annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 4124 gæster og 465 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Blasfemi

Hr, lægprædikant..

Det er kun overtroiske mennesker som du, der tror at din gudetro er et anliggende der angår samfundet og derfor bør skærmes fra ”hån” ved politiske love. Det var netop således man tænkte tilbage i teokratiet, hvor man andægtigt gav sine meninger vægt ved at sværge på guden, når man rigtig skulle vise samfundsborgere hvor ophøjet man anså sine meninger for at være. Man tålte ikke her at ens ophøjede meninger udsattes for latter ved satire og ironi i billeder og text, et udmærket eksempel vil du finde i det gamle Corsaren, hvor det ophøjede selvsyn ofte illustreredes med rammende satire der godt ku’ gøre ondt. Det skabte imidlertid en masse debat hvor meninger fra alle kanter blev udsat for kras kritik.
Men når man fx som du gerne hænger sine meninger til tørre midt på Rådhuspladsen, eller Trosfrihed, da må man indlysende også ku’ forklare hvad i alverden de dog laver dér, hvad meningen er, idet du trods alt henvender dig til en omverden med meninger du ganske ofte sidder og brokker dig over ingen respons får, ikke sandt hr. lægprædikant. I den forbindelse ka’ du såmænd puste roligt, du vil aldrig komme i Corsaren eller på nogen måde opleve at din gudetro blir et kontroversielt emne der debatteres vidt og bredt, for du vil ikke være istand til at levere argumenter for dine meninger der ansporer noget menneske til at tænke nyt, idet du jo altid bare kopierer hvad andre før har sagt, og åbenbart synes det er alt rigeligt.

”Hån” er jo netop udtrykket stærkt troende bruger, når deres ophøjede meninger om sig selv som et guddommeligt afkom imødeses med en kritik de ikke tåler. Du må lære at tåle kritik, lære ikke at blande dit følelsesliv op i meninger du kan flytte, hr. lægprædikant, for det er dog ikke samfundsborgeres anliggende at du er blevet så overfølsom for kritik af din overtro, og altså dermed heller ikke et politisk anliggende – alternativt ka’ du jo gemme dig bag wikipedia-meninger eller navne, som altid før…;)

mvh
Simon
Seneste indlæg
Ved du hvorfor?
af somo
27/06/2026 07:57
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Ung mand død efter togpåkørsel ved Ro..
28/06/2026 05:58
USA angriber igen Iran, som Trump beskyl..
27/06/2026 23:57
Trump udnævner ny direktør for ICE
27/06/2026 22:03
Yngre mand svært tilskadekommen efter k..
27/06/2026 20:49
Serbiens præsident vil trække sig og u..
27/06/2026 19:45
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
21-årig festivalgæst er død efter tog..
28/06/2026 03:48
Iran melder om angreb mod amerikanske m..
28/06/2026 01:18
Tinderbox aflyser de sidste koncerter gr..
28/06/2026 00:47
Trump beskylder Iran for aftalebrud og t..
28/06/2026 00:21
27-årig er på sygehuset efter knivstik..
28/06/2026 00:18