annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15690988
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382485
Et andet syn 1992068
Åndelig Føde 1526259
Jesu ord 1523681
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
4 registrerede Hanskrist, ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 474 gæster og 189 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 26 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23566 - 19/08/2017 19:50 Re: Den kristne tro [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7205
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg har ikke nogen hensigter om at forsøge at rokke ved din tro, som jeg respekterer.
Det eneste, jeg forsøger, er at fortælle, hvor jeg selv står.

Og når du udbreder "en globus over Fyn" til:
Citat:
At "gøre det nærmeste til det vigtigste" er ikke en kristen tankegang. Tværtimod. Kristendommen spredte sig, fordi mennesker så, hvordan de kristne tog sig af folk, man normalt ikke tog sig af. Fattige og fremmede.
så ignorerer du jo netop det fantastiske umådeligt store univers og fokuserer alene på en en enkelt lille planet - og her igen alene på enkelt dyreart: Homo sapiens - os mennesker - os selv.

Det er jo her, vi ser forskelligt - selvom jeg er helt enig med dig i:
Citat:
Vi mennesker er værdifulde og må påtage os det ansvar at gøre verden til et vidunderligt sted.
- bortset fra at det ikke er "verden" - men "jorden", du kan tale om blinker

Jeg må bestemt indrømme, at det ikke står klart for mig, hvad verdens essens er, men kristendommens synsvinkel - så smuk og god den end er - den finder jeg for snæver.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23567 - 19/08/2017 20:23 Re: Den kristne tro [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
så ignorerer du jo netop det fantastiske umådeligt store univers og fokuserer alene på en en enkelt lille planet - og her igen alene på enkelt dyreart: Homo sapiens - os mennesker - os selv.


Når jeg taler om, at vi er her for at gøre verden til et vidunderligt sted, så fokuserer jeg på menneskets kald, hvilket er tematisk i biblen. Det er mennesket, der har en enorm magt til at gøre verden til et værre eller bedre sted. Ser vi os om i verden, synes dette som et faktum. Spørgsmålet er, om vi vil tage ansvaret på os.

Den kristne tankegang må du gerne finde 'snæver' (om end du åbenbart samtidig også finder den 'smuk'). Jeg forstår bare ikke din opstilling af kvantitative faktorer - jeg finder den kunstig.

- At der er enorme afstande i rummet, reducerer da ikke den betydning og det ansvar, vi har.

- At der er mange dyrearter, reducerer da heller ikke den betydning og det ansvar, vi har.

Din tankegang forekommer mig todimensional. Det er som om, at du tager en lineal og måler afstande op, og så finder du et tælleapparat og ser, hvor mange andre væsner end mennesket, der findes - og vupti kommer konklusionen: at menneskets betydning reduceres i takt med dine kvantitative målinger.

Jeg forstår ikke din tankegang. Hvis du vil, hører jeg den gerne forklaret nærmere. Indtil videre forekommer den mig som sagt kunstig eller todimensional. Jeg forstår ikke, hvordan du kommer til din konklusion om menneskets betydningsløshed ud fra dine betragtninger.
Top Svar Citer
#23568 - 20/08/2017 01:08 Re: Den kristne tro [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7205
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Hvis der er en almægtig skaber, som har skabt dette univers - og måske også andre - så kan jeg ikke se andet end, at denne planet og vi mennesker højst kan være en bagatel.

Og det er vel heller ikke så galt endda blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23569 - 20/08/2017 11:52 Re: Den kristne tro [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7205
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Måske jeg burde understrege min enighed med dig i disse dine ord:
Citat:
Vi mennesker er værdifulde og må påtage os det ansvar at gøre verden til et vidunderligt sted.
som jeg dog ville formulere lidt anderledes:
Citat:
Vi mennesker har - som alt andet værende - værdi, og det bedste og det rigtigste, vi kan gøre, er at søge at gøre vores del af universet til et vidunderligt sted - for os selv - for alt andet levende - og for den klode, hvor vi lever.

Om vi så skal være grebet af storhedsvanvid - eller mindreværdskomplekser - eller noget måske mere afbalanceret - kunne vel være mindre vigtigt? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23571 - 21/08/2017 12:11 Re: Den kristne tro [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Arne:
Citat:
Vi mennesker har - som alt andet værende - værdi, og det bedste og det rigtigste, vi kan gøre, er at søge at gøre vores del af universet til et vidunderligt sted - for os selv - for alt andet levende - og for den klode, hvor vi lever.

det bedste og det rigtigste

En fælles værdi?

Hvem mener du, skal bestemme reglerne for hvordan/hvornår "universet" bliver/er et vidunderligt levested ...
... især hvis det skal harmonere med kærlighed og ydmyghed - 2 ord jeg ofte har set, du benytter som værende af værdi ...

... og hvad med de mennesker som har andre værdier/forståelse af, hvad der er godt for livet ... er de så livets fjender - og skal de så elskes - omvendes og/eller straffes?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 26 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 25 26 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 19:50
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
FEJL VED TRÅDENS OVERSKRIFT?...
af Anonym
22/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
28-årig røver Rema 1000 med økse og g..
25/04/2024 17:49
Dampen er gået lidt af den amerikanske ..
25/04/2024 17:35
Overgangsregering er indsat i det uropla..
25/04/2024 17:05
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Nyheder fra Religion.dk