annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 50 af 57 < 1 2 ... 48 49 50 51 52 ... 56 57 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23690 - 19/09/2017 13:09 Re: Nød, jammer & kristen klage... [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Som du kan se, er dialogen mellem Simon og mig ophørt - i den forstand at jeg nu endegyldigt har besluttet mig for at ignorere ham.

Foreløbig har Somo desværre ikke svaret på min opfordring her i denne tråd til dialog:
Citat:
Hej Somo.
Hvor er det dog ærgerligt - set med mine øjne - at du alene benytter dig af monolog i dine indlæg og ikke giver islam en chance for større accept her i dette land gennem dialog.

Jeg er ikke i tvivl om, at der findes mange kvaliteter i islam, ligesom også i den mosaiske og den kristne tro, men hvis vi skal finde en bedre sameksistens her i Danmark, så tror jeg ikke, vi opnår det ved at vende ryggen til hinanden.

Hvis du afviser alt andet end din egen præsentation af islam, kan det jo ikke undgås, at du af mange bliver opfattet som både forstenet og autoritær.

Jeg tror ikke på, at det var din profet Muhammed's hensigt.
Og du, Thomas, har heller ikke svaret på min opfordring til dig:
Citat:
Og samtidig håber jeg på, at du selv igen bliver aktiv - ikke mindst angående emnet: Krig, terror og næstekærlighed i forholdet mellem kristendom og islam.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23691 - 19/09/2017 17:26 Re: Nød, jammer & kristen klage... [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Jeg vil gerne blive aktiv igen. Men jeg har haft brug for noget tid til at sunde mig på dine ord om, at jeg ikke er ærlig.

"... at du fuldstændigt undviger at udtrykke din ærlige overbevisning ..."

"Det undrer mig, at du fortsat ikke kommer åbent og ærligt frem med, hvad der er din tro."

Jeg bestilte jo ikke andet end at være ærlig.

Det var på grund af dit seriøse debatvæsen, at jeg valgte at blive medlem på siden. Men dine ord var lidt af en mavepuster, og jeg måtte stille mig selv spørgsmålet: "Hvad laver jeg her?"

Nu har jeg forsøgt at lokke flere til. Men de konstante "krige" her på siden er næppe tillokkende. Og på dit spørgsmål om forholdet mellem religioner, så burde man måske starte med sig selv og de nærmeste omkring en. Hvis du "bekriger" Simon og omvendt med sådan en iver, hvordan kan du så forvente fx "pæn dialog" mellem en masse andre?
Top Svar Citer
#23692 - 19/09/2017 20:42 Re: Nød, jammer & kristen klage... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas - eller er du Tikka? - det ka' jeg ikke lige finde ud af.
Indlægget tyder for mig i begge retninger blinker

Hvem end du er, så vil jeg her så inderligt, som jeg kan, bede om din tilgivelse af min adfærd, der åbenbart har været provokerende og fornærmende på en måde og i en grad, som bestemt ikke var min hensigt.

Jeg er ikke helt klar over, hvad der er gået galt for mig, men jeg vil bestemt gøre, hvad jeg kan, for fremtidig at undgå sådan noget.

Vil du tilgive mig?

Og du har ret, jeg er bestemt ikke lykkedes med at finde en gensidig forståelse med Simon - og har måttet opgive det.
Jeg vil dog tilføje at det ikke betyder mangel på forståelse fra min side for ateismen.

M.v.h. Arne trist
Top Svar Citer
#23694 - 20/09/2017 07:58 Re: Nød, jammer & kristen klage... [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.: ”Hvis du "bekriger" Simon og omvendt med sådan en iver, hvordan kan du så forvente fx "pæn dialog" mellem en masse andre?.”

- Hold nu lige tingene adskilt: dels behøver du ikke blande dig op i bryderier som lægprædikanten måtte have med mig – dem ska’ jeg nok selv ta’ mig af –, og dels bør du ikke og på evt. andre debattørers vegne, tage stilling til hvad de måtte mene om slige sager. Det vil de sikkert selv kunne finde ud af at tage stilling til, forudsat de overhovedet findes!

Debatter der har rod i årevis af støv, her på Trosfrihed, kender man jo ikke grundlaget for, efter nogle måneder som debattør. Følsomhed er i den forbindelse en ganske fin egenskab, det er overfølsomhed derimod ikke – jeg har fx altid kaldt lægprædikanten for et overfølsomt skvadderhoved, der bare fordunkler andres ideer, dels fordi han ingen selv kan tænke og dels fordi de ikke tåler dagslys. Men det har skam intet med mennesket bag at gøre; det er hans meninger, eller rettere synsninger, jeg mener er det rene knald i potten, sgu' da ikke mennesket.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (20/09/2017 08:21)
Top Svar Citer
#23695 - 20/09/2017 09:51 Re: Nød, jammer & kristen klage... [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Når jeg henvendte mig til Somo med en opfordring til dialog og bl.a. skrev:
Citat:
Jeg er ikke i tvivl om, at der findes mange kvaliteter i islam, ligesom også i den mosaiske og den kristne tro, men hvis vi skal finde en bedre sameksistens her i Danmark, så tror jeg ikke, vi opnår det ved at vende ryggen til hinanden.
så tænker jeg på ord, som disse fra Koranen:
Citat:
Mennesket er selv Guds skabning og skylder Gud alt, men har særstatus i forhold til Guds andre skabninger, idet mennesket er blevet sat som Guds forvaltere på jorden. Muslimerne, der yderligere har modtaget Guds åbenbaring, har pligt at vise Gud kærlighed, respekt og taknemmelighed ved at tage vare på verden og alt i den, både dyr og mennesker. Skabningerne skal elske hinanden (sura 30,21-22).
En bredere oversigt over næstekærlighed i religionerne fandt jeg her:
Citat:
Det siger verdens religioner om næstekærlighed
Og mon ikke langt de fleste ateister tilslutter sig Den gyldne regel:
Citat:
"gør mod andre som du vil at de skal gøre mod dig"

Så samlet set er der jo et solidt grundlag for fredelig sameksistens.
Og så melder spørgsmålet sig jo:
Hvorfor lever vi ikke op til det?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 50 af 57 < 1 2 ... 48 49 50 51 52 ... 56 57 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Nyheder fra Religion.dk