annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 13 < 1 2 3 4 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23268 - 31/05/2017 15:07 Re: Blasfemi [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Straffeloven §140 Blasfemiparagraffen

§140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder
.

Så det er tilladt, at drive spot og eller forhåne religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse der her i landet ikke er lovligt (?) … fjollet tekst.

¨¨¨¨

Med en kristen statskirke/religion er blasfemiparagraffen for mig uforståelig, da loven forhindre en kristen i lykkefølelse ved at den kristne tro og eller gudsdyrkelse ikke af andre må hånes.

Citat:
Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på. Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer. Mattæus 5:11-12

Desforuden kommer gud jo selv og straffer de ugudelige - de der ødelægger jorden.

*
Nå, men jeg syntes, det er udmærket, at blasfemiparagraffen fjernes, så mindskes forvirringen om hvad det vil sige at ha’ ytringsfrihed.

*
Verdslig lovgivning skal ikke beskytte gud eller diverse troslære, men undertrykkelsen af mennesket i disse trosverdener, eksempelvis omskærelse af drengebørn.

*
Jeg ser afskaffelsen af blasfemiparagraffen som et skridt mod adskillelsen af stat og kirke, og – håber jeg - ophør af enhver økonomisk støtte til diverse trossamfund, samt det offentlige rums befrielse for religiøse symboler.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23269 - 31/05/2017 16:19 Re: Blasfemi [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr, lægprædikant..

Det er kun overtroiske mennesker som du, der tror at din gudetro er et anliggende der angår samfundet og derfor bør skærmes fra ”hån” ved politiske love. Det var netop således man tænkte tilbage i teokratiet, hvor man andægtigt gav sine meninger vægt ved at sværge på guden, når man rigtig skulle vise samfundsborgere hvor ophøjet man anså sine meninger for at være. Man tålte ikke her at ens ophøjede meninger udsattes for latter ved satire og ironi i billeder og text, et udmærket eksempel vil du finde i det gamle Corsaren, hvor det ophøjede selvsyn ofte illustreredes med rammende satire der godt ku’ gøre ondt. Det skabte imidlertid en masse debat hvor meninger fra alle kanter blev udsat for kras kritik.
Men når man fx som du gerne hænger sine meninger til tørre midt på Rådhuspladsen, eller Trosfrihed, da må man indlysende også ku’ forklare hvad i alverden de dog laver dér, hvad meningen er, idet du trods alt henvender dig til en omverden med meninger du ganske ofte sidder og brokker dig over ingen respons får, ikke sandt hr. lægprædikant. I den forbindelse ka’ du såmænd puste roligt, du vil aldrig komme i Corsaren eller på nogen måde opleve at din gudetro blir et kontroversielt emne der debatteres vidt og bredt, for du vil ikke være istand til at levere argumenter for dine meninger der ansporer noget menneske til at tænke nyt, idet du jo altid bare kopierer hvad andre før har sagt, og åbenbart synes det er alt rigeligt.

”Hån” er jo netop udtrykket stærkt troende bruger, når deres ophøjede meninger om sig selv som et guddommeligt afkom imødeses med en kritik de ikke tåler. Du må lære at tåle kritik, lære ikke at blande dit følelsesliv op i meninger du kan flytte, hr. lægprædikant, for det er dog ikke samfundsborgeres anliggende at du er blevet så overfølsom for kritik af din overtro, og altså dermed heller ikke et politisk anliggende – alternativt ka’ du jo gemme dig bag wikipedia-meninger eller navne, som altid før…;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#23272 - 31/05/2017 17:56 Re: Blasfemi [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når du skriver:
Citat:
Jeg ser afskaffelsen af blasfemiparagraffen som et skridt mod adskillelsen af stat og kirke, og – håber jeg - ophør af enhver økonomisk støtte til diverse trossamfund, samt det offentlige rums befrielse for religiøse symboler.
så er jeg helt enig med dig i dine ønsker smiler

Jeg ville dog hellere have det til at ske i omvendt rækkefølge: Først adskillelse af stat og kirke - og derefter gerne blasfemiparagraffens ophævelse.

Nu er det jo heller ikke så meget kristendommens forskellige kirker, jeg tænker på - de holder jo nok til det blinker - som det er de religioner, der her i landet er minoritetsreligioner - og her selvfølgelig især de forskellige former for islam.

Lige som vi vil have ytringsfrihed skal vi da også - synes jeg (fortsat) have religionsfrihed (ateisme og agnosticisme medregnet).
Men her er der jo en klar tendens ikke alene til hån og spot, men også til mistro og mistænkeliggørelse af især danske lovlydige muslimer.

Med hån og spot - og mistro - her mister vi efter min mening et ellers muligt bredt sammenhold om dansk lovlydighed - uanset religion - hvorved vi gør det nemmere for religiøse terrorister at angribe vores samfund.

Og er glæden ved at udøve hån og spot virkelig så mange uskyldiges død - pga. provokerede religiøse selvmordsbombere - værd?

Der er rigtig meget, man kan kritisere i de forskellige religioner, synes jeg, og det er efter min mening rigtigt at fremføre sådan kritik.

Men bare hån og spot - det, synes jeg, er for billigt - og for tarveligt - og for utidigt provokerende.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23273 - 01/06/2017 08:36 Re: Blasfemi [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon, du søger at forsvare hån med den påstand, at det kun er "overtroiske mennesker", der vil "skærmes".
Men den påstand holder jo ikke i virkelighedens verden.

Forbud mod hån ser vi jo også i:
Citat:
Straffelovens § 266 b, populært kaldet racismeparagraffen eller diskriminationsparagraffen, indgår i Straffelovens kapitel 27 om Freds- og ærekrænkelser:
§ 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Stk. 2. Ved straffens udmåling skal det betragtes som en særligt skærpende omstændighed, at forholdet har karakter af propagandavirksomhed.
og i:
Citat:
Straffelovens § 267:
Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Og at du selv synes at søge injuriegrænserne overfor mig med dine ord her på Trosfrihed.dk, det betyder blot - set med mine øjne - at du stempler dig selv blinker

M..v.h. Arne smiler

P.S.: Er der ingen her på Trosfrihed.dk, der er positivt indstillet overfor den mulighed at øge ytringsfriheden med en velformet whistleblower-ordning for ansatte i både private og offentlige virksomheder, sådan at vi kan komme diverse dårligdomme til livs?
A.
Top Svar Citer
#23274 - 01/06/2017 14:24 Re: Blasfemi [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Du forhånede lægprædikant..;)

Du har så længe jeg ka’ huske set verden gennem konspirationsideer andre skaber for dig, det er den slags synteser du ser dig selv igennem, hvor et udmærket ex. jo ku’ være hvordan du rent faktisk tolker naturen i og omkring dig ind i kreationisters idé om et gudskabt univers med også dig som et guddommeligt afkom. En sådan idé har selvsagt intet med natur at bestille, mere med et selvbillede som opelskes med en alvor der ikke tåler kritik, og det er her vi på debatten må forholde sig til dit følelsesliv, når du oprørt af kritik konfronteret med forklaringskrav har stillet dig an med offerroller af den mest komiske art, hvoraf reaktioner atter har fået dig til at fremstå som dybt krænket og ”forhånet”.
Jamen det ér synd for dig, hr. lægprædikant! Tænk at nogen dog ka’ finde på blankt at afvise dit vrøvl med krav om at du forklarer dig overfor de mennesker du henvender dig til på debatter som denne. Jamen, det er jo næsten ikke til at bære – altså, når man som du har vænnet dig til at bruge debatter som en opslagstavle for trosbekendelser, men ikke er istand til at formidle en oplysning om dine tanker der fører nogen ind i en forståelse for dine meninger…

Det er ikke spor tankevækkende at se en troende som du oprørt over kritik uden politisk opmærksomhed. Men dine ideer om et guddommeligt kærligt univers er og forblir nu bare en mening du frit ka’ indrette dit liv efter, men aldrig mere til en politik eller en fornuftig forklaring på naturens indretning. Du har skam friheden til at udfylde dit liv med vås, men ikke friheden til uden kritik at distribuere våset på debatter uden kras kritik – her kommer dit sarte følelsesliv desværre i anden række, for det er meningsindholdet og ikke dine følelser der kritiseres.
Det er også her jeg ka’ ka’ sige, at jeg til hver en tid vil støtte op om din frihed til at udtrykke et hvilket som helst forvrøvlet syn på livet og naturen, men det indebærer skam ikke en opslutning eller en respekt for selve meningsindholdet. Det er denne diskrepans du ikke begriber, men det skyldes såmænd blot at du jo tror at trosfrihed i samfundet indebærer krav om respekt for selve trosindholdet, altså en fejlagtig forståelse du tit har præsenteret os for.

Du må nok bare knibe ballerne sammen og lukke øjnene, hvis nogen sku’ formaste sig til at lave grin med din tro om livets kærlige mening, eller slet og ret slå med nakken og række tunge – men dine følelser blir ikke mere interessante af den grund ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (01/06/2017 14:50)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 13 < 1 2 3 4 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk