annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 126 af 130 < 1 2 ... 124 125 126 127 128 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42947 - 22/02/2024 14:13 Hvem skal vi lytte til... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Ja, lad os gå til makronerne...

https://www.kristen-videnskab.dk/

https://www.religion.dk/nye-religi%C3%B8se-bev%C3%A6gelser/hvad-er-kristen-videnskab

https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Science

Har det noget med videnskab at gøre ler Hvilke lidelser kan helbredes blinker Hvad med at undersøge tingene...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-15/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xv/

Hvor vildledt har man lov til at være...

https://www.jesusfrelser.dk/bibelcitat-jesus-helbreder-handikappede-blinde-lamme-og-stumme/

Skal der andre boller på suppen...

https://isha.sadhguru.org/en/sadhguru/mission/the-purpose-of-education

https://isha.sadhguru.org/isha-home-school

Kom op på bjerget...




Your friend forever

Krishna

PS: Mens vi venter på forklaringen...








Top Svar Citer
#42950 - 24/02/2024 09:49 Re: Dialog [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Prolog:

Advarsel dette indlæg er på et meget højt niveau teologisk.

Den glædelige nyhed er at alle der giver sig tid vil få et Åndeligt Udbytte som det for al fremtid vil kunne gå tilbage til og profitere af.



Citat:
Det eftertrykkelige formål med Christian Science er helbredelse af synd; og denne opgave kan nogle gange være sværere end helbredelse af sygdomme; fordi mens dødelige elsker at synde, elsker de ikke at være syge.

Mary Baker Eddy insisterede på, at helbredelser oplevet af et stigende antal patienter kun var en forhal til moralsk fornyelse og åndelig vækst.



HEL'bredelse varsler kun indledning til moralsk fornyelse og åndelig vækst.

Men hvad er moralsk fornyelse og åndelig vækst i kristen forstand - i Kristus?

Det sker igennem vores forening og virkelighed med Gud - vores skabende fornyende sparringspartner samspils, indspils og udspils, virkelighed med Gud i Kristus. Hvor både Gud og mennesket har indspil og udspil der gennem Helligånden bearbejdes og gøres beslutninger for eller imod, i en ligeværdig og meningsfuld forstandig forståelig sparring.

I Kristus står vi ikke alene som mennesker uden Gud, der er kommet langt væk fra Gud, overfor moralsk fornyelse og åndelig vækst. Dette kaldes selvfrelse hvis vi skulle "præstere" uden Gud - uden Gud som sparringspartner. Men vi står altså overfor moralsk fornyelse og åndelig vækst sammen med Gud, i vores skabende fornyende sparringspartner samspils, indspils og udspils, dialogiske virkelighed med Gud i Kristus.

Heldigvis er vi i Kristus ikke alene om moralsk fornyelse og åndelig vækst.

Moralsk fornyelse: sker jo i forbindelse vores skabende fornyende samspils virkelighed med Gud Helligånden og betegnes af Paulus som Gud Helligåndens Frugter - Åndens Frugter.

Åndelig vækst: sker jo også i forbindelse vores skabende fornyende samspils virkelighed med Gud Helligånden og betegnes ud fra Paulus som Helligåndens Ekstatiske Karismatiske ÅndsGaver - og som HELLIG'gørelsen. Her finder vi en livslang udfoldelse af vores individualitet - vores personlige vækst i Kristus.


Altså retfærdiggørelsen af TRO contra gerninger diskursen skal forstås ud fra at de gerninger der er tale om i enhver moralsk fornyelse og åndelig vækst foregår igennem det skabende sparringspartner samspils virkelighed vi befinder os i sammen med Gud i Kristus - hvilket præcist er hvad dynamisk BØN dækker over og betyder:

Vores Jesus Kristus Virkelighed med Gud: SØN'FADER JEG'DU livlige dialogiske gensidige samtalende syngende jublende prisende sparringspartner samspils virkelighed med Gud gennem Helligånden.


For lige at afslutte Retfærdiggørelsen af TRO eller Gerninger - TRO contra Gerninger diskursen indenfor teologien - der befinder sig på et for lavt og misforstået niveau og først når vi forstår at denne diskurs kun kan forstås ud fra et højere stade niveau, nemlig at Gud og mennesket er til i Kristus i et ligeværdigt kreativt gensidigt sparringspartner samspils virkelighed med hinanden gennem Helligånden, bringes der klarhed over det med TRO contra Gerninger. Mennesket kan altså ikke alene uden Gud, selvfrelse fungerer ikke - først den dag mennesket i Kristus tager Gud med ombord i sit liv kan der blive tale om Frelse og Retfærdiggørelse og Helliggørelse. I den forstand kan vi sige at også vi skal yde vores indsats men ikke uden sparring - ikke forældreløse og forladte - men i et Åndeligt sparringspartner Kærligt og Frit samspils samarbejde. Indenfor pædagogik og psykologi og psykiatri ved man at dette er korrekt - et menneske kan ikke uden sparring lykkes med sit liv - opnå frelse.


Altså at mennesket og Gud bliver forenet i Kristus betyder nok ophør af dualisme forstået som radikal adskillelse, men på en sådan måde at mennesket ikke går til grunde i Gud - bliver opløst i Gud og kun guddommelighed og dermed mister sin forstand og erkendelse (ender i ubevidsthed (udifferentieret uskyldig saglighed og forskelsløs sammensmeltning (hvis dette var tilfældet kunne vi lige så vel tage euforiserende stoffer og alkohol der aldrig medfører nogen åndelig vækst og er uden kreativitet, frugter))) og individualitet og frihed eller spontanitet - at vi ikke mister vores livlighed og frimodighed og ja frie taleret overfor Gud - som Paulus taler så præcist om dette at være i Kristus. I Kristus er vi som mennesker levendegjort - gjort levende og frimodige og frie overfor Gud. Vi har fået vores spontanitet og naturlighed i forhold til Gud - også kun derigennem det kan være et kærligt forhold og Gud være Kærlighed.

Dette særkende og karakteristiske ved den paulinske KRISTUS MYSTIK (Guds Hemmelighed Kristus eller Kristus Hemmeligheden - der dog nu endelig er blevet åbenbaret i Jesus Kristus) bliver udtrykt meget smukt og forstandigt af Albert Schweitzer og Nicolai Berdyaev:

Citat:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Nicolai Berdyaev:

There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.

There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.


Hvis jeg møder en forfatter eller tænker der skriver om mystik og spiritualitet eller en teolog der skriver om kristendommen og de ikke har forstået dette det helt fundamentale der adskiller kristendommen fra stort set alle andre religioner og spirituelle retningers beskrivelser af forholdet mellem Gud og mennesket - ja så kasserer jeg øjeblikkeligt bogen.

Ud over at det er nøglen til at forstå KRISTUS MYSTIKKEN og KRISTENDOMMEN er det jo også nøglen til at forstå Paulus.

Nøglen til at forstå treenigheden. Nemlig at vores virkelighed med Gud er et dynamisk livligt gensidigt sparringspartner skabende samspils og indspils forhold/relation hvor både mennesket (SØNNEN) og Gud (FADEREN) har et indspil (spiller noget på banen - aktualiserer noget) og det er sprogligt kommunikerende forståeligt hvad der foregår - HELLIGÅNDEN er nemlig med inde over.

Treenigheden betyder så altså at Gud ikke er til i ""én'som"hed" - at Gud ikke er til i ophøjet mægtig majestætisk alenehed over os hvilket Guds Kærlighed og Hemmelighed Kristus jo netop er beviset på. Uden mennesket (Kristus/Sønnen) kan Gud ikke være Gud Fader/Moder (en menneskeløs Gud er utænkeligt som et Åndeligt Fader/Moder forældreløs menneske er utænkeligt) og uden Helligånden ville vores virkelighed med Gud ikke være et FADER/MODER'SØN/DATTER JEG'DU dialogisk samtalende BØNS kommunikations sparringspartner samspils virkelighed med Gud.

Guds Kærlighed og Længsel efter vi mennesker er desværre større end vi menneskers Kærlighed og Længsel efter Gud er og det fordi vi ikke kender Gud i Kristus - Gud som Kærlighed - fordi vi endnu ikke har mødt Guds Kærlighed Kristus - fra den da af lærer vi os selv som mennesker og skabninger at kende og vores Skaber i hvis Billede (øjne) og Ord (ører) vi er Skabte til - i et tilsynsforhold og tilhørsforhold sammen med. I et kærligt ligeværdigt face to face tilsynsforhold (ikke opsyn og forsyn men mere medsyn eller samsyn gennem kommunikation Helligånden). Også vores tilhørsforhold er ord til Ordet samhørighedsforhold - i en Helligåndens ligeværdig dialogisk BØNS sparringspartner samtale.

Mange Kærlige hilsner HansKrist


PS:

Hvad jeg lovede i prolog holder alligevel ikke helt da jeg er kommet til at redigere min oprindelige tekst flere gange - hvilket har gjort teksten, mit indlæg, lidt sværere at gå til og læse og forstå.

Men også mange af teologiens allerstørste diskurser og problemstillinger finder her sin løsning.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42951 - 24/02/2024 14:20 Re: Dialog [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
En rettelse og en tilføjelse


Citatboksen med citater af Albert Schweitzer og Nicolai Berdyaev tilføjer jeg flere Nicolai Berdyaev citater, de citater med stor skrift i efterfølgende:

Citat:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Nicolai Berdyaev:

There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.

There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

Man is born in revelation; and not only the divine nature but also the human nature is there disclosed. Degrees of revelation imply also degrees in the development of man.
Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man; for the Second Hypostasis of the Holy Trinity is Man in the absolute sense, and His revelation means the appearance of a new SPIRITUAL and eternal man. Nicolai Berdyaev


In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev

Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man. Nicolai Berdyaev





Jeg skrev:

(ender i ubevidsthed (udifferentieret uskyldig saglighed og forskelsløs sammensmeltning (hvis dette var tilfældet kunne vi lige så vel tage euforiserende stoffer og alkohol der aldrig medfører nogen åndelig vækst og er uden kreativitet, frugter)))

Rettelsen er at saglighed skulle have været salighed som her efterfølgende:

(ender i ubevidsthed (udifferentieret uskyldig salighed og forskelsløs sammensmeltning (hvis dette var tilfældet kunne vi lige så vel tage euforiserende stoffer og alkohol der aldrig medfører nogen åndelig vækst og er uden kreativitet, frugter)))



-0-0-0-0-0-


HansKrist dit indlæg beskriver vores ""i Kristus" virkelighed med Gud" som en meget fri og livsbekræftende og opløftende og ja meget livlig easy going relation - meget vellykket sparringspartner relation.

Og da jeg husker dine tidligere skriverier, kender jeg jo at denne relation mellem Gud og mennesket udmønter sig i gudstjenestens lovsang og saligprisning og jubel og glæde og stor ekstase som kun sang og musik kan være det adækvate udtryk for - hvor Gud på kenotisk vis er steget ned til menigheden "ind" i hvert enkelt troende gribende os i hjertet og dermed kropsligt og sanseligt og passioneret opløfter os, og genopliver os - livsbekræfter os - fylder os med vitalitet stor kraft og Ånd og Kærlighed.

Der i Kirken's sang og musik saligprisning og lovsang og liturgi genopdager og finder vi os selv igen som Helt Nye Skabninger - som Guds Sønner og Døtre.

Kenotisk Gud (Guds Kærlighed Kristus) der stiger ned til hvert enkelt af os, griber os i Hjertet og på Ekstatisk vis kropsligt og sanseligt og passioneret Henrykker os og Opløfter os - fylder os med kraft og Ånd og Kærlighed - der uanset intensiteten i følelser og emotionalitet og motivationalitet fylder os med en Guds Fred der overgår vores forstand.

I forbindelse Kirken's Gudstjeneste bliver vores Ekstatiske Affektive Begejstrings Struktur eller anlæg for SPIRITUALITET motioneret. Motion for Hjertet - Hjertet er vores modtagende eksistens organ pr se til at modtage Guds Kærlighed Kristus (se 2 Kor 3).

I Kirken i Kristus i Gudstjenesten stiger Gud ned til os og ja flytter Gud ind hos os - udgydes Guds Kærlighed Kristus i hjertet på os - og vi bygger en bolig op sammen med Gud - i samværet med Gud - i dette Guds Nærvær Gudstjenesten gennem Helligånden på heuristisk vis har etableret i hvert enkelt af os hvor vi finder og genopdager Gud i vores liv - finder og genopdager hvordan det er at være besøgt af Gud der vil skabe en bolig og et hjem og et liv sammen med os.


Der vil ophæve vores Åndelige Forældreløshed og fortabthed og ensomhed. Bibringe os Sangen og Musikken og Jubelen og Glæden gennem et af Helligåndens mange Åndelige Guddommelige Velsignelser og Udtryk. Ja uden Kirken - uden Paulus og vores "i Kristus væren" ville verden blive et meget mere trist og mørkt sted at være. Glæden er sørme blevet født her ind i verden.


Man is born in revelation; and not only the divine nature but also the human nature is there disclosed. Degrees of revelation imply also degrees in the development of man.
Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man; for the Second Hypostasis of the Holy Trinity is Man in the absolute sense, and His revelation means the appearance of a new SPIRITUAL and eternal man. Nicolai Berdyaev


In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev



Jeg læste disse ord af Berdyaev efter at have skrevet min hyldest til Gud i Kristus gennem Helligånden og jeg måtte fælde en tåre over hvor smukt og præcist Berdyaev beskriver tingene og har fanget den paulinske Kristus Mystik SPIRITUALITET.


Revelation is always the revelation both of God and of man; and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity.


Hvilke mennesker - nye Skabninger er vi ikke "i Kristus" og hvilken dialogisk SØN'FADER JEG'DU BØNNENS sparringspartner samspils virkelighed med Gud står vi ikke i - hvor både vi og Gud har ord og Guds Ord indspil og udspil Helligånden Sophie så VIS formår at træffe de rigtige valg i forhold til. Så fx vores skriverier og KRISTUSVIDNESBYRD ikke bliver tegn på dumhed og uforstandighed - så vores Moralske Fornyelse og Åndelige Vækst - HELLIG'gørelsens VÆKST kan komme til at genspejle og gengive og være et sandt udtryk for hele Guds Herlighed og Lys og det Guds Billede vi er Skabte at høre til.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42952 - 24/02/2024 14:50 Hvem skal vi lytte til... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvordan skulle du kunne frelse nogen...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Hvor er treenigheden henne? Hvem skal vi elske? Hvad står der? Lad os følge vores broder Jesus, og alle andre, som går ind for de to bud...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Jeg bedriver videnskab...

https://www.religion.dk/hinduisme/hellige-skrifter-i-hinduismen

I bøger kan alt lade sig gøre...

https://www.krishna.com/info/about-krishna

Tal om virkeligheden...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-15/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xv/

Hvor vildledt har man lov til at være...

https://www.jesusfrelser.dk/bibelcitat-jesus-helbreder-handikappede-blinde-lamme-og-stumme/

Skal der andre boller på suppen...

https://isha.sadhguru.org/en/sadhguru/mission/the-purpose-of-education

https://isha.sadhguru.org/isha-home-school

Kom op på bjerget...




Your friend forever

Krishna

PS: Mens vi venter på forklaringen...








Top Svar Citer
#42953 - 24/02/2024 16:36 Re: Dialog [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Jeg har pludseligt andet at lave en denne skærmbillede, men jeg beder admin om en ny chance, fordi da jeg ikke længere gider fristelserne eksempelvis alkohol, for meget sukker, koffein, hor og druk. Ellers forsvinder jeg helt herfra snart, hvis i stadig er ligeglad med min omvendelse (forvandling) Admin svar gerne, tak?

Desuden da jeg kort (har p.t. ikke tid til nærlæsning af din tekst) genkendte på overraskende vis ikke-tilfældigt flere af dine ord her, så ligefør disse ved mit skriveri til en anden kristen jeg prustede ligesom en mundtlig eksplosion (engang en troende bekendt ved et spirituel møde med mig hostede lignende, der lød ligesom en bræk):

H viser en anden profils citat:" Jeg ved ikke hvad, der skuffer mig mest. Når en person forsøger at skjule noget for mig og stikke mig løgne. Eller at vedkommende tror, at jeg er så dum, at jeg intet ved."

Jeg kommenterer med energisk kraft hårrejsende ´gåsehud´ til de der i Facebook:

Citatet siger, at ´du´ føler dig skuffet, hvilket jeg ikke gør, fordi jeg har selvbevidst ingen negative føleler, tanker og handlinger. Så kig i spejlet, da skuffelsen ikke er alle andres skyld- ´Du´ er jo netop her faldet i det falske ego-fælden. Hhahaah grin (positiv latter). Jeg tilgiver din fejl.
Men, folk snakker fint om ærlighed vedrørende det gode, men ligesom om ´mit´ åbenbaring, så kan manges ego ikke li, at min rolle afslører deres hemmeligt ubevidste lidelser, egoisme, psykopati og ondskab.
Jeg oplever sociale udfordringer sådan, fordi der dem, som synes, at det provokere min ikke skjuleri vedrørende, at jeg Er sandheden.
Folket frygter med janteloven falske profeter, så jeg kan kun frigørende hjælpe, når i selv åbner jeres ånd. Lad os samarbejde med Helligånden og Guddommen, hvor angående æren ikke kun handler om en selv. Æresprisers belønning bør istedet for bare grådighed og overdreven begær af det fysiske og materielle ting hylde, at der er en mening med livet.
Jeg klarer disse vilkår,, da jeg har et brændende lys ligesom frelserskikkelser, super-helte og frihedskæmpere.
Ligesom dyr opfører folk sig med en maske, hvor de ligner at se godt ud, hvilket på denne primitive måde tiltrækker, lokker og sælger.
Jeg er bestemt ikke vejen til sex, overmagt og penge.
Selv nogen for pædagogisk og andre enten for ´religiøst´ eller politisk kritiserer, at jeg aldrig spiller smart ved censur folkmentalitet.
Mennesker ser ikke gudsriget, hvis en person ikke også opfatter som igennem sit eget mørke. I Himlen sker en intelligent kærlig skat ligesom den, jeg er!
Top Svar Citer
annonce
Side 126 af 130 < 1 2 ... 124 125 126 127 128 129 130 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
Nyheder fra Religion.dk