annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 251 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ABC
Emne: Re: Universet i en nøddeskal


Kære Arne og andre stjernetydere

Du er nu stadigvæk den som tiltrækker mig mest herinde smiler

Om det skyldes de 3 øl som jeg lige har skyllet ned skal jeg ikke kunne sige griner

Men nu er jeg tilbage - måske endda i topform blinker

Lige nu sidder jeg og hygger mig med denne her

Ord kan jeg stadigvæk trylle rundt med. Måske ikke som Simon og de andre, men hvem gider se på dem, når der et unikum som mig i forsamlingen?

Lidt selvmodsigende, men sådan er det jo med ord, når de folder sig ud under en mester tunge

Spøg til side.

Håber alle har det godt.

Har tumlet rundt med en masse ting og gør det stadigvæk - sådan er livet vist, men jeg er stadigvæk ikke gået i brædderne, så det må vi få det bedste ud af.

Hvad kan jeg bidrage med?

I øjeblikket arbejder jeg på en hjemmeside om universet.

Hvad mon du synes om den?

Den indeholder på nuværende tidspunkt følgende:

______________________


Hvordan ser universet ud?


Klik her


Nu kan man mene hvad man vil om måden dette billede af universet er fremkommet på, men billedet er nu meget interessant at beskæftige sig med, for kunne universet se sådan ud?

Er det ikke nærliggende at forestille sig at stjernerne bevæger sig rundt om noget?

Kunne vores forståelse af universet være mere eller mindre forkert?


Forståelsen af billedet

For at kunne danne sig en forståelse af billedet må jeg henvise til bogen Vandrer mod Lyset som er ophav til det. Bogen kan læses gratis herinde. Eller købes her. For en hurtig gennemgang af bogens indhold kan henvises hertil. Derudover kan henvises til supplementet spørgsmål og svar ... her, her, her, her, her, her og her .


Min tilgang

Nu er jeg desvære ikke astronom, så jeg kan ikke beskæftige mig med tingene på den måde, men jeg kan forsøge at gøre astronomerne interesseret i at kigge nærmere på dette billede af universet.

Hvorfor ikke være åbne overfor denne beskrivelse og undersøge om der kunne være noget om snakken?

Kan vi ikke kun blive klogere af sådan en undersøgelse?


Til dem som har sat sig ind i tingene

Hvis du er istand til at forklare det rigtige eller forkerte ved dette billede af universet, må du meget gerne sende din forklaring til følgende mailadresse (xxx), og så vil jeg gøre forklaringen tilgængelig for andre.

Såfremt du ikke ønsker dit navn nævnt må du lige gøre mig opmærksom på det.

Husk desuden at gøre det hele læsevenligt (ala...jeg mener billedet er rigtigt/forkert af følgende grunde:).


Hvordan opstår stjerner?

Som man kan læse i følgende link er der stadigvæk ting vi ikke forstår, for hvordan opstår store stjerner? Hvad gemmer de på af hemmeligheder?

Klik her


Eksploderende stjerner

Denne begivenhed har jeg lidt svært ved at få til at passe ind i den beskrivelse som gives i Vandrer mod Lyset. Der står godt nok at gamle kloder vil forsvinde, opløses i deres bestanddele, men ikke hvorledes dette sker, så her kunne man nok klemme en eksploderende stjerne ind? Men man kan vel ikke sige at nye kloder stammer fra disse eksplosioner? Der står jo at kloderne frembringes ved afslyngning eller eruptioner, så...hvordan hænger det sammen? Kan vi desuden observere disse afslyngninger/eruptioner? Eller er det et overstået kapitel i dannelsen af stjernesystemet? Er der plads til andre måder at frembringe kloder på?

Klik her


Sorte huller

Da jeg er stødt på én som mente, at disse objekter burde være behandlet i Vandrer mod Lyset, vil jeg lige gøre opmærksom på, at sorte huller som begreb ikke fandtes på daværende tidspunkt (1920-1930). Begrebet fremkom først i 1969. Derudover er det ikke alt som forklares i bogen. Som sådan er bogen (+ supplementet) opbygget på baggrund af spørgsmål stillet af mennesker. Og de spurgte ikke ind til disse objekter. Hvilket må skyldes at disse objekter ikke var blevet observeret på daværende tidspunkt. De indgik altså ikke i disse menneskers verdensbillede.

Jeg undre mig dog også over disse objekter, for hvad laver de derude? Er der tale om kollapsede stjerner eller om kraftcentre som af en eller anden grund opstår? Findes de overhovedet? Kan vi se ting som ikke er der? Er det en sort kat eller en sort pose? Der er noget derude, men er det sorte huller?

Klik her


Teorier

Kan der stilles spørgsmålstegn ved nogle af de nuværende teorier? Udvider verdensrummet sig? Befinder vi os i en ovn sammen med en rosinbolle? Hvem lavede rosinbollen og tændte for ovnen? Kan man rejse til verdensrummets grænse? Hvad sker der hvis man sætter sig på en solstråle og rejser 15 milliarder år i en retning? Lander man så på en anden stjerne? kan man fortsætte i den samme retning og lande på endnu en stjerne? Er der stjerner overalt? Hvor langt er stjernerne nået på deres vej gennem verdensrummet? Udvider verdensrummet sig indefra? Bliver der længere og længere ud til væggen? Kan verdensrummet være uden en grænse? Er der så tale om et verdensRUM? Befinder vi os ikke i noget afgrænset? Vore legemer? Jordkloden? Solsystemet? Galaksen? Universet? Er der andre måder at forestille sig tingene på? Hvad er verdensrummet for en størrelse? Har det ikke en grænse? En form? Et centrum?

Som sagt er jeg ikke astronom, så...

Klik her

Klik her

Klik her


Modersolen

Er vores instrumenter udviklet nok på nuværende tidspunkt? Findes den derude på stjernehimlen?

Klik her


Debat

Skulle man ønske at debattere noget, kan jeg henvise til følgende fora.

Klik her

Klik her
Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Lynanalyse: Regeringen svækket og langt..
19/03/2024 09:33
Region lukker nordjysk skadeklinik
19/03/2024 09:26
Nyheder fra Religion.dk