi har kun den energi vi har, og den kan man bruge – transformere derhen man ønsker ved fokus på tanken og "stedet" som prioriteres.

Hvis ikke man har lidt hold i sig selv, må man underlægge sig sit sinds luner.


Det var det. smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 49 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk