annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23761 - 07/10/2017 20:09 Universet i en nøddeskal
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse

Kære Arne og andre stjernetydere

Du er nu stadigvæk den som tiltrækker mig mest herinde smiler

Om det skyldes de 3 øl som jeg lige har skyllet ned skal jeg ikke kunne sige griner

Men nu er jeg tilbage - måske endda i topform blinker

Lige nu sidder jeg og hygger mig med denne her

Ord kan jeg stadigvæk trylle rundt med. Måske ikke som Simon og de andre, men hvem gider se på dem, når der et unikum som mig i forsamlingen?

Lidt selvmodsigende, men sådan er det jo med ord, når de folder sig ud under en mester tunge

Spøg til side.

Håber alle har det godt.

Har tumlet rundt med en masse ting og gør det stadigvæk - sådan er livet vist, men jeg er stadigvæk ikke gået i brædderne, så det må vi få det bedste ud af.

Hvad kan jeg bidrage med?

I øjeblikket arbejder jeg på en hjemmeside om universet.

Hvad mon du synes om den?

Den indeholder på nuværende tidspunkt følgende:

______________________


Hvordan ser universet ud?


Klik her


Nu kan man mene hvad man vil om måden dette billede af universet er fremkommet på, men billedet er nu meget interessant at beskæftige sig med, for kunne universet se sådan ud?

Er det ikke nærliggende at forestille sig at stjernerne bevæger sig rundt om noget?

Kunne vores forståelse af universet være mere eller mindre forkert?


Forståelsen af billedet

For at kunne danne sig en forståelse af billedet må jeg henvise til bogen Vandrer mod Lyset som er ophav til det. Bogen kan læses gratis herinde. Eller købes her. For en hurtig gennemgang af bogens indhold kan henvises hertil. Derudover kan henvises til supplementet spørgsmål og svar ... her, her, her, her, her, her og her .


Min tilgang

Nu er jeg desvære ikke astronom, så jeg kan ikke beskæftige mig med tingene på den måde, men jeg kan forsøge at gøre astronomerne interesseret i at kigge nærmere på dette billede af universet.

Hvorfor ikke være åbne overfor denne beskrivelse og undersøge om der kunne være noget om snakken?

Kan vi ikke kun blive klogere af sådan en undersøgelse?


Til dem som har sat sig ind i tingene

Hvis du er istand til at forklare det rigtige eller forkerte ved dette billede af universet, må du meget gerne sende din forklaring til følgende mailadresse (xxx), og så vil jeg gøre forklaringen tilgængelig for andre.

Såfremt du ikke ønsker dit navn nævnt må du lige gøre mig opmærksom på det.

Husk desuden at gøre det hele læsevenligt (ala...jeg mener billedet er rigtigt/forkert af følgende grunde:).


Hvordan opstår stjerner?

Som man kan læse i følgende link er der stadigvæk ting vi ikke forstår, for hvordan opstår store stjerner? Hvad gemmer de på af hemmeligheder?

Klik her


Eksploderende stjerner

Denne begivenhed har jeg lidt svært ved at få til at passe ind i den beskrivelse som gives i Vandrer mod Lyset. Der står godt nok at gamle kloder vil forsvinde, opløses i deres bestanddele, men ikke hvorledes dette sker, så her kunne man nok klemme en eksploderende stjerne ind? Men man kan vel ikke sige at nye kloder stammer fra disse eksplosioner? Der står jo at kloderne frembringes ved afslyngning eller eruptioner, så...hvordan hænger det sammen? Kan vi desuden observere disse afslyngninger/eruptioner? Eller er det et overstået kapitel i dannelsen af stjernesystemet? Er der plads til andre måder at frembringe kloder på?

Klik her


Sorte huller

Da jeg er stødt på én som mente, at disse objekter burde være behandlet i Vandrer mod Lyset, vil jeg lige gøre opmærksom på, at sorte huller som begreb ikke fandtes på daværende tidspunkt (1920-1930). Begrebet fremkom først i 1969. Derudover er det ikke alt som forklares i bogen. Som sådan er bogen (+ supplementet) opbygget på baggrund af spørgsmål stillet af mennesker. Og de spurgte ikke ind til disse objekter. Hvilket må skyldes at disse objekter ikke var blevet observeret på daværende tidspunkt. De indgik altså ikke i disse menneskers verdensbillede.

Jeg undre mig dog også over disse objekter, for hvad laver de derude? Er der tale om kollapsede stjerner eller om kraftcentre som af en eller anden grund opstår? Findes de overhovedet? Kan vi se ting som ikke er der? Er det en sort kat eller en sort pose? Der er noget derude, men er det sorte huller?

Klik her


Teorier

Kan der stilles spørgsmålstegn ved nogle af de nuværende teorier? Udvider verdensrummet sig? Befinder vi os i en ovn sammen med en rosinbolle? Hvem lavede rosinbollen og tændte for ovnen? Kan man rejse til verdensrummets grænse? Hvad sker der hvis man sætter sig på en solstråle og rejser 15 milliarder år i en retning? Lander man så på en anden stjerne? kan man fortsætte i den samme retning og lande på endnu en stjerne? Er der stjerner overalt? Hvor langt er stjernerne nået på deres vej gennem verdensrummet? Udvider verdensrummet sig indefra? Bliver der længere og længere ud til væggen? Kan verdensrummet være uden en grænse? Er der så tale om et verdensRUM? Befinder vi os ikke i noget afgrænset? Vore legemer? Jordkloden? Solsystemet? Galaksen? Universet? Er der andre måder at forestille sig tingene på? Hvad er verdensrummet for en størrelse? Har det ikke en grænse? En form? Et centrum?

Som sagt er jeg ikke astronom, så...

Klik her

Klik her

Klik her


Modersolen

Er vores instrumenter udviklet nok på nuværende tidspunkt? Findes den derude på stjernehimlen?

Klik her


Debat

Skulle man ønske at debattere noget, kan jeg henvise til følgende fora.

Klik her

Klik her
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#23769 - 09/10/2017 23:40 Re: Universet i en nøddeskal [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Jeg har forsøgt at følge dine mange links, men mistede undervejs energien og tålmodigheden, så jeg vil i stedet spørge:
Påstår du noget som afviger fra, hvad naturvidenskabens astrofysikere opfatter - og i så fald hvad?

Jeg støtter mig her bl.a. til hvad DTU siger herom.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23771 - 10/10/2017 12:08 Re: Universet i en nøddeskal [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Ja med bristefærdigt temperament som en gal sæterjente i Peer Gynt, vil du vel igen hævde din ret til at skrige din myreeksistens ud i guds universelle øje med rustikal takt og tone:

a) Du forudsætter jo altid at en ”åndelig” bevidsthed har skabt universet, givet dit liv mening herved...
b) stiller derefter spørgsmål til en astronomi, der skal bekræfte din omkringflagrende guddommelige entitets eksistens derude...
c) hvorefter du så ender med at klandre astronomien for ren uvidenhed, idet den ikke finder nogen guddommelige entitet – der jo også er skabt her på jordkloden..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (10/10/2017 12:29)
Top Svar Citer
#23773 - 10/10/2017 14:20 Re: Universet i en nøddeskal [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Jeg har lidt svært ved at påstå noget, da jeg ikke er astronom eller astrofysiker. Som sådan har jeg bare forsøgt at samle alle de relevante ting om emnet.

Som du kan se stiller jeg mig positiv (åben) overfor den beskrivelse som gives i Vandrer mod Lyset.

Dog ikke på en sådan måde, at jeg lukker øjnene for virkeligheden.

Hvis universet ikke er som beskrevet i bogen, vil jeg gerne forstå det.

Hvad kan der stilles spørgsmålstegn ved?

Hvordan stjernerne opstår skal jeg lige have kigget nærmere på, så jeg ikke har misforstået noget.

Men kan stjerner ikke frembringes på den måde der beskrives i VML?

Jeg synes desuden det virker underligt at rummet skulle udvide sig og (muligvis) ikke have en grænse.

I den forbindelse må følgende link være relevante:

http://www.rummet.dk/universet/kosmologi/universet-udvider-sig

http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/astrofysik/uendeligt/

Bevæger stjernerne sig rundt om noget? Eller i hver sin retning? Kan der være tale om "mørkehobe" som genspejler ting, og som kan drages bort i en retning, og på den måde få det til at se ud som om universet udvider sig?

http://www.vandrermodlyset.dk/jac153.htm

Sådanne ting kan jeg ikke snakke med om, så...

Men hvis rummet udvider sig, så må det vel gøre det hurtigere end lyset? Ellers brager lyset jo ind i muren, hvis der da er en mur? Men udvider rummet sig med 300.000 km/s? Hvordan hænger tingene sammen?

Hvad er verdensrummet for en størrelse? Kan man rejse til verdensrummets grænse? Hvad sker der hvis man sætter sig på en solstråle og rejser 15 milliarder år i en retning? Lander man så på en anden stjerne? kan man fortsætte i den samme retning og lande på endnu en stjerne? Er der stjerner overalt? Hvor langt er stjernerne nået på deres vej gennem verdensrummet? Befinder vi os i en ovn sammen med en rosinbolle? Hvem lavede rosinbollen og tændte for ovnen?

Jeg har iøvrigt siddet og lyttet lidt til hare krishna radioen og været inde på deres hjemmeside, men deres verdensbillede har jeg også problemer med - er dog tiltrukket af deres hengivelse og dans, og deres mad er jo bare suveræn god, men stadigvæk er der spørgsmål som dukker op, for hvornår faldt den/de første fra den åndelige himmel og hvorfor? Det må jeg lige have spurgt dem om ved lejlighed, for dette fald må jo være startet på et tidspunkt?

Her hænger VML´s forklaring bedre sammen synes jeg.

Kærlig hilsen

ABC

Ps. Håber ikke min lille omgang ølgas har stødt nogen = der er plads til forbedringer = var bare i godt humør og hjulede derudaf smiler
Top Svar Citer
#23774 - 10/10/2017 14:33 Re: Universet i en nøddeskal [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
PPS. Fik ikke logget ind kan jeg se.
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk