annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 39 af 39 < 1 2 ... 37 38 39
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25031 - 29/03/2018 13:15 Re: Paradis ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skrev, #25025 - 28/03/2018 19:56:
Citat:
Jeg tror ikke på guds rige på jord, hvor kun de retfærdige bor efter guds indgriben.

Denne gud findes kun i menneskets hoved, og har været til meget fortræd, ved bland mere at gi' sit udvalgte folk et andet folks jord.

Kunne jeg bestemme skulle religion være forbudt.

Religion og menneskets eget begær er årsag til krig og elendighed.

Jeg tror ikke, menneskene kan finde en fælles – hvad skal jeg kalde det? - fælles miljøværdier at handle efter.
Der er alt for mange interesser på spil, og derfor tror jeg, vi kan se frem til flere borgerkrige i "vort" område samt, at islam vil blive bestemmende over vort liv på sigt, som kristendommen har været – fordi mange mennesker med denne religion vandre væk på grund af manglende livs grundlag og krig der hvor de bor – samt ønsket om samme levestandard som os.

"Mit paradis" er religionsfrit og et sted hvor mennesket selv kan tænke og handle til alles bedste – hvor vi erkender vi er en del af helheden – og hvor ingen er underlagt et andet menneskets "love og regler" med mindre man selv vælger at underlægge sig dette.
Dette – mit paradis - er lige så umuligt som dit og bibelens paradis – og imens vi snakker vil klima forandringerne blot blive værre og værre.
Vi har ingenting at skulle ha' sagt, ud over at være en politisk forbruger og handle i overensstemmelse med egen samvittighed.
Min replik:
Det er jo da noget af et "ateistisk manifest", du kommer med her, og gætter jeg rigtigt, er det en kristentro, du har forladt - nok ikke uden forståelig bitterhed, siden du ønsker alle religioner forbudt - begrundet med religionernes meget lange "synderegister" - hvad jeg finder meget relevant.

Tillige er du synes jeg meget pessimistisk angående dit "Paradis", "hvor mennesket selv kan tænke og handle til alles bedste – hvor vi erkender vi er en del af helheden – og hvor ingen er underlagt et andet menneskets "love og regler" med mindre man selv vælger at underlægge sig dette." - gode ord på en hjemmeside, der hedder Trosfrihed tommelop

Når jeg siger "pessimistisk", er det fordi vi mennesker jo trods alt har evnen til omsorg - for andre mennesker - for naturen - for kloden - og jo også for os selv blinker
Evnen til omsorg har man også set hos sæler, hvor det er set, at én sæl kan give afkald på noget føde til fordel for en mere trængende anden sæl.
Dét, jeg tror, vi mangler, er noget, der kan stimulere denne evne.

Det findes i kristendommens næstekærlighed, og i Koranen er der bud om at yde omsorg for vejfarende og for dyr, ligesom jødedommens ti bud på en lidt mere barsk måde jo også indeholder omsorg.

Dér, hvor jeg mener, det går galt for disse religioner, er, at de forlanger tro på en gudsforestilling, der ikke er holdbar, en tro, der kan misbruges - og bliver misbrugt - af præsteskaberne.
"Skæbnens magt" og "skabelsens magt" har man reduceret til noget, der ligner nyfødte børns forhold til deres forældre.

Så har man pludselig en Gud, som jøderne kan forhandle med, som de kristne kan bede til, og som muslimerne kan adlyde.

Hvis vi opgav disse "solstrålehistorier" og erkendte, at vi absolut intet ved om, hvad vi kalder "Gud", tror jeg, der ville blive meget mere plads til vore evner for omsorg.

Men "troende" opgiver næppe gerne "troens tryghed", og det er så her, jeg mener, at hvis vi kunne starte med at stimulere vore medfødte evner for tolerance, så ville der alligevel være muligheder for visioner om - lidt efter lidt - at skabe "Paradis på jord".

"Troen på Gud" skulle nok på sigt erstattes med "troen på os selv" - som det ufattelige vidunder hele verden - og dermed også vi - er blinker

Er det nu også sikkert, at det er fuldstændig håbløst? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25032 - 29/03/2018 21:30 Re: Paradis ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

"Er det nu også sikkert, at det er fuldstændig håbløst?"

- At elske og respekterer "gud" – livets ophav og opretholder – medmennesket og sig selv stimuleres kun gennem handling, og dette skal man jo ikke opgive fordi man tror dommedagsuret er 2 minutter i midnat.

Man skal aldrig opgive håbet og undlade at leve omsorgsfuldt i den udstrækning det er muligt i nuet, men også huske vi ikke er og aldrig bliver guder, men at vi indgår i en helhed.

Livet kan godt klare sig uden os, men vi kan ikke klare os uden livet, derfor skal vi samarbejde med det som er vort livsgrundlag, og det kan man godt uden at ha' en biodynamisk tilgang til jorden, selv om det måske er vejen frem.

Min erfaring er bare, det bliver som religion og de menneskene – jeg har kendt - der lever i dette bliver let fanatisk.
Men sådan er det jo nok, når man har fundet en sandhed, som man holder fast i. smiler
http://www.biodynamisk.dk/

Men en stor glæde for mig at økologi er i fremgang.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25034 - 30/03/2018 13:46 Re: Paradis ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

"2 minutter i midnat" - jo - men det eneste, der hindrer os i redning - her og nu - er jo vores overdrevne frygt for atomkraft.

Og ja, man kan, som du skriver, godt undre sig over, at religiøse mennesker ofte bliver fanatiske.
Her tror jeg, at det især er magtsyge præsteskaber - og ikke så meget "menighederne" - der nok ofte "giver efter" for at fastholde deres tros tryghed - der bærer skylden.

Kunne vi få en fornuftsbaseret holdning til "atomerne" - og kunne vi fremme tolerancen primært hos os her i den vestlige verden - hvor den materielle overflod åbenbart overdøver vores medfødte evner for samvittighed -er der jo en anden vej end den nuværende mod elendighed og katastrofe!
Jeg kunne godt forestille mig, at en ny "Martin Luther King" kunne få et sådant budskab til at fænge tommelop

En mand som Emmanuel Macron synes jeg giver et vist håb (og Frankrig har jo allerede en masse atomkraft), og måske også den nye stormagt Kina (Kina er, så vidt jeg ved, førende i den grønne omstilling).

Det, jeg ser som den største hindring, er, at materialismen øjensynligt døver vores samvittighed trist

Så nævner du biodynamisk jordbrug, som jo går et skridt videre end det økologiske baseret på antroposofiske ideer fra Rudolf Steiner.
Det ved jeg kun meget lidt om - selv om der er to Rudolf Steiner skoler for børn ikke langt fra, hvor jeg bor.
Er det noget, du vil uddybe?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25047 - 03/04/2018 01:03 Re: Paradis ... [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:
Nys fik jeg atter billedet af Emanuel Thomsen på knæ med hænderne mod himlen, her dog i intim samtale med guden om den væmmelige materialisme, der åbenbart er udelukket fra det biodynamiske paradis – i det mindste er hans dansende bananer vel biodynamisk paradisiske...;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 39 af 39 < 1 2 ... 37 38 39


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk