annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 20 1 2 3 ... 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24114 - 30/11/2017 18:18 "Bibelen ikke troens mål"
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
En tidligere provst for Frederiksberg, Peter Holm, skriver i dagens udgave af dagbladet Information et indlæg om religion.

Her er nogle lidt "smagsprøver":
Citat:
Gud er som bekendt forlængst erklæret død, og det er derfor enhver tilladt at være religiøs på sin egen måde, hvis man har den slags tilbøjeligheder, ligesom man kan være agnostiker eller ateist.

Citat:
I kirken aflæses og italesættes virkeligheden med kosmos som den afgørende horisont. Her forstås alt og alle i sammenhæng, og mennesket respekteres som et åndeligt væsen -

Citat:
I kirken tales der om Gud, men det skal man ikke lade sig snyde af. For ganske vist er sproget i kirken opstået før moderniteten, men det er ikke ensbetydende med, at kirken er ude af trit med virkelighedens grundkategorier.

Ingen moderne præst forestiller sig, at der sidder en gammel gud deroppe et sted i det fysiske himmelrum. Den, der tror, at præsterne tror det, er frygtelig naiv og har ikke forstået, at kirkens sprog kort sagt er et højtudviklet symbolsprog, der betjener sig af metaforer, fortællinger, lignelser, allegorier og symboler med henblik på at italesætte virkeligheden så realistisk som muligt.

Citat:
Intet fornuftigt menneske kan naturligvis drømme om at skrue tiden tilbage til førmoderniteten, men man kunne godt ønske sig, at det moderne menneske lærte det religiøse sprog – ikke for kirkens skyld, men for at blive i stand til at se virkeligheden i lyset af det uforanderlige og erkende, at alle enkeltfænomener rækker ud over sig selv.

Dermed kan man undgå et urealistisk og reduceret for ikke at sige naivt og primitivt forhold til både sig selv, andre, samfundet, historien, naturen og universet.

Bibelen begynder med ordet GUD, og dermed er der sat et perspektiv, som kaster et metafysisk og transcendent lys over livet og verden. Det er dette særlige tydningsprisme, der på helt enestående vis kommer til udtryk i Bibelen, hvilket ikke betyder, at man som kristen skal tro på Bibelen.

Bibelen er ikke troens mål, men en samling skrifter, der er blevet til over tid, og som på hver deres måde italesætter livet og verden i lyset af evige strukturer, kategorier og niveauer – ’noget’, som ikke er menneskers, og som ingen kan lave om på eller gøre sig fri af.

Citat:
Religion handler derfor ikke mindst om at undgå illusioner, så man ikke digter sig et tilfældigt livssyn uden småligt hensyn til de uomgængelige livsvilkår, så man ikke glemmer selve livsmiraklet og døden og nedskriver mennesket til ikke andet end et selvberoende, instinktbestemt dyr med behovs- og driftstilfredsstillelse som livsmål helt modsat i kirken, hvor virkeligheden aflæses og italesættes med kosmos som den afgørende horisont.

Ikke helt almindelig "præstesnak", vil jeg mene blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24115 - 30/11/2017 18:33 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Wauu da for pokker Arne,,, det er jo som sendt fra himlen det du har fundet der Arne,,, det rammer sku da hovedet på sømmet såvidt det vi tre, du Tikka og jeg har talt om i et par dage nu

ja nøj da for pokker hvor er det aktuelt apropos den samtale jeg har haft med Tikka,,, de sidste par dage (bare hun/han nu læser det grundigt)

måske er Tikka en hen, hverken et hun eller han -dyr

nå spøg til side.

Arne du skriver;

Citat:
Ikke helt almindelig "præstesnak", vil jeg mene


jo jeg opfatter det som gængs "præstesnak" der begyndte for mere end hundrede år siden,, at det var sådan de opfattede tingene,,,

Albert Schweitzer; Bultmann; Bonhoeffer; Tillich; Berdyaev; Søren Holm,, med mange flere,,,

alle de kristne tænkere jeg har konsulteret har talt sådan,,, hvorfor jeg har lidt svært ved at forstå Tikka fx, hvad det er hun absolut påstår dækker det at være et kristent tænkende og troende menneske,,,

venlig hilsen HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24119 - 30/11/2017 21:48 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Det glæder mig, du ku' li' denne "præstesnak" blinker

Angående Tikka, synes jeg du er lidt rigelig hård.

Som jeg har forstået det, har Tikka sagt farvel til kristendommen - af hvad slags den så har været - men holder fast i en "paradisisk" oplevelse - og finder værdier i Bibelens ord i denne sammenhæng.

Du har din form for kristendom, Tikka har noget andet, der ikke er kristendom - åbenbart baseret på en spirituel oplevelse.

Jeg tænker: La' dog Tikka ha' sin trosfrihed blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24148 - 05/12/2017 23:54 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Tilføjelse:
Når du skriver:
Citat:
- jo jeg opfatter det som gængs "præstesnak" der begyndte for mere end hundrede år siden,, at det var sådan de opfattede tingene,,,

Albert Schweitzer; Bultmann; Bonhoeffer; Tillich; Berdyaev; Søren Holm,, med mange flere,,,

alle de kristne tænkere jeg har konsulteret har talt sådan,,,
så bliver det endnu en gang tydeligt for mig, at jeg aldrig helt har fattet den kristendom, du - og de andre, du nævner - er nået frem til, og jeg frygter, at det står til på samme måde for mange andre, der læser, hvad du skriver.
Det er trist, synes jeg trist

Jeg håber, du anerkender, at dette ikke er ment som kritik, men at det er det er min ærlige interesse.

Jeg tænker sommetider, om det måske forholder sig sådan, at du spø'r dig selv: Hvad ville Jesus Kristus have gjort, hvis han var i min situation - lige nu? - og så forsøger - efter bedste evne - at leve sådan.

Det vil dog ikke undre mig, om du her vil sige, at jeg er på vildspor.

Jeg ka' ellers godt li' den indstilling blinker

Håber, du gider at svare.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24199 - 11/12/2017 14:00 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Jeg tænker sommetider, om det måske forholder sig sådan, at du spø'r dig selv: Hvad ville Jesus Kristus have gjort, hvis han var i min situation - lige nu? - og så forsøger - efter bedste evne - at leve sådan.

Det vil dog ikke undre mig, om du her vil sige, at jeg er på vildspor.

Jeg ka' ellers godt li' den indstilling blinker

"Jeg ka' ellers godt li' den indstilling"

Er det noget du praktiserer selv? - at du spø'r dig selv: Hvad ville Jesus Kristus have gjort, hvis han var i min situation - lige nu? - og så forsøger - efter bedste evne - at leve sådan.

Hvis ja – hvordan griber du så det an? smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 20 1 2 3 ... 19 20 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk