1
registreret Arne Thomsen
22
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#27868 - 03/08/2019 04:22
Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
P.s.:
Laugesen & Forstad til alt...
Jeg skriver som en hund der gøer af nytårsraketterne!
Det forhindrer ikke gærdesmutternes flugt.
&
det er skulptur sikken et ord sikken et rod det er bevægelse
kanterne klarheden stablerne stakkene vognen der kører frem og tilbage
gammelt og grimt som en knækket tand et stadigt rasende oprør fra intet forsvar for det der altid blir glemt
- Peter Laugesen.
Og så til vandet, de romerske bassiner og Henrik Nordbrandt, som jeg holder så meget af, drikkende af livskilden, livets vugge, dets oprindelse og hans fascination:
Nordisk sommer
Der er et gammelt vand, som har opdaget aftenen og er begyndt at stige mellem slimede sten udforskende slusernes hemmeligheder for at vise de sidste, mørke fyrretræer himlen, som fremhæver dem, med tilstrækkelig styrke
til at drukne selvmorderen, få den gale til at fare sammen på øde steder ved lyden af sin stemme og udhule de søvnløse enkers søvn med de dødes kroppe og de stummes tunger. Der er et gammelt vand, der har opdaget sin existens
som en tyngde, der udfylder sig selv overalt hvor den finder sig selv uden at vide det: et kredsløb af slam, der pumper sig selv ind i den druknende mølledatters bristede drømme vigende udenom stenen, stigende op mod aftenen
for at spejle de elskende, som to og to kommer ud af skyggen under træerne på vej hjem. I sommernatten gungrer træbroen under dem.
Og det gamle vand, som jeg går rundt om og rundt om, mens det stiger op mod sommermånen ved ikke, at det har opdaget mig.
- Henrik Nordbrandt.
mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
#27872 - 04/08/2019 06:16
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Godmorgen Simon "Og så til vandet, de romerske bassiner og Henrik Nordbrandt, som jeg holder så meget af, drikkende af livskilden, livets vugge, dets oprindelse og hans fascination", skriver du ... så ja, hvorfor ikke fortsætte ved vandet på kystvandringer sammen med den svenske Thomas Nydahl: https://bjornbrum.blogspot.com/2017/12/nydahls-nya.htmlThomas Nydahl har bl.a. oversat Nina Malinovskis digte, så nu må hun også følges med os med på vandringen: Fremskridtet findes kun eet sted – i dine fødder Kun dine skridt afgør hvor vejen går henSådan begynder Thomas Nydahl artiklen Skrivandets portar om Nina Malinovski ... http://www.malinovski.dk/udvalgte-artikler/om-nina-malinovski/skrivandets-portar/Og nu til hende selv, også her begynder det med vand ... :)) På vandets vegne skal hermed fremføres at faldets retning altid er den rigtige En talsmand for jorden ville sikkert sige at dalene og bjergene selv de dybeste og højeste kun er variationer over et velkendt tema nemlig horisonten I himlens navn kunne en indsigelse mod gudsfrygten og flyvemaskinerne måske blive nødvendig På vegne af vinden burde dansen fremhæves ophævelsen af tyngdekraften Og skuldertrækket! Selv ilden ved ikke hvad den gør
Efter en tunnel på to kilometer blir græsset lidt grønnere Og himlen bare en anelse mere blå
Højt at flyve
Der er de så markerne vi næsten ku klappe på deres pels med vores sølvvinger hvis bare vi turde. Der er de så byerne stjernekort for os heroppe ikke tegnet af astronomer men af arkitekter. Der er de så elskerne du har kendt og dem du aldrig vil møde. Kvinderne hvis vand du har drukket eller aldrig vil smage. Børnene hvis ivrige hænder du næsten kan mærke nu. ”It’s a nice feeling looking at the world from above, to stand above everything” har de skrevet i flyvebladet. De lyver. Det er godt at være på jorden.
Se selv det nye er ikke nødvendigvis godt Slidt er smukt selv vi og verden
Måske ender alting godt
Måske vil de to tog der med høj hastighed nu nærmer sig hinanden på det samme spor alligevel ikke mødes Den hjemløse vil måske alligevel langt om længe finde diamantsmykket i affaldscontaineren Før eller siden skal jægeren måske trods alt blive ramt og mens han synker i knæ vil hjorten springe sit smukkeste spring Og måske vil de to der i så mange år hemmeligt har fulgt hinandens bevægelser alligevel mødes til sidst Måske dør den gode slet ikke i slutningen Ferskenstenen smidt på stranden vil måske spire en dag og blive et træ Og det store grisehoved i slagterens vindue med det fornærmede himmelvendte blik vil måske alligevel forenes med sin krop (som nu i stor fart er på vej til kødhallerne i byens udkant) Måske er ingenting sket endnu –
Som det skal være
Der er nu engang de sten der skal være her i verden De elskende som kryber sammen en grå morgen Der er nu engang de træer fugle blomster der kan være De drømme hvor nogen pludselig skriger Der er nu engang det vand som er De hænder der giver og dem som tager Det er lige tilpas og alt sammen som det skal være
Nina MalinovskiBedste hilsner og go' søndag til dig RoseMarie
Redigeret af RoseMarie (04/08/2019 06:20)
|
|
Svar
|
|
|
#27889 - 05/08/2019 13:08
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Hej RM..
Vand er noget mærkeligt noget, livgivende og så destruerende, det katalyserer og understreger sindsstemninger ved trykimpulser på hele sanseapparatet, kulturer indretter sig derefter og hele byer forsvinder i vand. At sidde i et sommerhus nær havet i Skagen, er noget af det mærkværdigste. Næstefter kommer det at gå tur i Mols Bakker i regn, og så naturligvis det tunge ved at vinke farvel til sin elskede ved bussen en regnvejrsdag: Regnen
Regnen undergraver sten, men du balancerer kækt på toppen af dit spejlbillede. Vejen er blank og buet som en bogryg.
Regnen bøjer sig over dit rige, mørke hår og hvisker: natten, natten, havet - - Men du reder dig hastigt op i bussen og dit billede synker til bunds.
Vejen ligger buet og blank som en bog der lige er lukket.
- Benny Andersen.
Joh, hurtigt blir vi enige om at vandet, uanset det strømmer fra himlen eller varme kinder, betyder ikke så lidt for os - naturligvis sagt med tak for Malinovski..;)
mvh & gomandag.. Simon
|
|
Svar
|
|
|
#27892 - 05/08/2019 22:34
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej Simon Ja, så er det rart at kunne smile, mens regnen siler ned ... Gem et lille smil til det bli'r gråvejr lige nu er himlen klar og blå, der kan hænde ting i morgen du ikke forudså.
Gem et lille smil til det blir gråvejr sol og glæde varer sjældent ved, så'r det rart at kunne smile, mens regnen siler ned.
Tænk hvis jeg var verdens herre fik du bare sol og glæde på din vej, men jeg er kun mig og desværre det eneste jeg ka gi dig, det er mig.
Gem et lille smil til det blir gråvejr, lige nu er himlen klar og blå, men hvis blot vi holder sammen vil alting sikkert gå.https://www.youtube.com/watch?v=ilT93DONa04&fb...PIo7twcdZx4qJXgSmiler i gråvejret ... kom nu regn! RoseMarie
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|