1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#20869 - 10/06/2016 21:47
Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Berthes Øjne
Se ned på andre øjne, de smukkeste, kan I, Mit barns skønne øjne, hvori jeg flygtigt ser Det blideste i Natten, det bedste, som sker! Gyd over mig. o øjne. jeres dunkle trylleri!
Mit barns store øjne, jeres gådefulde lyn, I ligner mest af alt disse mystiske huler, Hvor, bag massive skygger, ukendte skatte skjuler Sig, skæbnesvangert lokkende, som vage drømmesyn!
Mit barn, dine øjne er natlige og dunkle, Dog stjerneskud kan glimte i deres dybe ro! Deres ild er elskovstanker, deres funker er din tro, Som snart i vellyst, snart i kyskhed kan funkle.
*
Dagens Ende
I dagslysets falmende stråler, Meningsløst vrider det sig: Livet, respektløst, og skråler. Men, i horisonten, på vej
Er natten, der vederkvæger, Selv sulten den lindrer så småt, Selv skammen dens mørke læger, Og digteren siger: ”Hvor godt!
Min ånd, mine rygstykker beder Så brændende om at få fred; Fortabt i tungsindigheder
Jeg lægger mig derfor ned, Dit tæppe jeg dækker mig med, Forløser, i evigheder!
*
Smertens Alkymi
Èn taler om dig med glød, En anden, Natur! med harme; Èn er kun: liv og varme! En anden: rædsel og død!
Hermes, min listige ånd, Måske du en dag vil sige, At jeg er Kong Midas’ lige; Ved tanken ryster min hånd.
For dig gør jeg guld til skrot, Forvandler til ondskab alt godt; Jeg skimter en afdød, en kær
– skyernes ligsvøb af gråt – Og bygger på himlens ager Mægtige sarkofager.
- Charles Baudelaire.
mvh Simon
P.s.:
HUNDREDE ÅRS VEJRUDSIGT
Nej, der er ej.
Der er ikke noget at komme efter.
Når man ser sig om i landet må man give landets tidligere statsminister ret:
Der er virkelig ikke noget at komme efter.
Hovedstaden for eksempel ligner og lugter som et lokum.
Lorten løber ud i vandet til højre.
Ovenpå bor de rige. Nedenunder de fattige.
Ude til venstre står svinene og pisser jorden ihjel.
I byerne bor de mennesker som i sin tid valgte den før omtalte statsminister og nu lever for at se sig selv blive til grin på tv hvis vigtigste opgave tilsyneladende er at promovere griskheden og snobberiet.
Sådan ligger landet.
Den før omtalte statsministers ord er nok det sandeste der er blevet sagt om det
og en af de sjældne sande udtalelser den mandag kan citeres for:
Der er ikke noget at komme efter.
Det skulle da lige være svineproduktionen
kongehuset og kirken.
- Henrik Nordbrandt.
Redigeret af Simon (10/06/2016 22:03)
|
|
Svar
|
|
|
#20890 - 12/06/2016 07:29
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Hej RM.. Her en vidunderlig SRP-udsendelse om livet der leves som det kan og måske burde udleves, med alt det nærvær der skaber gode levevilkår, og som sætter så mange tanker og minder i sving om det Christiania og andre minisamfund var tænkt som, der tilbage i begyndelsen af 70’erne og længe før. Det er virkelig en glæde at se denne familie stråle af harmoni og kærlighed til hverandre og naturen omkring sig, så den skal der selvfølgelig deles ud af i Mellemrummet som altid før, selv om jeg forestiller mig at du velsagtens har set den, bon appetit: https://www.youtube.com/watch?v=7dWQREkvF5Yhttps://www.youtube.com/watch?v=ozwelF1XMBIhttps://www.youtube.com/watch?v=EHRSTz8G7qomvh & god søndag, Simon
|
|
Svar
|
|
|
#20899 - 13/06/2016 09:28
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Go'morgen Simon
Jo, jeg har fulgt den lille familie over de tre udsendelser, der har været sendt. Det har været herligt at følge og næsten som en af Astrid Lindgrens mange historier :))
I forhold til Christiania, Thylejren og andre lignende steder, så er der knap et halvthundrede år til forskel. Dengang var der mange, som i fællesskab gik sammen om at danne en alternativ form for samfund, hvilket der kom både godt og skidt ud af. At der var mange familier sammen om projektet udgør en væsentlig forskel set i mine øjne. Børnene var børn sammen med mange andre børn, små og store og dem midt imellem. Der var ikke nogen, som faldt meget udenfor.
Så ligemeget hvor meget jeg har elsket at følge den lille familie sammen med Søren R., så sidder der en stemme i baghovedet på mig, der tænker bare få år frem i tiden, hvor børnene her bli'r nødt til at blive en del af et omkringliggende samfund, som er et helt andet sted, ja vel nærmest en hel anden verden ... Måske går det godt? Måske er anderledesheden for stor til det? Jeg håber og krydser fingre for børnene, og jeg håber ikke, at det koster dem for meget i forhold til den verden, der på en meget brat måde bli'r et velkommen og et hop ind en ny og helt anden tidsalder ...
Nå, men herligt at se udsendelserne og også det at se Søren Ryges samspil og åbenlyse glæde med familien :))
... og her får Piet Hein lige ordet :))
Vor sommer er solstrejf og brisevift og varmebølger og bygedrift og skyers skiftende vandring. Den går som bølger i korn og bugt, dens rytme synger i svaleflugt sin sang om liv og forandring.
Vor sommer er selv som et svalepar på rastløs flugt fra den tid der var med hast mod timen der kommer. En vinget iling, et livets tegn, på kasteflugt over mark og hegn - vor aldrig hvilende sommer!
Men sommeren gemmer bag sorgløs flugt en flid og travlhed med frø og frugt, et værk bag luner og lege. Et større tema end sol og regn er sat med svalernes nodetegn på tråd langs sommerens veje.
Vor sommer skal skabe af lys og muld det nye korn og de nye kuld fra maj til høstmørket daler. Og skal end grotiden fare hen, skal verden fyldes igen, igen med nye somre og svaler.
(fra "Vers i verdensrummet")
Gode hilsner i herlig stille sommerregn RoseMarie
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|