annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 20 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24290 - 21/12/2017 00:49 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg er meget glad for, at du orker at skrive om din tro, og hæfter mig bl.a. ved disse dine ord:
Citat:
Troen er Guds værk, et guddommeligt værk med os.
Gud og alt det guddommelige åbenbarer sig for os, bliver givet os i åbenbaringer, i glimt.
Kristus Mystik er Hjerte Mystik. Kristus er Guds Kærlighed er Guds Hjerte.
men jo også meget andet, du skriver.

Når jeg fremhæver det citerede, er det fordi, jeg fornemmer, at det bringer mig lidt nærmere tro - med udgangspunkt i mine Ikon-oplevelser. Bedst at klikke på billedet til højre, når teksten er læst.

Blikket, Kristus har, kan forekomme barsk, men i virkeligheden - som jeg opfatter den - er det fordi det ikke er en overfladisk kærlighed, men en kærlighed, der er dybere, end vi mennesker kan fatte smiler

Held og lykke med at finde en Kristus Ikon, som taler til dit hjerte heart

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24296 - 22/12/2017 11:52 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
It All Starts With Your Heart

Hej Arne det lykkedes mig ikke at få fat i et Kristus Ikon (den butik der ellers tidligere har haft Kristus Ikoner havde så svært ved at skaffe dem at de havde måttet give op).

Så jeg må i antikvitets butikker eller bede en af de flere end ti tusindvis af østarbejdere i Danmark vi har bare her i Nordjylland skaffe mig et fra deres hjemlande. Eller gå på nettet, hvor jeg endda kan bestille en der bliver malet efter mit ønske.

Er julen ikke HJERTERNES fest?

Et af Paulus's allerstørste kapitler sætter det vi snakker om med Tikka endegyldigt på plads, så bibelen aldrig kan blive troens genstand, det vi tror på, som en anden afgudelighed:

2 Kor; 3:

Citat:
Den gamle og den nye pagts tjeneste
v1 Begynder vi nu igen at anbefale os selv, eller har vi som visse andre brug for anbefalingsbreve til eller fra jer? v2 Nej, I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter, og som kendes og læses af alle mennesker, v3 så det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

v4 En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. v5 Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, v6 som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.

v7 Men når dødens tjeneste, indhugget i sten med bogstaver, havde sin herlighed, så at Israels børn ikke kunne se på Moses' ansigt på grund af hans ansigts stråleglans, der dog forsvandt, v8 hvor meget mere vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed. v9 Når den tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på herlighed. v10 Det, der var herligt, har jo i dette tilfælde ingen herlighed sammenlignet med den alt overvældende herlighed. v11 For når det, der forsvandt, havde sin herlighed, så skal det, der bliver ved med at bestå, have endnu større herlighed.

v12 Et sådant håb har vi og går derfor åbent til værks v13 og gør ikke som Moses, der lagde et slør over sit ansigt, for at Israels børn ikke skulle se, at det, der forsvandt, hørte op. v14 Dog forhærdedes deres tanker, for indtil den dag i dag bliver det samme slør ved med at ligge over oplæsningen af den gamle pagt uden at tages bort, for det fjernes først i Kristus. v15 Ja, lige til i dag ligger der et slør over deres hjerte, når Moses læses op. v16 »Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« v17 – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. v18 Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.



Mange Kærlige hilsner HansKrist

PS:

At gå julen i møde:

jeg går
og
det går

det hele går
går godt

det går godt med det hele
når jeg går

jeg er måske ikke flyvende
men jeg er gående

det går fremad
jeg går fremad

går mig glad
går mig stor i hovedet
glad i låget

gå fra det hele
gå fra alt
gå hjemmefra

det går godt
og
det sover godt

hvordan går det?
hvordan sover det?

det sover ikke
det går ikke

det skal nok komme til at gå alt sammen
det skal nok komme til at sove alt sammen

går det godt
så sover det godt

sover det godt
så går det godt

det er?
ikke til at vide

det er det der går og sover godt

hvad er det der går og sover godt?

det der drømmer


PPS:

dateret, skrevet, den 22 december:

fra nu af og lige ind i det nye år bliver det stadig mere og mere mørkt om morgenen (men så med begyndelsen af det nye år, begynder det at lysne om morgenen), eftermiddagen er allerede blevet ca 2 minutter længere lyst, det begyndte for godt en uges tid siden at eftermiddagene blev lysere. Så for os der går eftermiddagstur har vi i mere end en uges tid allerede været gående mod lysere tider. Vi taler om at solen her i Aalborg gik ned allerede 15:38 for en uges tid siden og nu først 15:40

selv om hvad jeg skriver ovenfor er korrekt, så er det stadig og på samme tid korrekt at den 21 december var vores årets korteste dag og nu her i dag den 22 december er dagen blevet 3 sekunder længere,,, men altså eftermiddagene over 2 minutter lysere her den 22 december

jeg skriver det her fordi jeg finder at Tikka frem for at have hovedet begravet i bibelsk overtro godt kunne trænge til lidt oplysning
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24299 - 22/12/2017 22:41 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Angående at anskaffe sig en Kristus Ikon, så er de fleste, der er tilgængelige, efter min mening ikke ret gode.
For mig er det især øjnene, der ikke lever op til dét, de skulle vise.
Jeg gætter, at du vil have bedre chancer hos østarbejderne end på net-markedet - hvis du ellers er heldig.

Når du citerer Paulus 2 Kor 3 med ordene:
Citat:
»Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« v17 – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. v18 Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.
så kan jeg godt blive misundelig, for jeg kender ikke til at "vende om" - og at "sløret tages bort", som Paulus - og du - så begejstret fortæller om.
Og jeg ved ikke, hvordan jeg kan komme til at opleve det trist

Den eneste inspiration kristendommen har givet mig er altomfattende kærlighed - herunder jo også næstekærlighed - som det gør godt i kroppen at følge.

Jeg gætter, at dét også findes i din paulinske kristendom, og jeg kan ikke lade være at tænke, at når du ser Tikka drukne i "bibelsk overtro", var det så ikke bedre at søge at hjælpe hende end at håne hende?

Det ville også være dejligt, hvis du kunne hjælpe mig til at "vende om til Herren".

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24301 - 23/12/2017 02:36 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne lige kort her en sen nattetime.

Din ikon oplevelse vil du ikke betragte den lidt som hvad Paulus skriver:

Citat:
Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed


Angående Tikka så tænker jeg mere på at jeg driller hende, er lidt efter hende. Og det fordi jeg synes hun lidt groft sætter dette at være kristen lig med bibeltro.

Jeg/vi (også med din avisartikel) forsøger vel bare at vise hvor fejlagtig denne antagelse er om de kristne. Synes da vi har argumenteret godt for vores sag.

De bedste hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24302 - 23/12/2017 10:10 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist og Arne

Jeg er her stadig :-)
Og jeg læser, hvad I skriver.

Mit problem med trosfrihed er, at vi er så få, og der er næsten ingen kristne at snakke med.

Jeg føler ikke, at jeg kan få diskuteret kristendommen med jer i dybden. For du, Hanskrist, er her så sporadisk, at når man er kommet godt i gang, så er du pludselig væk i månedsvis. Og du, Arne, vender hele tiden tilbage til dit udgangspunkt: "Vi kan jo intet vide, men min Kristus-ikon og mit Rumi-digt giver mig ..."

Således kommer vi aldrig ud af flækken. Det er min oplevelse. Jeg mener det ikke fordømmende. Arne har da ret til at være ikke-troende med sine egne overbevisninger om livet og om, hvad vi er i stand til og ikke i stand til at erkende og kunne tro. Og du, Hanskrist, er da i din gode ret til at have et liv ved siden af et debatforum.

Hvad har jeg så gjort i al den tid, jeg selv har været væk?
Jeg har diskuteret på fb-grupper. Og jeg har gjort folk kendte med stedet her. For dette sted kan noget, som fb jo bestemt ikke kan. Hundrede og atter hundredevis må have fået info om stedet her. Men ingen ser ud til at ville komme herover.

Øv!

Hvad foreslår I?

Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 20 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 19 20 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk