annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 330 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 26 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23855 - 22/10/2017 10:03 Re: Min holdning?/RETTELSE. [Re: Tikka]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Indsendt af: Tikka

Citat:
Arne: Det er så - så nogenlunde - min holdning til kristendom.

Hvordan er din?


Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal svare smiler ... men jeg mener, arvesynden hører til den kristne fortælling - det hedder jo kristen - dommen - og treenighedslæren inddrager jeg i den kristne fortælling.

Så mener jeg, skriften siger, Jesus er både skabt og født.

Han blev skabt "I begyndelsen" og født som Guds enbårne søn af Maria.

¨¨¨¨¨

RETTELSE!

Jeg skrev:
Citat:
og treenighedslæren inddrager jeg i den kristne fortælling.

Der skal stå: og treenighedslæren inddrager jeg ikke i den kristne fortælling.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#23861 - 22/10/2017 16:03 Re: Min holdning?/RETTELSE. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Citat:
Jeg forstår jo godt, du mener, at Gud elskede verden så han gav sin søn, men hvorfor alt dette, når du udelukker arvesynden og løftet om evigt liv?
Mit svar:
Jeg forstår kristendommen sådan, at den anden og den tredje person i "den hellige treenighed" - "Sønnen" og "Ånden" kom til os mennesker i den hensigt at inspirere os til et bedre liv - mens vi har det blinker

Det er den måde, jeg kan acceptere kristendommen på - som en skøn og dejlig idé - om kærlighed.

Alt det øvrige: Arvesynd, evigt liv, fortabelse m.m. køber jeg ikke, men mistænker det for at være "præsters råddenskab" - og vi har jo trosfrihed ikke? blinker

Men tak for, at du tilkendegav, hvor du står - et standpunkt som jeg respekterer - omend jeg har svært ved at se, hvordan du undgår vanskeligheder med teodicé-problemet.

Dit spørgsmål om kristendommen fandt jeg et svar på her:
Citat:
Ikke kun kristendom og lutherdom, men også for eksempel lærdom, visdom, fattigdom, manddom og mødom.

M.v.h. Arne smiler
P.S.: Jeg er meget glad for vores dialog. Den har hjulpet mig til at se kristendommen i et for mig klarere lys yeah
Top Svar Citer
#23862 - 22/10/2017 17:45 Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

"Jeg forstår kristendommen sådan, at den anden og den tredje person i "den hellige treenighed" - "Sønnen" og "Ånden" kom til os mennesker i den hensigt at inspirere os til et bedre liv - mens vi har det"
SVAR: Hvilken inspiration?

Kan du henvise til skriftsteder fra bibelen vedrørende de 2 personligheder i treenigheden - ånden og sønnen der inspirerer?
Iøvrigt kommer ånden vel før sønnen? - jeg mener - det er jo den - Guds ånd der har skabt ordet og befrugtet Maria i følge skrifterne.

... og hvilke bedre liv tænker du på - bedre i forhold til hvad?

***
"Det er den måde, jeg kan acceptere kristendommen på - som en skøn og dejlig idé - om kærlighed."
SVAR: Så himmelens Gud er en idee?

***
"Alt det øvrige: Arvesynd, evigt liv, fortabelse m.m. køber jeg ikke,..."
SVAR: Da jeg ikke tror på bibelens Gud, tror jeg heller ikke på arvesynden – evigt liv og dermed heller ikke fortabelsen, men mener ikke det kan udtages af den kristne fortælling – hvorimod treenighedslæren ikke er bibelsk.

***
"men mistænker det for at være "præsters råddenskab" ..."
SVAR: Præsterne? … Hvor langt tilbage er du så?

***
"Jeg er meget glad for vores dialog. Den har hjulpet mig til at se kristendommen i et for mig klarere lys"
SVAR: Hvilken klarhed er der tale om?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23864 - 23/10/2017 00:53 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Dit første spørgsmål gav jeg jo svaret på i mit sidste indlæg:
Citat:
Det er den måde, jeg kan acceptere kristendommen på - som en skøn og dejlig idé - om kærlighed.
Jeg ved jo godt, at jeg derved kasserer en masse, som andre finder væsentligt i kristendom, men jeg benytter mig altså af min trosfrihed - og der bliver jo trods alt noget tilbage i kristendommen, som jeg kan godtage - i modsætning vistnok til dig, siden du skriver:
Citat:
Da jeg ikke tror på bibelens Gud, tror jeg heller ikke på arvesynden – evigt liv og dermed heller ikke fortabelsen, men mener ikke det kan udtages af den kristne fortælling – hvorimod treenighedslæren ikke er bibelsk.

Hvad gudsbegrebet angår hæfter jeg mig mest ved beretningen om Moses ved den brændende tornebusk:
Citat:
Moses sagde til Gud: »Når jeg kommer til israelitterne og siger til dem, at deres fædres Gud har sendt mig til dem, og de spørger mig, hvad hans navn er, hvad skal jeg så sige til dem?« v14 Gud svarede Moses: »Jeg er den, jeg er!« Og han sagde: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.«
Om idéen om treenigheden står i Bibelen eller andre steder er ikke væsentligt for mig. Det er jo alligevel alt sammen skrevet af mennesker blinker

Til dit spørgsmål om hvor langt tilbage, jeg mener, at "præsters råddenskab" går, er mit svar: Hele vejen.

Og til dit spørgsmål om, hvad det er for en klarhed vores dialog har givet mig, er mit svar, at jeg har fundet en masse i kristendommen, som jeg har kasseret - for mit vedkommende - og fundet fokus på det, jeg værdsætter:
Kærlighed til "hvad der ER - bag verdens væren", til mennesker - og til mig selv blinker

Kærlighed til dyr, planter og hele resten af universet savner jeg i kristendommen blinker

Spørgsmål: Er der slet ikke noget i kristendommen, du kan bruge?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23868 - 23/10/2017 23:31 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Arne:
Citat:
Spørgsmål: Er der slet ikke noget i kristendommen, du kan bruge?

Hvilken kristendom? smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 26 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 25 26 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Droner gjorde ingen skade, siger Iran
19/04/2024 18:35
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nato lover flere luftforsvarssystemer ti..
19/04/2024 17:22
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Nyheder fra Religion.dk