annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
0 registrerede 562 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 23 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 22 23 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#801 - 03/06/2008 22:59 Re: Hej Anne [Re: kurt]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Kurt.

Smukt at høre fra dig.

Hvis jeg nu siger begær, så er det meget ved begær som jeg ikke forstår, og som jeg oplever det, så har begær rigtig meget med kroppen at gøre.

Som du skriver så kan man bruge hjernen til at styre kroppen med, men hvem er den du som bruger hjernen til at styre kroppen med?

Grundlæggende kunne man jo spørge sig selv hvilken funktion kroppen har, og svaret afhænger i høj grad af hvilken opfattelse man har af sig selv og kroppen. Nogle bruger kroppen til slå andre ihjel med, og andre bruger kroppen til at opnå nydelse og tilfredstillelse af, ja, deres begær efter tilfredstillelse.

Kroppen bruges også som underholdning, og kroppen bruges også til at skjule de tanker som man ikke ønsker at andre skal se(men handlinger og adfærd afsløre jo ofte de tanker som menneskene har).

Rigtig mange bruger kroppen til at få opfyldt deres behov for kærlighed, tryghed, glæde osv, og når de ikke får opfyldt deres behov, ja, så bruger de kroppen til at hade og fordømme med.

Mange bruger også kroppen til at fralægge sig ansvaret for deres følelser og tanker, og ofte "angriber" dem som ikke har den samme "tankegang" som de selv har. Så bruger de kroppen til at nedgøre andre mennesker med, og så opstår der konflikt og uenigheder og kroppen kan så ses som et offer for andres uretfærdigheder.

Jeg forstår ikke at kroppen kan fortolkes som den gør, når det er sindet som i virkeligheden styre kroppen og hjernen.

Hvad er det som aktivere hjernen og kroppen?

Hvem har ansvaret for den adfærd og de handlinger som kroppen udlever?

Jeg tror ikke at kroppen har nogle automatiske funktioner, for kroppen er styret af hjernen, og hjernen er styret af den som styre hjernen. Den som du kalder du.

Hvad mener du med at du bruger hjernen?

Kan du lade være med at bruge hjernen?

Nej, for hvis ikke der er aktivitet i hjernen så er du jo død. Men hvis det er dig som bruger hjernen, så er det vel også dig som kan bestemme den aktivitet der skal være i hjernen.

Rent videnskabeligt så er det jo ikke hjernen som aktivere sig selv, ligesom et atom heller ikke aktivere sig selv. Det er noget hinsides som aktivere det fysiske, og det er det jeg ikke er kommet til en dybere forståelse af eller erkendelse af endnu.

Men jeg arbejder på sagen... ;)

Håber du har det godt Kurt.

Kærligst Jan.
Top Svar Citer
#803 - 04/06/2008 07:13 Re: Hej Anne [Re: serotonin]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Hej Jan!



Du taler om kroppen som fænomen, som objekt, en skizofren holdning til kroppen du udtrykker gang på gang.

Men kroppen er for os som noumenon. Du objektiverer, der hvor man ikke skal objektivere.


Helt grotesk kan du konkludere følgende, som strider imod al erfaring og som er omvendt/modsat sandheden:

Mange bruger også kroppen til at fralægge sig ansvaret for deres følelser og tanker, og ofte "angriber" dem som ikke har den samme "tankegang" som de selv har. Så bruger de kroppen til at nedgøre andre mennesker med, og så opstår der konflikt og uenigheder og kroppen kan så ses som et offer for andres uretfærdigheder. Citat slut.


I det du skriver finder jeg symptomatiske skizofrene træk, hvor du vil fornægte kroppen (dig selv), flygte fra kroppen og ønsker den totale kontrol over kroppen, alle dine spontane og umiddelbare livsytringer. En voldsom ængstelse for det ubevidste. Om du også har det sådan i virkeligheden kan jeg jo ikke vide. Ideal-jeget (overjeget) har fuldstændig mast dit sunde jeg, som om noget er et kropsjeg, hvor man er ansvarlig for sine følelser, sine lyster og behov med mere.


Hurtig hilsen Hanskrist.

Hurtig: vågnede 10 minutter før vækkeuret og så fik jeg lige skrevet det indlæg her.


mange af dine betragtninger er erkendelsesteoretisk set meget interessante, men du mangler alle dybdedimensioner af menneskets eksistens, det er lidt meget luftige og højtflyvende tanker og holdninger du giver udtryk for.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#804 - 04/06/2008 09:31 Re: Hej Anne [Re: Hanskrist]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Hanskrist.

Længe siden min ven... smiler

Ja, der er nok lidt skizofren over mig, men som jeg oplever det, så er det nu ikke så slemt endda. ;)

Fordi du er fuldstændig identificeret med kroppen Hanskrist, så behøves alle andre jo ikke også at være det, og om du så vil betegne dem som skizofrene, ja, det er jo kun op til dig, ik...

Jeg skriver jo netop til Kurt at der er noget som både styre kroppen og hjernen, da hverken kroppen eller hjernen aktivere sig selv. Der er vel så og sige noget som er bevidst om kroppen, og som bruger hjernen, men denne bevidsthed er ikke kroppen eller hjernen, da bevidstheden kan fortælle sig selv at den bruger hjernen og kroppen. Ligesom stort set alle mennesker snakker med sig selv i deres indre, så snakker de udfra at der er et jeg som snakker med et selv.

Så egentligt er alle mennesker måske skizofrene, da de snakker med sig selv som om der findes både et jeg og et selv. Du skriver også om at der findes et overjeg der skulle have mast mit sunde jeg, så under alle omstændigheder så formulere du dig også som om at der er en splittelse inde i menneskets sind, hvilket giver stof til eftertanke, for måske er det denne splittelse som er årsag til menneskets uvidenhed og den konflikt som ofte er inde i mennesket, og ja, som så kommer til udtryk i den måde mennesket behandler hinanden og dem selv på.

Men jeg fornægter ikke at kroppen er der, men jeg sætter i høj grad spørgsmålstegn ved, om hjernen og sanserne giver en klar og korrekt opfattelse af virkeligheden.

Jeg kan jo iagttage mine tanker og den måde min krop reagere på mine tanker, og jeg kan "se" hvordan der opstår ro inde i kroppen når jeg ikke reagere på mine tanker. Og da jeg er i stand til ikke at reagere på de tanker som kommer frem til min bevidsthed, så kan jeg også "se" at jeg selv er herre over om jeg identificere mig med mine tanker. Og som jeg oplever det, så bygger min reaktion på mine tanker udfra hvad det er jeg tror på der er sandt om hvem jeg er, altså de overbevisninger jeg har om mig selv. De tanker som kommer fra det ubevidste sind, ja, dem kan man selvfølgelig blokere for, for hvis der er nogle smertefulde tanker og dertilhørende følelser som man ikke forstår at forholde sig til, så har vi jo nogle meget gode forsvarsmekanismer som skal beskytte os imod det vi ikke ønsker at opleve inde i os.

Ville du mene at bevidsthed er objektivt?

Kan du se bevidsthed med dine fysiske sanser?

Du kan erkende at du er bevidst, men da hjernen kun kan se og erkende genstande og objekter, så må du bruge din bevidsthed til at erkende at du er bevidst, og dermed har du på en måde trandcenderet nogle af de begrænsninger som din identifikation med kroppen og hjernen har medført. Spørgsmålet er jo så om du er dig bevidst om dette, eller om du på en måde går rundt og gør noget som du ikke er bevidst om.

Du kan sige at du er bevidst om at du ser på et træ, og i det øjeblik det går op for dig at du er bevidst om dette, så optræder træet ikke som noget objektivt, men som noget der er i din bevidsthed. Men når du bevæger dig dybere ned i din bevidsthed eller i dit sind, så opdager du måske at alt det som fremtræder som noget objektivt, faktisk er en projektion fra dit eget sind.

Nå, men dejligt at høre fra dig kære ven.

Nu vil jeg ud i den store verden og være lidt skizofren, og ja, så kan jeg jo også lige nyde det dejlige vejr... smiler

Kærligst Jan.







Top Svar Citer
#805 - 04/06/2008 11:10 Re: Hej Anne [Re: serotonin]
kurt Offline
ny
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 19
Sted: Østjylland
Altså Jan - der er ingen som dig der kan gøre det simple kompliceret. griner

Start istedet ovenfra og konstatér:

Hvert enkelt menneske er et "autonomt" system, hvor alle "enkeltdele" samarbejder om opretholdelse og bevarelse af systemet i funktionsdygtig stand.

De simple funktioner er selvstyrende - såsom at negle og hår gror, og at celler udskiftes som en løbende proces.

De mere komplicerede funktioner styres af hjernen - enten bevidst eller ubevidst - såsom hjertefunktion, bevægelser osv.

Hjernen styrer i nogen grad kroppens kemi, men kroppens kemi styrer jo også hjernen - så derfor må det hele overordnet betragtes som ét sammenhængende system.

INPUT til systemet er de bekendte 5 sanser - plus eventuelt den 6. som der forskes i jvf. Ole Bjørn.
Andre input er mad, stråling mm.
Jeg udelukker her, helt bevidst "guddommelige input".

OUTPUT er bevægelse, tale, mimik - plus evt. "noget andet" jvf. ovenfor.
Igen udelukker jeg "output til guddommeligheder".

AFFALD er der jo også, men det vil jeg så ikke kalde et output.

HELE RESTEN - er så noget der forekommer INTERNT i det autonome system.

Når man fx. hører musik, er det et input via sanserne. Hjernen reagerer måske med kemiske signaler (gåsehud, blodtryk, puls etc.) Kemien påvirker måske igen hjernen til at gå i en bestemt "mode" (ekstase, sorg etc.)

Ingen af delene i kroppen er noget uden de andre - så det er, efter min mening, tosset at prøve at skille dem ad.

Lad derfor istedet dem som skal kurere os om at betragte enkeltdelene isoleret.



Redigeret af kurt (04/06/2008 11:14)
_________________________
Kurt

Frihed er det bedste guld
Top Svar Citer
#806 - 04/06/2008 12:34 Re: Hej Anne [Re: serotonin]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Ville du mene at bevidsthed er objektivt?

spør du Jan,


mit svar:

ja jeg mener at du med din bevidsthed objektiverer og genstandsgør kroppen, du splitter den ad og gør den skyldig i alverdens ulykker, (du forbander egoet og kroppen som kun religiøse fundamentalister kan finde på at gøre det)


derfor skriver jeg at du skal ha kroppen som noumenon. Så er du fri for at genstandsgøre og objektivere kroppen og gør den til djævelsk ondskab, hvilket netop skyldes EKIM der objektiverer og genstandsgør og dermed splitter det ad der ikke skal splittes og gøres til objekt, genstand for din bevidsthed.

mvh Hanskrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 23 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 22 23 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Skimmelsvamp på Rigshospitalet er værr..
14/05/2024 17:32
Københavns Politi efterlyser 15-årig p..
14/05/2024 16:53
Demokratiforkæmper fra Belarus får pri..
14/05/2024 16:47
Uheld på Vestmotorvejen skaber ikke læ..
14/05/2024 16:22
Tyrkisk politi anholder over 500 persone..
14/05/2024 16:10
Nyheder fra Religion.dk