annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15690034
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382409
Et andet syn 1991992
Åndelig Føde 1526074
Jesu ord 1523590
Galleri
Den nye synagoge i Berlin
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 434 gæster og 158 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 26 af 130 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24564 - 21/01/2018 14:36 Re: Kristus-Ordet [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du skriver en hel masse, som jeg synes, jeg må svare på - og så må jeg jo se, om jeg kan få det hele med - eller i hvert fald det vigtigste blinker
Men måske er det bedre at tage et overblik over, hvad du skriver.
Her får jeg det indtryk:
- at det ikke rigtig lykkes dig at forklare, hvad du mener med dit udtryk "perlehønelogik" - jeg har i hvert fald ikke forstået det.
- at du finder min måde at "gribe om kristendommen""hånlig" samt en hel del mere "af samme skuffe" og tillige "i modstrid af, hvad der lå i fortællingen selv".
- at jeg "leger med dit hjerte".
- at du "bare ønsker min oprigtighed, og at jeg er ligefrem".

Mit svar:
Jeg bøjer mig ikke i støvet for mennesker og systemer, der hævder at være teologiske autoriteter - det må du for min skyld gerne kalde "hånligt", men jeg er tilhænger af trosfrihed.
Teodicé-problemet er for mig i denne tråd blevet mere og mere tydeligt, som et tegn for mig på, at der er noget galt med de herskende former for kristendom.
Den for mig overraskende stærke modvilje mod overhovedet at se på dette problem styrker min mistanke.
Det er ikke "at lege med dit hjerte" - det er en søgen efter sandhed.

Alt dette giver mig en anelse om, at vi mennesker måske har overvurderet os selv i "skaberværket" (i kursiv fordi det ikke er klart for mig, om verden er skabt eller altid har været).

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24565 - 21/01/2018 15:26 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3669
Sted: Nørresundby
Arne:

Citat:
Jeg bøjer mig ikke i støvet for mennesker og systemer, der hævder at være teologiske autoriteter - det må du for min skyld gerne kalde "hånligt", men jeg er tilhænger af trosfrihed.
Teodicé-problemet er for mig i denne tråd blevet mere og mere tydeligt, som et tegn for mig på, at der er noget galt med de herskende former for kristendom.
Den for mig overraskende stærke modvilje mod overhovedet at se på dette problem styrker min mistanke.


Du er et gennemført vrøvlehoved Arne.

Den eneste her der uden at have læst på lektien (studeret) leger autoritet er da dig Arne.

Teodicé-problemet er noget du har opfundet der skal trækkes ned over hovedet på alverdens kristne som værende det deres kristne trosliv, i Kristus liv, Gudsliv og Gudstjeneste liv, skulle være fyldt op med. Men den kristne spiritualitet er ikke inficeret af et teodicé-problem overhovedet. De kristne har suveræne religiøse spirituelle spontane livsytringer, et kristent trosliv så fyldestgørende uden så meget som skyggen af et teodicé-problem har sin relevans eller kommer på tale.

Fordi du ikke forstår den kristne spiritualitet, det kristne trosliv, (som du ej heller gider overhovedet anstrenge dig for at forstå) så kan du jo skyde de kristne alt muligt i skoene, for du har jo et katastrofalt gabende hul i din viden desangående, og det hul fylder du så med alle dine egne gæt og tågede uklare forestillinger.

Du er en selvtilfreds stodder, du spiller koket og krukket, og gang på gang giver du udtryk for oprigtig interessere i at forstå kristendommen og også vores fascination for den kristne spiritualitet, men det er som vi har set gennem årene et narrespil der skal ende op i:

1):

Vi lige skal høre om din ikon erfaring (som du aldrig har formået at sige noget fornuftigt om (hvorfor det også virker så grotesk at vi konstant bliver konfronteret med den) og som aldrig har haft en kreativ kraft i sig til at gøre noget godt for dig og dit liv)

2):

Og vi skal lige høre slutteligt om dine betragtninger over universet størrelse og menneskets forsvindende ligegyldige betydning i denne sammenhæng (det er nu engang mennesker der der bibragt dig og os andre vores viden om dette astrofysiske univers)


-0-0-0-


#&&'%=&$@#$=%

Fåg da hvor der mangler substans og indhold, noget der rykker i det du skriver mand


Hilsen HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24566 - 21/01/2018 16:28 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ak & vé..

Tre fromme små jesusfetichister, alene selvalvoren, har jo så ofte skabt et godt grin, selv om man nu helst så en lavere volumen af trosonani og en større real indholdsværdi. Men ingen har kimset ad deres behov for netkirke her på debadutten, for der synes jo at være alt for højt til loftet i den tomme danske folkekirke – der ellers tilbyder uddannede præster med råd og vejledning, til tider endog med ben i næsen, samt kulsort kirkekaffe efter salmesang. Men næh nej, det ska’ de ikke ha’ noget af, de tre…

Det må nu alligevel være et trist syn for troende med benene på jorden, for de ligner da ellers helt almindelige troende kristne, når de sådan i al fromhed sidder her og slår hinanden i knolden med hver deres originale jesusrollehæfte – hvor Skt. Thomas vanen tro gir den som så ”åben” i begge ender, at der hverken er hoved eller hale i noget af det han skriver, hvad der vel ska’ indikere, at rollen nu omsider er så indlært, at håbet om at se et genkendeligt menneske med kant, desværre synes udraderet.

Det er så også hér at lægprædikanten virkelig får lys på sin offerrolle; han der i årevis har siddet og øvet sig på netop dén rolle – trods nok så selvdestruktiv en næstekærlighed, ja så blir hele to jesus’er i selvsamme teaterstykke jo lige én for meget.
Ak & vé, den stakkels mand, men man begynder alligevel at forstå, hvorfor man så ofte ser ham i rollen som den noget mellemfornøjet Sokrates, det smager jo lidt af fugl...

Men hvor der er krise er der råd, og her træder Hønsemand så ind på scenen, i rollen som Petronius med fingeren i vejret:

”Ja ja, det er alt sammen meget godt, men sådan psykologisk set, ja så ku’ man vel også gerne kigge lidt på min kristusrolle, vi er vel kristus alle tre, er vi ikke?”
Og det var prikken over i’et, nu har lægprædikanten fået mer end nok:
Min kristusikon, ska’ ingen komme her og betvivle min ret til, det er trods alt min store selvfølelse, tænk lige lidt på det!”.

Og her går tæppet så efter første akt, og selv om Troenigheden ikke just levner større håb om frelse, så ser de da søde ud, næsten som var de ”personligt troende”…;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (21/01/2018 16:33)
Top Svar Citer
#24568 - 21/01/2018 21:14 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas. Lige en tilføjelse:
Jeg skrev i denne tråd #24457 - 08/01/2018 16:00:
Citat:
Hvis du, Thomas, er utilpas ved, at jeg skriver i denne tråd, da blot sig til, og jeg holder mig væk.
og du svarede #24458 - 08/01/2018 16:30:
Citat:
Utilpas? Nej, tværtimod. Jeg elsker at tale om kristendommen. Du giver mig mulighed for at udfolde dens aspekter. Bliv bare ved med det smiler
Siden da er der bl.a. sket det, at Hanskrist på det nærmeste er ved at "gå amok", mens du åbenbart "føler dig leget med", og at Simon har grebet chancen til at "sprede gift" i form af "spot og spe", mens ingen vil forholde sig seriøst til teodicé-problemet, som for mig bliver et mere og mere dybt alvorligt emne - og som mange kristendoms-teologer jo har forholdt sig seriøst til.

Hvis du vil have indført censur, sådan at dette emne ikke må drøftes her i denne tråd, da sig blot til.

Men hvis du stadig hylder trosfriheden - også for mig - også i denne tråd - da vil jeg ikke holde mig tilbage om min tvivl: Har vi mennesker opfattet kristendommen forkert?

For mig vil alt andet end at se dette spørgsmål lige i øjnene være uærligt.

Håber du forstår heart

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24569 - 21/01/2018 23:36 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899
"Har vi mennesker opfattet kristendommen forkert?"

- Sådan kan man da ikke, syntes jeg, stille spørgsmål om kristendommen, når der er alle de mange forskellige kristne trosretninger, og når oplevelsen af troen er mennneskets egen.

Når du skriver vi, er du jo inkluderet.

Hvordan opfatter du og vi mennesker kristendommen, mener du?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 26 af 130 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
25/04/2024 16:23
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Overgangsregering er indsat i det uropla..
25/04/2024 17:05
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Nyheder fra Religion.dk