annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Paradis ...

Hej Tikka.

Du skrev, #25025 - 28/03/2018 19:56:
Citat:
Jeg tror ikke på guds rige på jord, hvor kun de retfærdige bor efter guds indgriben.

Denne gud findes kun i menneskets hoved, og har været til meget fortræd, ved bland mere at gi' sit udvalgte folk et andet folks jord.

Kunne jeg bestemme skulle religion være forbudt.

Religion og menneskets eget begær er årsag til krig og elendighed.

Jeg tror ikke, menneskene kan finde en fælles – hvad skal jeg kalde det? - fælles miljøværdier at handle efter.
Der er alt for mange interesser på spil, og derfor tror jeg, vi kan se frem til flere borgerkrige i "vort" område samt, at islam vil blive bestemmende over vort liv på sigt, som kristendommen har været – fordi mange mennesker med denne religion vandre væk på grund af manglende livs grundlag og krig der hvor de bor – samt ønsket om samme levestandard som os.

"Mit paradis" er religionsfrit og et sted hvor mennesket selv kan tænke og handle til alles bedste – hvor vi erkender vi er en del af helheden – og hvor ingen er underlagt et andet menneskets "love og regler" med mindre man selv vælger at underlægge sig dette.
Dette – mit paradis - er lige så umuligt som dit og bibelens paradis – og imens vi snakker vil klima forandringerne blot blive værre og værre.
Vi har ingenting at skulle ha' sagt, ud over at være en politisk forbruger og handle i overensstemmelse med egen samvittighed.
Min replik:
Det er jo da noget af et "ateistisk manifest", du kommer med her, og gætter jeg rigtigt, er det en kristentro, du har forladt - nok ikke uden forståelig bitterhed, siden du ønsker alle religioner forbudt - begrundet med religionernes meget lange "synderegister" - hvad jeg finder meget relevant.

Tillige er du synes jeg meget pessimistisk angående dit "Paradis", "hvor mennesket selv kan tænke og handle til alles bedste – hvor vi erkender vi er en del af helheden – og hvor ingen er underlagt et andet menneskets "love og regler" med mindre man selv vælger at underlægge sig dette." - gode ord på en hjemmeside, der hedder Trosfrihed tommelop

Når jeg siger "pessimistisk", er det fordi vi mennesker jo trods alt har evnen til omsorg - for andre mennesker - for naturen - for kloden - og jo også for os selv blinker
Evnen til omsorg har man også set hos sæler, hvor det er set, at én sæl kan give afkald på noget føde til fordel for en mere trængende anden sæl.
Dét, jeg tror, vi mangler, er noget, der kan stimulere denne evne.

Det findes i kristendommens næstekærlighed, og i Koranen er der bud om at yde omsorg for vejfarende og for dyr, ligesom jødedommens ti bud på en lidt mere barsk måde jo også indeholder omsorg.

Dér, hvor jeg mener, det går galt for disse religioner, er, at de forlanger tro på en gudsforestilling, der ikke er holdbar, en tro, der kan misbruges - og bliver misbrugt - af præsteskaberne.
"Skæbnens magt" og "skabelsens magt" har man reduceret til noget, der ligner nyfødte børns forhold til deres forældre.

Så har man pludselig en Gud, som jøderne kan forhandle med, som de kristne kan bede til, og som muslimerne kan adlyde.

Hvis vi opgav disse "solstrålehistorier" og erkendte, at vi absolut intet ved om, hvad vi kalder "Gud", tror jeg, der ville blive meget mere plads til vore evner for omsorg.

Men "troende" opgiver næppe gerne "troens tryghed", og det er så her, jeg mener, at hvis vi kunne starte med at stimulere vore medfødte evner for tolerance, så ville der alligevel være muligheder for visioner om - lidt efter lidt - at skabe "Paradis på jord".

"Troen på Gud" skulle nok på sigt erstattes med "troen på os selv" - som det ufattelige vidunder hele verden - og dermed også vi - er blinker

Er det nu også sikkert, at det er fuldstændig håbløst? blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk