annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 424 gæster og 184 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 59 af 130 < 1 2 ... 57 58 59 60 61 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25078 - 06/04/2018 14:15 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Nu vrøvler du da så meget at det ingen mening giver at debattere med dig Arne

STOP NU DET FIS MAND


Jeg har i 15 år sagt nøjagtig hvad der er på linje med hvad Lars K. Bruun siger og som kommer til udtryk i den videnskab.dk artikel.

At der så er et punkt jeg er uenig med ham i, gør jo ikke at jeg ikke står og har stået på nøjagtig samme videnskabelige grund som han gør. Ham og jeg er ikke principielt set overhovedet uenige som du fremstiller det nu pludselig.

Nogle gange jeg har dig mistænkt for slet ikke at forstå hvad jeg skriver.

At jeg er uenig med Lars K. Bruun i et punkt, gør jo ikke at ham og jeg står for, har to modsætningsfyldte standpunkter.

Mødte jeg ham ville jeg fremføre min kritikpunkt overfor ham og han ville nok sige, det har du ret i Hans, men man kan jo ikke få alt frem i en kort populær og læseværdig videnskab dk artikel.

-0-0-0-

Fåg hvor er du overfladisk og useriøs nogle gange at debattere med Arne.

Her fx hvor du tror du har en sag

Men jeg har aldrig ALDRIG nogensinde haft problemer med at adskille det teologiske fra hvad det er vi kan have sikker (eller mere eller mindre sikker) historisk videnskabelig viden for.

Det var en ommer Arne, her kom du galt afsted igen.


-0-0-0-0-

Citat:
Det hænger sammen med, at det meste vi ved om eksempelvis Jesus kommer fra religiøse tekster. De er desværre ikke særligt brugbare, når vi taler om decideret evidens, da de lige så vel kan være mytiske konstruktioner,« fortæller Lars K. Bruun.


At jeg kalder det vrøvl og uvidenskabelig sludder, er jo et ikke velvalgt hårdt udtryk,

Men jeg mener det netop er uvidenskabelig at ville frakende religiøse tekster enhver form for historisk dokumentation

Ja det ville svare til at alle de kunstgenstande og udsmykninger og vaser med meget mere man finder fra en bestemt græsk oldtids periode intet har af historisk værdi og viden at fortælle os bare fordi det er kunst. Ingen kan sige, at bare fordi det er kunst er det uden historisk viden og værdi, på samme måde fordi noget er en religiøs tekst så er det jo ej heller blottet for historisk viden.

Hvilket den gode Lars K. Bruun selvfølgelig også er enig med mig i. Problemet er bare at stående overfor en religiøs tekst, skal man kunne adskille det teologiske stof fra det der har forbindelse til den historiske virkelighed. Og her er evangelierne dårlige eksempler fordi de er teologiske biografier og skønmalerier. Hvilket jeg af alle mennesker er den der igen igen igen og igen har fremhævet i 15 år og jeg har fået i den grad på puklen herfor af alle, lige fra jmp Michael og Anne og mange andre der mente jeg var for radikal i dette mit syn. Som jo er på linje med Lars K. Bruun syn.

Jeg kritiserer ham også for ikke at vælge de Paulinske breve som er meget mere historiske vægtige og tungtvejende. Også det ville han holde med mig i, men han ville så svare mig at det nu engang er begrænset hvad man kan skrive i en kort populær videnskabelig artikel til videnskab dk.


-0-0-0-

Selv om dine gang på gang sjofle læsninger af hvad jeg skriver irriterer mig og er noget rigtig SKIDT Arne

Så vil jeg sige at der aldrig er noget der er så SKIDT at det ikke er godt for noget andet

Og det gode er at jeg fik øje på en teologisk bog Lars K. Bruun har skrevet jeg bare skal have, og den er hermed bestilt

TYSKE TEOLOGER I DET 20 ÅRHUNDREDE


PS:

Der er ikke tale om at gøre TRO til VIDEN

Der er tale om at religiøse tekster som evangelierne er teologiske biografiske fortællinger

Ingen forsøger at gøre tro til viden ej heller de forfattere der skrev disse evangelier, alle var de 100% klar over at de var igang med teologiske biografiske fortællinger om Jesus liv.

Ikke en af dem var klar over at vi i eftertiden ville optage tingene og forstå tingene på en streng bogstavelig måde.

Evangelierne har fra først af for de forfattere der skrev dem aldrig ALDRIG været tænkt som skulle være historisk dokumentariske korrekte. Det er teologi på højt plan. Derfor undfanget ved Helligånden og født af en jomfru og gående på vandet etc etc etc etc, men forfatterne der skrev dette har da ikke et øjeblik haft i tankerne at de var igang med en kun historisk dokumentarisk objektiv beskrivelse. Nej netop øvede de sig i kunsten og faget TEOLOGI og at skrive teologisk om tingene ud fra HVAD?? Ja ud fra KIRKENS TRO og dens teologiske bekendelse til Jesus.

Disse forfattere er sgu da klar over at de driver teologi til den store guldmedalje

Men de var ikke klar over at eftertiden ville glemme at det var teologi og begynde at læse teksterne i en ikke åndelig eller teologisk betydning.

Hvilket Paulus gør et stort nummer ud af at vi skal forstå det åndelige på dets egne præmisser. Og Paulus bliver rasende når vi pga vores spirituelle åndelige analfabetisme får tingene galt i halsen og forstår som børn, i en bogstavelig betydning. Gør vi det, så blander vi den noumenale sfære sammen med den fænomenale sfære.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25079 - 06/04/2018 20:18 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg har lidt svært ved at finde hoved og hale i, hvad du skriver, men jeg glæder mig over, at du ikke vil forsøge at gøre tro til viden - som det en overgang så ud som - for mig.

Jeg er træt nu til aften - og har travlt i morgen - men jeg vender tilbage snarest og vil læse grundigere, hvad du skriver - på denne, for mig, nye baggrund blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25080 - 06/04/2018 20:51 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Vi snakkes Arne


Jeg har lige i en helt anden sammenhæng fået at vide at jeg er en forfærdelig hidsigprop

Og min far har altid sagt at han synes det går dårligt i spænd med at jeg betragter mig selv som åh så hard core kristen

Og jeg ved ikke, måske I har lidt ret

Vi snakkes Arne

Mange kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25081 - 06/04/2018 22:38 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Du imponerer mig Hanskrist! tommelop

Mere senere blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25085 - 08/04/2018 15:07 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg ved ikke rigtig, hvor jeg skal ende og begynde, så jeg skriver bare, som det nu falder mig ind.

Jeg glæder mig over, at vi har fuld klarhed over forskellen mellem teologi og religionsvidenskab.

Dernæst ærgrer jeg mig lidt over, at du bruger ord som "vores spirituelle åndelige analfabetisme" og "den noumenale sfære" - ord som jo blot udelukker og håner en masse læsere.
Det er naturligvis din gode ret at skrive, som du vil, men ordet "noumenal" findes end ikke i Den Danske Ordbog.
Det er selvfølgelig imponerende, at du kender til en idé- og tankeverden, hvor sådanne udtryk bruges, men du skubber jo læsere fra dig - gør dig elitær - og jeg nægter at tro, at det er dét, du ønsker.

Når jeg - efter mange år her - omsider er nået frem til, at der er to holdninger, der er blevet helt centrale for mig: Tolerance og omsorg, så er det i høj grad kristendommens kærlighed, der inspirerer mig.

Her er det især historien om "den barmhjertige samaritaner" (Lukas 10) med budet:
Citat:
Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.
og tillægs-spørgsmålet fra Jesus:
Citat:
»Hvem af disse tre synes du var en næste for ham, der faldt i røvernes hænder?« v37 Den lovkyndige svarede: »Han, som viste ham barmhjertighed.« Og Jesus sagde: »Gå du hen og gør ligeså!
der inspirerer mig.

Og i sammenhæng dermed ord fra Paulus (Første Korintherbrev 13):
Citat:
Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.
Meget andet i kristendommen forholder jeg mig kritisk til, men når jeg holder fast i tolerancen og omsorgen, som den altomfattende kærligheds ansigt, så betyder det jo, at elske alle mennesker - uanset, hvad de gør, tror, føler og tænker - alt andet levende på denne klode - og jo også kloden selv (lige nu højaktuelt: klima).

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Hanskrist, du synes ikke, jeg læser dig ordentligt. Det vil jeg søge at bedre - ligesom jeg håber, du vil udtrykke dig nemmere forståeligt - vi har jo ikke allesammen læste alle de bøger, du har læst blinker
Top Svar Citer
annonce
Side 59 af 130 < 1 2 ... 57 58 59 60 61 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Canadisk provins begrænser afkriminalis..
27/04/2024 03:26
Israel sender forslag om våbenhvile til..
27/04/2024 02:12
USA's regering sætter forbud mod mentol..
27/04/2024 00:40
Nyheder fra Religion.dk