annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 26 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23924 - 03/11/2017 12:16 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Indsendt af: Arne Thomsen
Tak for, at du spurgte.
Jeg lærte igen noget af det blinker

M.v.h. Arne smiler

Du skrev: "Og du er meget velkommen til at stille mig flere spørgsmål ..."

SPØRGSMÅL: Da du nu ikke er en troende kristen, men alligevel tror på noget, som du ikke kan beskrive; tænker jeg, om du ved hvor troen sidder?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#23929 - 03/11/2017 21:43 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

jeg må vist erkende, at jeg nok ikke kan leve op til dine forventninger - og at jeg egentlig blot er en "åndelig fattigrøv".
Så må jeg jo nøjes med dét - og det har jeg det egentlig ikke så forfærdeligt dårligt med blinker

Og når du stiller mig spørgsmålet:
Citat:
Da du nu ikke er en troende kristen, men alligevel tror på noget, som du ikke kan beskrive; tænker jeg, om du ved hvor troen sidder?
så bliver min manglende evne nok endnu mere fatal.

Jeg er jo klar over, at min opfattelse af "verdens væren" har to vidt forskellige aspekter eller betydninger:
1. Skabt af en primær skaberkraft "fra før alle tider" - eller man kan sige: evigheden -som vi ser det i de gudelige religioner.
eller
2. Evigt værende - blot i forskellige versioner, som vi ser i buddhismen.

Begge er, synes jeg, lige håbløst umulige at fatte - og et eventuelt tredje aspekt magter jeg ikke at forestille mig.

Tilbage står så den umiddelbare oplevelse:
Jeg er - vi er - verden er.
Og det er vel i sig selv et "sandhedens mirakel" - som sufi-digteren, Rumi, skrev for ca. 800 år siden:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Og denne tro, hvor sidder den, spø'r du.

Mit svar: I sindet.

Og så spø'r du vel: Hvad er sindet.
Hvor mit svar er. Det ved jeg vist ikke.

Så vidt jeg ved, har forskere søgt at finde ud af, hvad "sindet" eller "bevidstheden" er - vistnok foreløbig uden resultater blinker

Det er uhyggeligt, så lidt vi ved - men vi har dog evner til at skaffe os "det daglige brød" - især efter at vist nok kvinderne fandt ud af at dyrke jorden blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23933 - 05/11/2017 14:35 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Tak for svar. smiler

Jeg er enig med dig, at troen sidder i sindet, ellers kunne man jo heller ikke ændre sind og stile efter at få Kristi sind eksempelvis.

Troen kommer af det der høres, og gennem tanken og viljen omsættes dette til at handle og se i denne forståelse.


Arne:
Citat:
Og så spø'r du vel: Hvad er sindet.
Hvor mit svar er. Det ved jeg vist ikke.

Så vidt jeg ved, har forskere søgt at finde ud af, hvad "sindet" eller "bevidstheden" er - vistnok foreløbig uden resultater

Sindet er vel vores personlighed, der formes af opvækst, intellekt, erfaring og egoisme gennem vores sanser, hvor bevidstheden om egen eksistens kan tolke den "normale" virkelighed uden for os selv – på samme måde som denne virkelighed kan ses gennem troens øjne - og derved bliver denne virkelighed "normal."

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23934 - 05/11/2017 14:41 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Så skete det igen! blinker

Du stillede spørgsmålet:
Citat:
Da du nu ikke er en troende kristen, men alligevel tror på noget, som du ikke kan beskrive; tænker jeg, om du ved hvor troen sidder?
og jeg opdagede, at jeg kun kunne svare: i sindet - i bevidstheden - og ender med: Hvad er dét egentlig for noget?

Om bevidstheden siger Wikipedia bl.a.:
Citat:
Bevidsthed er det at være bevidst om sig selv. Det ligger tæt opad begreber som sjæl og psyke. Modsat er underbevidsthed et hverdagssprogeligt udtryk for det, hvad der i fagpsykologi hedder ubevidsthed eller det ubevidste.
Opfattelsen af bevidstheden er forskellig inden for forskellige kulturer og religioner.
mens Gyldendal bl.a. siger:
Citat:
Bevidsthed er nok det mest undersøgte emne i psykologien, men til trods herfor det vanskeligst forståelige.
og
Citat:
Det er ikke muligt kort at definere, hvad bevidsthed er, fordi bevidsthed er blevet tillagt en meget lang række betydninger lige fra vågenhed til selvbetragtning. Det viser, at bevidsthed sandsynligvis består af en sammensat gruppe af indbyrdes formentlig kun løst forbundne psykiske processer, hvoraf kun nogle behøver at være virksomme ad gangen.

Noget af et tågeslør, vil jeg mene blinker

Så fandt jeg dette, som nok gør det endnu mere uforståeligt, men som måske alligevel har bedre fat om emnet:
Citat:
BEVIDSTHEDENS INGEN.TING
Hvad er rødhed? ... Ingen har fra oldtiden og op til i dag været i stand til at give et tilfredsstillende svar på det. Hvad der inde i os er bevidst om rødhed er endnu mere uforklarligt.

Ikke desto mindre bliver ordet bevidsthed brugt i daglig tale, som om det var den naturligste ting i verden - at vi alle var ganske klar over, hvad bevidsthed er. Vi er imidlertid endnu mindre klar over, hvad bevidsthed egentlig er end det faktum, at vi dagligt lever, fordøjer og trækker vejret i en verden, hvor både vi og det vi færdes i på nær en lille lille brøkdel er absolut, jeg gentager absolut ukendt!!
Det sidste her er for mig "en meget stor mundfuld", som kun lige er begyndt at "tygge drøv på" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23940 - 07/11/2017 23:55 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du stillede spørgsmålet:
Citat:
Da du nu ikke er en troende kristen, men alligevel tror på noget, som du ikke kan beskrive; tænker jeg, om du ved hvor troen sidder?
og jeg svarede, så godt jeg kunne.
Men har jeg forstået dit spørgsmål rigtigt?
Og har du kommentarer?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 26 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 25 26 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk