annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 32 af 39 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 38 39 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24991 - 25/03/2018 13:39 Re: SVAR ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Her er mit svar til, hvad du skrev i #24986 - 25/03/2018 00:38 om mit indlæg på Alternativets "Slyngelstuen":
Citat:
Du plastre indlægget til med smileys.

Du kalder mennesket for dyr – det er vel ikke det, du vil debattere, og så tror du ikke, på det du selv skriver:
" ... eller er det mig, der er "gak i låget"

Indlægget er dårligt sat op.

Det er for upræcist, og du blander miljø og tolerance sammen.
Tænk om vi kunne starte en miljøbevægelse, der også gik ind for gensidig tolerance og omsorg os folkeslag imellem.

At du mener, mennesket ret let kan skabe paradis på jord, er i sig selv et så tåbeligt udsagn, at jeg tog mig til hovedet:
" ... og hvis vi brugte de evner, vi har, ville vi ret let kunne skabe "Paradis på jord
– i stedet for den nuværende tilstand med fremmedhad, folkemord og forurening. Det er da "gak i låget"

Du ved jo godt, det ikke er nemt – og derfor er det, du skriver et troldeindlæg, hvor dine tanker er meget lidt konkrete i forhold til, at du mener, det er let, det som du ikke selv tror på. stortchock

Så efter at ha' læst det tænkte jeg, hvad er debatemnet – Joe det kan man selv bestemme.
Mit svar:
At dette forum hos Alternativet hedder "Slyngelstuen" giver jo et glimt af humor, som jeg forsøgte at imødekomme med ordene:
Citat:
Har jeg ret – eller er det mig, der er ”gak i låget”? blinker
Må indrømme at mine tre smileys bliver lidt voldsomme i Alternativets typografi. Når jeg bruger smileys, er det jo i håb om at gøre hele indlægget mere indbydende og fornøjeligt at læse.
De ord mener jeg ikke kan skabe tvivl om, hvad jeg mener - og de er jo en invitation til debat.

Du irriteres af, at jeg kalder os mennesker en dyreart.
Siden Darwin er dét da ellers ikke nogen nyhed, og jeg finder det væsentligt at se os mennesker som en del af denne klodes økologiske orden - så derfor blinker

Du vurderer, at mit indlæg er dårligt sat op - og det er jo din gode ret.
Idéen var i første omgang at hævde:
Vi kan gøre kloden til et Paradis.
Vi skal blot bruge de evner, vi mennesker har for tolerance og omsorg - både overfor kloden og overfor hinanden.
Det synes jeg hænger sammen - det synes du ikke.

Du skriver så til mig: "Du ved jo godt, det ikke er nemt –".
Men det er jo netop her, jeg ikke er enig med dig.
Vi skal jo bare bruge de evner, vi allerede har: Tolerance og omsorg.
Hvor svært ka' det være? blinker
Jeg er jo klar over, at jeg ikke får nogen "like" af dig, men jeg fik da 2 - men desværre - foreløbig - ingen debat trist

Jeg kommer til at tænke på, om vi to blot har forskellig holdning til humor - i så fald skal det selvfølgelig respekteres - og det havde jeg ikke tænkt på.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24992 - 25/03/2018 13:47 Re: SVAR ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Angående grænsen for tolerance, så går den vel der, at man ikke kan accepterer at mennesker udnyttes, undertrykkes, bestjæles og eller ihjelslås eksempelvis - og dette gælder vel både hos naboen og andre lande -
Det er lige netop her, jeg mener, at vi ikke har ret til at blande os i, hvordan andre samfund indretter sig - så længe de ikke angriber os.
Det er jo netop denne indblanding - hvor vi gør os til overmennesker - der skaber krige.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24993 - 25/03/2018 21:07 Re: SVAR ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen

Du skriver:
Citat:
Angående grænsen for tolerance, så går den vel der, at man ikke kan accepterer at mennesker udnyttes, undertrykkes, bestjæles og eller ihjelslås eksempelvis - og dette gælder vel både hos naboen og andre lande -
Det er lige netop her, jeg mener, at vi ikke har ret til at blande os i, hvordan andre samfund indretter sig - så længe de ikke angriber os.
Det er jo netop denne indblanding - hvor vi gør os til overmennesker - der skaber krige.

Ej, det er ikke helt rigtigt. Folk i andre lande kan da udmærket slås uden, at "vi" deltager, men jeg er da enig i, at vil man ikke krig skal man ikke igangsætte krige eller indgå i, og eller støtte den ene eller den anden part militært på grund af egen interesse.

Men når du taler om en global folkebevægelse, der skal få verdens ledere til, at omlægge og leve et bæredygtigt liv – og samme bevægelse skal accepterer – i tolerancens navn - at selv samme ledere må udnytte, undertrykke og ihjelslå ect. "egen" eller andre landes befolkning, bare det ikke går ud over dig, så må jeg spørge dig: Hvor ser du det paradis på jord, som du mener alle menneskene globalt kan leve under, og som er så nemt at virkeliggøre, når/hvis mange mennesker lider under et lands ledelse/religion og krige eller børn bliver udnyttet, misbrugt eller efterlades til et liv på gaden, alt imens lederne lever i sus og dus.

Hvordan skal det forstås?

¨¨¨¨


Top Svar Citer
#24994 - 26/03/2018 00:05 Re: SVAR ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: Du skriver så til mig: "Du ved jo godt, det ikke er nemt –".
Men det er jo netop her, jeg ikke er enig med dig.
Vi skal jo bare bruge de evner, vi allerede har: Tolerance og omsorg.

Hvor svært ka' det være? blinker



SVAR: Det kan jeg med sikkerhed sige. smiler

Det bliver umuligt!

Jeg tænker Guds indgriben – Guds rige på jord er mere sandsynligt ...

... og Guds rige på jord har den fordel, at det slet ikke kommer på tale, at bøvle med de som ikke vil jorden og medmennesket godt, for dem udrydder den kærlige Gud bare.

Lyder det ikke skønt! smiler - Aldrig mere krig.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24995 - 26/03/2018 00:30 Re: SVAR ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Men når du taler om en global folkebevægelse, der skal få verdens ledere til, at omlægge og leve et bæredygtigt liv – og samme bevægelse skal accepterer – i tolerancens navn - at selv samme ledere må udnytte, undertrykke og ihjelslå ect. "egen" eller andre landes befolkning, bare det ikke går ud over dig, så må jeg spørge dig: Hvor ser du det paradis på jord, som du mener alle menneskene globalt kan leve under, og som er så nemt at virkeliggøre, når/hvis mange mennesker lider under et lands ledelse/religion og krige eller børn bliver udnyttet, misbrugt eller efterlades til et liv på gaden, alt imens lederne lever i sus og dus.

Hvordan skal det forstås?
Mit svar:
Det skal - efter min mening - forstås sådan, at intet land/samfund har ret til magtudøvelse over noget andet lands/samfunds indretning.

Dermed ikke sagt, at man skal undlade at søge at inspirere og hjælpe - via FN's menneskerettigheder - undertrykte folk til at gøre oprør mod, hvad vi og FN opfatter som åbenlyse urimeligheder fra deres egne magthavere/religion/kultur, men det er de mennesker, der lever i et sådant land/samfund, der alene har retten til at vælge, hvordan de ønsker at indrette sig - ikke os!

Afghanistans stammesamfund er jo et grimt eksempel - synes jeg - på, hvordan vores vestlige militærmagt har afstedkommet en masse skader - uden at gavne hvad vi opfatter som undertykte kvinder og børn - der jo ikke har bedt om vores hjælp!

(Den der sætning, du kommer med: "- bare det ikke går ud over dig -" synes jeg er en utidig og urimelig mistænkeliggørelse.)
Håber, jeg fik udtrykt mig nogenlunde klart - er lidt træt her til aften.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 32 af 39 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 38 39 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk