annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 20 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24303 - 23/12/2017 18:04 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist. Tak for dit indlæg smiler

Du spø'r om dette Paulus-citat siger mig noget i sammenhæng med mine Ikon-oplevelser:
Citat:
Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed
Mit svar:
Jeg må jo være ærlig her, og det medfører, at jeg må sige, at ordet "herlighed" - og iøvrigt følelsen af begejstring - ligger nærmest uendeligt langt væk fra det blik fra ikonens Kristus, jeg oplever.

Her er der ingen herlighed, her er der dyb, dyb indsigt, medfølelse, (om)sorg og kærlighed rettet mod den, ikonens Kristus "ser".

At det sætter sig spor i den, der modtager og oplever dette blik, opfatter jeg som nærmest uundgåeligt - omend jeg jo ved, at mange ikke får den oplevelse - hvad jeg ikke forstår.
Men det er jo forskelligt, hvad der giver "genklang" i os, det er vi jo ikke selv herre over - ligesom jeg jo heller ikke mærker "genklang" i mig ved at læse Paulus - men håbede på, at du kunne "åbne mine øjne" blinker

Min oplevelse af Paulus er, at han begejstret fortæller om, at han har set "Herrens herlighed", men ikke fortæller hvad den er.

Hvad Tikka angår, mener jeg ikke, det er det rigtige at drille.
Dét, der måtte være behov for er vel inspiration? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24304 - 24/12/2017 00:03 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Rart at høre fra dig igen smiler

Du fortæller, at du læser, hvad der skrives her på Trosfrihed.dk.
Det er der jo nok mange andre, der også gør - også selv om de ikke selv skriver noget her.

Du er jo i den lykkelige situation, har jeg forstået, at du har fået en tro på kristendommen, og nu skriver du, at du savner nogle trosfæller at gå i dybden med om kristendom.

Men hvad med alle os andre, der ikke er kristne?
Har du slet ikke noget at sige til os?
Vi er jo da også en slags mennesker, og har du ikke næstekærlighed til os? - eller er det vigtigere for dig, at vi kommer til at tro, det samme som dig? - og hvis det ikke sker, så har vi ikke din interesse?

Det er måske en lidt rigelig aggressiv måde at tænke på, og sådan vil jeg ikke tro om dig, men jeg kan da så i stedet sige, at jeg er meget interesseret i at lære din form for kristendom at kende - med den tilføjelse, at jeg jo ikke selv kan bestemme, hvad jeg tror på - og hvor jeg tvivler - og sådan har vi det vel alle? blinker

Dét, der siger mig noget i kristendommen er jo kærligheden - her og nu - mens jeg ikke kan undgå en masse tvivl, når vi kommer til dogmerne - og det er jo så - i hvert fald indtil nu - begrænsningen i mine evner.

Du skriver til Hanskrist og mig: "Hvad foreslår I?"
Mit svar:
Skriv om din kristendom - måske det vil inspirere nogle til at deltage blinker

Jeg vil i hvert fald læse det med interesse - og jeg mærker, at jeg ikke længere er helt det samme sted, som sidst vi skrev sammen her.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24307 - 24/12/2017 10:02 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Lige en tilføjelse:

Jeg kan selvfølgelig godt forstå, at du gerne vil drøfte din kristendom med andre kristne.

Og hvis du skriver tilstrækkeligt inspirerende herom - her på Trosfrihed.dk - mon så ikke der "kommer nogle på banen"? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24308 - 24/12/2017 11:19 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Tak for din forståelse og opmuntring smiler

Har du nogen at holde jul med? Du er jo en ældre herre - om end du virker skarpere i hjernen end de fleste (af både unge og gamle) - så jeg tænker på dig!

Ellers må vi lokke ham Hanskrist på en kop kaffe et sted. Det kunne da være sjovt at se jer ansigt til ansigt.

Nå, men jeg tror, at jeg vil tage dig på din opfordring ... jeg må vist hellere til at begynde at skrive igen herinde.

Endnu engang TAK smiler

Thomas
Top Svar Citer
#24311 - 25/12/2017 10:17 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

At være alene Juleaften og Nytårsaften var noget, jeg engang frygtede, men som jeg siden lærte at holde af og har nydt i adskillige år.
Nu nyder jeg samværet med min kæreste - der er ca. 10 år yngre end mig - og hendes familie blinker

Det bliver nok ikke så nemt rent praktisk at få arrangeret et møde med dig, Hanskrist og mig, men man kan jo vise sit ansigt, som jeg gør her hver gang, jeg skriver - og Hanskrist præsenterer sig jo også blinker

Og så glæder jeg mig rigtig meget over din imødekommende holdning til at deltage her på Trosfrihed.dk.
Gør vi det godt nok, vil der måske være andre, som vil være med.

For mig er nøgleordene: Frihed og Inspiration blinker

M.v.h. Arne smiler

Og jeg håber, du også fortsat vil være med: Tikka smiler


Redigeret af Arne Thomsen (25/12/2017 11:16)
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 20 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 19 20 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk