annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 319 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 39 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 38 39 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24872 - 10/03/2018 18:20 Re: Ateisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du skrev i går #24855 - 09/03/2018 17:49:
Citat:
- og indimellem tænker jeg at du lyver og stiller dig an overfor mig som du gør af taktiske grunde, i en darwinistisk meme kamp om at være den mest interessante religiøse eller pseudoreligiøse at høre på her på trosfrihed, hvor det gælder om at få HansKrist gjort uinteressant hvis dit meme skal være den der slutter med at blive berømmet og overleve)
Og selv om der er meget liv i tråden her, synes jeg ikke, jeg vil være bekendt at ignorere:

Nej, jeg har bestemt ingen lyst til at søge at dominere her.
Dét, der interesserer mig, er at finde mine egne svarmine egne eksistensspørgsmål.
Her har jeg opdaget, at det hjælper at formulere mig skriftligt, og ligeså at erfare andres meninger og holdninger.

Et problem, der er større, end jeg troede, er den gensidige forståelse.
Jeg ser gang på gang, at noget, jeg skriver, ikke bliver forstået, eller direkte bliver misforstået, og det ansporer jo til større klarhed i udtrykket.

Og når jeg ser mig omkring på menneskers livsindstillinger, synes jeg, det er forholdsvis nemt at sætte sig ind i ateisters livsholdninger, ligeså i de traditionelt frommes samt tvivlernes.
Men der, hvor jeg kommer til kort, er overfor din tydeligt begejstrede "i-Kristus-væren".
Så i mit hoved er det faktisk dig, der dominerer min opmærksomhed - for jeg kan ikke slippe en kredsen om, hvad det er at "være i Kristus" blinker

Jeg håber stadig på, at du får lyst til og held med at gøre dig mere forståelig - f.eks. hvis det kunne lykkes dig at forklare forskellen på "at være i Kristus" og "ikke at være i Kristus".
Jeg er ret sikker på, at du har det svar i dig, men kan ikke få øje på det - og andre måske heller ikke.

Om det er attraktivt at være den mest dominerende, er der øjensynligt mange, der vil bekræfte - men det er jeg åbenbart blevet for gammel til - kan jeg mærke blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24874 - 10/03/2018 22:08 Re: Ateisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver #24868 - 10/03/2018 16:31 til Hanskrist - efter at have citeret mig for:
Citat:
Under alle omstændigheder er vi jo ude hinsides enhver menneskelig viden og har intet andet at holde os til end gætterier og tro.
bl.a.:
Citat:
- det kunne være interessant, at høre hvilke evt. gætterier og tro Arne selv har vedrørende sit spørgsmål, nu han har kasseret religionernes guder -
Mit svar:
Ja, her er jeg jo en "fattigrøv", idet jeg fuldstændig er "på Herrens mark" blinker , ang., hvad der måtte ligge bag - og i - verdens væren - og jeg mindes den saligprisning, det berettes at mennesket?/profeten?/guden? Jesus skal have givet:
Citat:
Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.
Selv dét er måske lidt rigeligt optimistisk, tænker jeg blinker

Men på den den side at hævde, at der intet er, dét er ikke min fornemmelse - den er snarere, at vi mennesker her i dette univers er alt for lidt begavede med evner til sådan indsigt blinker
Det er derfor jeg frydes over at være en del - omend en meget lille del - af, hvad Rumi kalder: Sandhedens mirakel yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24875 - 11/03/2018 07:25 Re: Ateisme [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morn' Hønsemand..

Jeg kan ikke hjælpe dig med dine private små følerier, og har før sagt, at de ikke er debatrelevante! – i forvejen står også lægprædikantens godt i vejen for mere interessant information.
Hvad angår RM, vil mit eneste råd i tilfælde af akut nød være, at rette pers. henvendelse dér. Jeg har aldrig overleveret små ”kærestebreve”, og har ingen intentioner om den slags.

Forøvrigt var det mit indtryk, det var så at sige dine egne ord, at du omsider havde fået lidt skik på denne temmelig besynderlige adfærd med at hælde sig udover ukendte mennesker, og troede igrunden at kaffebordet i kirken var som skabt til den slags...;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#24876 - 11/03/2018 07:46 Re: Ateisme [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Uanset hvor meget man med modermælken eller på anden vis er blevet indprintet en tro, er troen altid ens egen.”

- Jah, der er vældig meget føleri omkring religiøse trosindhold, de er som bygget dertil: det ene menneske anskuer et trosindhold, fx skabt af for denne ukendte mennesker, og forholder sig derved til dets muligvise indholdsværdi, mens et andet menneske gør dette trosindhold til sit - til tider med stor affektation …)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (11/03/2018 07:47)
Top Svar Citer
#24877 - 11/03/2018 09:41 Re: Ateisme [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
godmorgen simon

kan du ikke bare blive ved med at være den du er,, også når vi drøfter ateisme og religionskritik

du (og bjørn i sin tid og andre) ændrer dig/jer straks når vi er der, (I bliver godt nok følsomme og sårbare (I opfatter tydeligvis ateisme som noget religiøst = et ubetinget anliggende af den største vigtighed for jer, der griber/angriber jer følelsesmæssigt og så kommer de der "os dem" ondskabsfuldheder))

jeres engagement er stor, også følelsesmæssigt stort (I er tydeligvis mere ærekære end de religiøse og der står mere på spil for jer end for de religiøse (nøjagtig som ateistisk selskab))

og debatten er ikke længere fri og utvungen, med nu pludselig alle de der "os dem" ondskabsfulde spydigheder I ateister straks iscenesætter fra en svunden fortid, hvor det var ubehageligt at være her,,, hvorfor nu det igen

vi undgår ikke uenigheder, at bølgerne går højt, og at vi kommer op at småskændes indbyrdes fra tid til anden med en og anden, hvilket jeg ikke har noget imod, men det er den "os dem" klikedannelse (kirkedannelse ;) ) I ateister straks opfinder der pludselig gør at vi synker under niveau, får et lavt niveau her på trosfrihed. Træls bliver det.


Tænk på følgende simon:

Tillid er fornuftig, når det er tillid til autoriteter, der udvider vor erkendelse uden at tvinge os til underkastelse

I hvad jeg ovenfor skriver, er der en stor ros til dig, men der er også en påmindelse om at du skal kunne administrere det på en ordentlig måde.

du kan ikke og skal ikke bestemme over andre mennesker (også det var noget mandlige akademiker yndede i midten af forrige århundrede, men den går ikke i vore dages #metoo tid)

vi mænd må lære at give slip (ellers må vi have en kvindebevægelse på nakken (kan trosfrihed magte dette))


nå ha en rigtig god dag simon


de bedste hilsner HansKrist

PS:

"ukendte mennesker" vi har nu kendt hinanden i 15 - 10 år, så helt ukendte for hinanden burde vi ikke være.

"og den besynderlige adfærd med at hælde sig udover nogen"

fej for egen dør først

det er jo netop det du/I gør hver gang vi drøfter ateisme contra det religiøse (eller I omgør denne ellers så spændende problematik til en mindre heldig "os dem": ateister imod de religiøse)

PPS:

jeg ville også gerne om stedet her kunne oppebære en sober og interessant religionskritik, på et vist seriøst akademisk eller skolet niveau, frem for alle de floskler fra midten af forrige århundrede vi skal gå til i hver gang. Hvorfor skal vi høre på en forældet religionskritik fra midten af forrige århundrede??? trivielt og innerverende og irriterende at skulle igennem alle de old school barnligheder, som jo ikke burde kunne ophidse moderne oplyste mennesker af i dag
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 39 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 38 39 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Droner gjorde ingen skade, siger Iran
19/04/2024 18:35
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nato lover flere luftforsvarssystemer ti..
19/04/2024 17:22
Nyheder fra Religion.dk