annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 330 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 15 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23225 - 19/05/2017 23:26 Re: Venter dommedag? [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Lad mig her præcisere: Hvor i kapitalismen ligger der en politik, der strider imod din grundopfattelse, hvorfor kapitalismen er et anstød mod (men hvilke) fælles værdier?

”Det er ødelæggende for familielivet, miljøet og liv i al almindelighed, men det er også det, der dækker menneskers basale behov … hvis man har penge”

- Kapitalismen som økonomisk model er m.a.o. ødelæggende for familielivet, for miljøet og selve det biologiske liv – har jeg forstået dig ret?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#23229 - 20/05/2017 23:27 Re: Venter dommedag? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Arne:
Citat:
Hvad mener du selv?

Skal vi bare sidde med hænderne i skødet - og jamre?

Har verden i dag ikke brug for nogle store og klare mål, der kan skabe håb - og handling?

Jeg tror ikke, jeg kan påvirke politikerne, og vil heller ikke forsøge, da jeg ikke interesserer mig for eller bryder mig om det politiske univers, men det kan jo være, det kommer.

Jeg handler dog i overensstemmelse med de anvisninger jeg hører - så som – spar på lys, vand og varme – køb energivenligt, økologisk og gerne lokalt – kør i offentlige transportmidler samt minimer kød spisning – køb genbrug – og genbrug alt hvad der genbruges kan eller indlever det til rigtig affalds sortering mm.
Kunne også gå i seng med solen og afskaffe pc ect. - men dertil er jeg endnu ikke nået.

… men når du anser FN som egnede til opgaven – en opgave de allerede er i gang med at løse, skrev du, så er den ged vel barberet.

Tak for dine svar/indlæg. smiler

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#23230 - 21/05/2017 00:46 Re: Venter dommedag? [Re: Simon]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Jeg indsætter mine svar med grøn farve.

¨¨¨¨
Simon: Lad mig her præcisere: Hvor i kapitalismen ligger der en politik, der strider imod din grundopfattelse, hvorfor kapitalismen er et anstød mod (men hvilke) fælles værdier?

Kapitalistens hovedformål er at skabe profit -

Udnyttelse, undertrykkelse og rovdrift på resurserne tilgodeser ikke det fælles gode, men minimere/forringer eller i værste fald fjerner livsgrundlaget som er vort fælles gode.


”Det er ødelæggende for familielivet, miljøet og liv i al almindelighed, men det er også det, der dækker menneskers basale behov … hvis man har penge”

Simon: Kapitalismen som økonomisk model er m.a.o. ødelæggende for familielivet, for miljøet og selve det biologiske liv – har jeg forstået dig ret?

Ja mere eller mindre - det afgøres af hvilken produktion og ansættelses forhold, der er tale om - og hvor bæredygtigt kapitalistens virksomhed er.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23231 - 22/05/2017 03:23 Re: Venter dommedag? [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Så her forklares vi hvad du mener med ”fælles værdier”, samt hvor i den kapitalistiske model en politik findes der skulle bestride disse ”fælles værdier”…? ;)

mvh
Simon
p.s.: profit er skam nødvendig i også planøkonomiske modeller, forøvrigt har frikonkurrencesystemet genereret økonomi og bl.a. til udvikling af naturvidenskabelige områder – til forskel fra forholdet i Sovjettiden, med rovdrift af naturressourcer du ikke ka’ gøre dig nogen forestilling om! ;)
Top Svar Citer
#23235 - 23/05/2017 00:48 Re: Venter dommedag? [Re: Simon]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Simon:
Citat:
Så her forklares vi hvad du mener med ”fælles værdier”, samt hvor i den kapitalistiske model en politik findes der skulle bestride disse ”fælles værdier”…? ;)

Der skal en bevidstheds ændring til, så vi der har nok, ikke lader et umætteligt begær være vores gud, og derved ødelægger det fælles gode, som vi alle er afhængige af.

Vil vi ikke ændre holdning til vores overforbrugs påvirkning af miljøet, så vores samvittighed handler i overensstemmelse med indsigt, må vi leve videre med klimaændring, sult, krig, flygtninge og elitens undertrykkelse og udnyttelse af medmennesket og jordens resurser.

men … nu har jeg jo lige lært, tommelop at FN arbejder på sagen – fred og sikkerhed mm. - og frelseren Macron vil i kristen ånd skabe et fort Europa, og investere i grønne løsninger og vækste – vækste - kapitalistens mantra

det er da fortrøstningsfuldt!!! stortchock - selv om man må påregne – DET må man huske - at "ting tar’ tid" i et demokrati …

… så måske …

… hvem ved hvad fremtiden bringer … om "de" når det, før det er for sent …

… men ellers kan menneskeheden – de udvalgte med kristen ånd, vil jeg tro – i stedet flytte til en anden planet engang ud i fremtiden, når de har ødelagt livsgrundlaget på jorden – og så kan jeg jo filosofere over, hvilken samfundsøkonomi de vil have et sådan sted.


*
Og gad vide hvilken samfundsøkonomi man forestiller sig i det - ifølge skrifterne - kommende teokratiske guds rige på jord efter guds indgriben - for der skulle det jo være slut med krige, sult, sygdomme, udplyndring og ødelæggelse af jorden.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 15 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Droner gjorde ingen skade, siger Iran
19/04/2024 18:35
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nato lover flere luftforsvarssystemer ti..
19/04/2024 17:22
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Norges nye ministre er blevet præsenter..
19/04/2024 16:19
Nyheder fra Religion.dk