annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 202 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 81 af 130 < 1 2 ... 79 80 81 82 83 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25393 - 06/05/2018 11:43 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC
- Og Hanskrist


For denne gang tror jeg, at der er noget, som Hanskrist kan relatere til. Både i forhold til min egen historie her på Trosfrihed. Og i forhold til diskussionen af Gud. For jeg følger hans kritik af epikuræisme og glæder mig over, at Tom Wright - Paulinsk teolog - også har nogle ord desangående:

The point is that in Epicurean philosophy, over against the confused and frightening paganism of the ancient world and the confused and frightening religion of the middle ages, the gods are removed far away, off to a distant heaven from which they don’t even bother to get involved in the affairs of the present world.

The majority of westerners today simply do not realise either that they are Epicureans by default or that Epicureanism was always only one philosophy among others.


Men tilbage til dig, ABC:

Citat:
Der er ikke noget underligt i at kaldet (fra Gud) høres og gengives af et menneske. Men at det kun skulle kunne høres af 1 menneske (Abraham) har jeg meget svært ved at forstå.


I biblen finder vi mange, der hører Guds kald. Fx profeterne i Det Gamle Testamente og Paulus i Det Nye Testamente.

Men jeg tror, at jeg forstår, hvad du mener. Engang irriterede det mig, at jeg skulle tro på Jesus Kristus. Hvorfor, tænkte jeg. Er det ikke nok at følge et generelt princip - fx den uselviske kærlighed.

Det, man må forstå, er, at Gud handler i verdens historie. Der sker noget konkret. Jesus var en konkret mand i 30'erne, da han blev dræbt. Paulus var sendt ud på en konkret mission blandt hedningerne. Gud handler i verden. I historien.

Jovist, "GUD HANDLER" rummer også "principper" og en eviggyldig etik. Men der er mere på spil. Ellers var Jesus blot en fabelagtig morallærer (hvilket jeg faktisk selv forsøgte at reducere ham til engang). Og spørgsmålet er, om vi har brug for endnu en morallærer. Ville vi blot følge den næstbedste eller tredjebedste ...

Men Jesus er mere end det. Han er førstegrøden af ny skabelse. Der skete noget med verden ved hans død og opstandelse.

Dette er selvfølgelig et kæmpe spørgsmål i sig selv, og jeg tilføjer det til de andre.

Det, som jeg forsøger at sige - som svar på dit spørgsmål - er, at der ikke er noget underligt i, at Abraham blev kaldet, og at ikke alle mennesker dengang pludselig fik adgang til en intuitiv fornemmelse, hvis de altså bare fokuserede.

Der skete noget konkret med Guds Israel dengang. Guds folk rev sig løs fra de omgivende barbariske kulturer. Vi kan nok løfte øjenbrynene, når vi hører om "øje for øje og tand for tand", men sammenlignet med andre tekster fra dengang fra de omgivende kulturer, så kan vi se, at selv om der er ligheder, så er der også sket et ryk mod noget bedre.

Kunne Gud ikke bare have lavet dette ryk med hele verden på én gang? Kunne han ikke have lavet et ryk af større styrke?

Jamen, Gud er ikke en tryllekunster-gud. Ikke en magiker. Ikke en troldmand der bare siger "vupti", og så er alt perfekt. Det er ikke Hans arbejdsmetode. Og hvis det var, kunne vi føre det ud i det ekstreme og spørge, om Han ikke bare kunne have skabt et uendeligt antal passive sjæle, der var fuld af absolut lykke.

Men sådan er verden ikke. Og sådan er Gud ikke. Og spørgsmålet er, om det ville være særligt meningsfuldt.

I stedet for har vi mennesker fået en særlig rolle; at stråle Guds lys ind i Hans verden. Han arbejder gennem os. Vi er Hans aktører.

Denne form for konkret handlen i verden, som møder os i biblen, er begyndt at falde mig meget naturlig at indleve mig i. Den harmonerer med, at vi er blevet givet denne verden at forvalte. Vi har krop. Vi har handlinger. Vi har interaktion. Opdagelser. Og på intet tidspunkt er hverken verden eller vores krop ment til at blive forkastet - men at blive transformeret. Og alt, hvad vi gør nu, har en betydning. Hvad vi gør nu, som Guds billedbærere og forvaltere af Hans verden, vil Gud en dag fuldende.

Der er en enorm "konkrethed" i kristendommen.

Det er en platonisk tankegang, og en gnostisk tankegang, at denne verdens jord og krop er et slags fængsel, som vi bør være foruden, og at "ideernes verden" er mere virkelig.

Det her er virkeligt. Du og jeg. Og hvad får vi ud af det?

Kh Thomas

-------

Jeg vil gerne besvare dine andre spørgsmål også. Nogle af dem skal jeg lige undersøge nærmere! Jeg laver en opdateret liste her (du må hellere tjekke, om den er korrekt):

Hvad mener Paulus, når han skriver, at døden kom ved et menneske? Var døden der ikke også før menneskets tilblivelse?

Skabte Gud mennesket?

Blev verden skabt for 6000 år siden?

Hvilken betydning havde dyreofringer?

Hvad med menneskeofringer?

Hvad vil det sige, at Jesus er et sonoffer?

Hvornår er man kristen?

Er trosbekendelsen forældet?

Hvilken betydning har dåben?

Hvilken rolle spiller Israel i Guds fortælling?

Hvilken rolle spiller biblen i troslivet?

Hvordan blev teksterne i Det Gamle Testamente til?

Hvad var syndfloden?

Er Jesus ikke bare en fantastisk morallærer?
Top Svar Citer
#25408 - 07/05/2018 20:32 Re: Spørgsmål og svar [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Både i forhold til min egen historie her på Trosfrihed."

- Hvilken af dem? - navnelig du har jo haft så mange, at man hurtigt går vild i alle dine fortællingers navne...;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#25409 - 07/05/2018 22:23 Re: Spørgsmål og svar [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Lad mig forsøge at forklare det med Abraham.

Kalder Gud på alle mennesker?

Hvis Gud kalder på alle mennesker, så kalder Gud selvfølgelig også på Abraham, og derfor er der ikke noget underligt i at Abraham hører kaldet.

Men kun Abraham?

Hvorfor kalder Gud kun på Abraham?
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25428 - 09/05/2018 15:30 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg er lige stødt på dette:

"Tiderne er skiftet siden Thompson påbegyndte sit arbejde, og nu har han udsendt en bog, der samler hele hans hidtidige forskning i alment tilgængelig form, The Bible in History. How Writers Create a Past. (Jonathan Cape. London)."

https://www.information.dk/1999/04/bibelske-israel-aldrig-eksisteret

Meget interessant artikel.

Måske følgende også har interesse for (dig) HansKrist (har kun lige læst starten men det er en response til Bart Ehrman, så.......kunne desuden være hyggeligt at spille lidt petanque med dig smiler )

http://www.bibleinterp.com/articles/tho368005.shtml

Faldt iøvrigt også over dette:

https://www.b.dk/nationalt/maaske-myrdede-abraham-alligevel-isak
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25431 - 09/05/2018 17:47 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Citat:
Hvis Gud kalder på alle mennesker, så kalder Gud selvfølgelig også på Abraham, og derfor er der ikke noget underligt i at Abraham hører kaldet.

Men kun Abraham?

Hvorfor kalder Gud kun på Abraham?


Såfremt jeg har forstået dig rigtigt, så står jeg ved mit sidste svar. Men måske det har været langt. Eller uklart. Så jeg vil prøve noget andet. Jeg vil sagtne farten og spørge:

Hvordan skulle Gud kunne kalde alle mennesker til at være stamfader?

(Jeg spørger ud fra forudsætningen, at vi bliver i historien, hvad enten den er historisk eller ej).

-------

Med hensyn til dit første link så er jeg også tidligere i vores snak kommet ind på temaet: Hvornår er der tale om noget historisk? Hvornår er der tale om historier?

Og de lærde, som jeg læser, og som er kristne, vil på ingen måde påstå, at alt i biblen er en beskrivelse af noget historisk. Men derfor kan de godt være tekster, vi er ment til at have.

Med hensyn til Israel i Det Gamle Testamente har jeg tilføjet det som et spørgsmål i rækken.

Med hensyn til dit andet link så er Bart Ehrman agnostisk eller ateistisk anlagt - og bestemt ikke kristen. Han har også en blog, du måske vil finde interessant. Ikke desto mindre så står han - så vidt jeg ved - fast på nogle afgørende ting:

- Jesus eksisterede* og blev dræbt på et kors.
- Hans disciple var overbeviste om, at de så ham kropsligt levende igen.

Han debatterer også med kristne om bl.a. evangeliernes pålidelighed og om Jesu opstandelse. Disse debatter kan du finde på youtube.

---

*
Ekisterede Jesus?

"Virtually all New Testament scholars and Near East historians, applying the standard criteria of historical investigation, find that the historicity of Jesus is effectively certain"

-------

Citat:
kunne desuden være hyggeligt at spille lidt petanque med dig smiler


Bestemt! Jeg har tidligere budt Hanskrist og Arne på kaffe. Og Hanskrist var muligvis frisk! Men så er vi nok nødt til at rotte os lidt sammen mod ham, hvis vi skal spille petanque - for han forekommer mig at være lidt af et konkurrencemenneske!

Så kan jeg spille skak mod jer simultant. Der føler jeg mig lidt mere hjemme.

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 81 af 130 < 1 2 ... 79 80 81 82 83 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Nyheder fra Religion.dk