annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23490 - 17/07/2017 10:32 Re: Den kristne gud og menneskelig blodofring [Re: Peter]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Hej Peter, du må undskylde at jeg nyelig ser dit opslag nu, sådan er set når man skriver mange steder, men der står flere steder at man skal ikke allene undlade at spise blod men helt at afholde sig fra blod.
Som for eksempel i Åbenbaringen 15:29 at I afholder jer fra det der er ofret til afguder og fra blod og fra kvalte [dyr] og fra utugt. Hvis I omhyggeligt holder jer fra disse ting, vil det gå jer godt. Lev vel!“
Top Svar Citer
#23515 - 29/07/2017 00:24 Re: Den kristne gud og menneskelig blodofring [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Jørgen Primdahl:
Citat:
Hej Peter, du må undskylde at jeg nyelig ser dit opslag nu, sådan er set når man skriver mange steder, men der står flere steder at man skal ikke allene undlade at spise blod men helt at afholde sig fra blod.
Som for eksempel i Åbenbaringen 15:29 at I afholder jer fra det der er ofret til afguder og fra blod og fra kvalte [dyr] og fra utugt. Hvis I omhyggeligt holder jer fra disse ting, vil det gå jer godt. Lev vel!“
Fremhævningen er min/Tikka

¨¨¨¨
Åbenbaringen 15:29?


Du mener vel Apostlenes gerninger 15:29?
Citat:
:at I afholder jer fra det der er ofret til afguder og fra blod og fra kvalte [dyr] og fra utugt. Hvis I omhyggeligt holder jer fra disse ting, vil det gå jer godt. Lev vel!"
NV oversættelsen


(I dit citat øverst skriver du man helt skal afholde sig fra blod - : men helt at afholde sig fra blod.)

Hvad ligger der i ordet afholder ... :at I afholder jer fra det ..." (helt)?

... og hvornår er blod blod?

Dette - hvornår blod er blod - spørger jeg om, fordi jeg mener, det er tilladt Jehovas vidner at modtage bestanddele af blodet ved blodtransfusion.

Hvis dette er rigtigt, hvordan skal det så forstås, at kødets sjæl er i blodet - Hvilken bestanddel af blodet er sjælen i?

*

3 Mosebog 17:11
Citat:
For kødets sjæl er i blodet, og jeg har selv givet jer det på alteret til at skaffe soning for jeres sjæle, for det er blodet der skaffer soning ved sjælen [i det].
NV oversættelsen

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23525 - 04/08/2017 09:47 Re: Den kristne gud og menneskelig blodofring [Re: ]
Peter Offline
ny
Registeret: 23/12/2015
Indlæg: 11
Hej Jørgen,

Jeg går ud fra at du mener Apostlenes Gerninger 15:29? Hvis du læser konteksten for verset, kommer der en lidt anden mening ud af det, end hvad du læser.

Når du læser hele kapitlet kan du se, at vers 29 er en del af et brev, baseret på en diskussion mellem medlemmerne af rådet i Jerusalem. Her siger Jakob følgende (19-21): "Derfor mener jeg, at vi ikke skal skabe vanskeligheder for de hedninger, der vender om til Gud, v20 men skrive til dem, at de skal holde sig fra besmittelse med afguder og fra utugt og fra kød af kvalte dyr og fra blod."

Jeg kan ikke se, hvordan dette kan lede til en afvisning af blodtransfusion. Især ikke med tanke på, at "vi" skal leve ved at holde Guds bud:

"Min søn, bevar mine ord,
og gem mine bud hos dig.
Hold mine bud, så skal du leve,
min belæring skal være som din øjesten." (Ordsprogene 7:1-2)

Ved at afvise blodtranfusion kan du dø.
_________________________
PeterSAK
Top Svar Citer
#23537 - 10/08/2017 16:06 Re: Den kristne gud og menneskelig blodofring [Re: Peter]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Hej, ja selvfølgelig var det Apostelgerninger. Du kan ikke forstå at det også betyder at man skal afholde fra blodtransfusion, jeg går ud fra at du som jeg også mener at det her også drejer sig om blod, Biblen siger at man skal holde sig fra blod i det hele taget, og det mener jeg også er et bud.
Man har i de senere år fundet ud af at det er meget bedre at holde sig fra blod givet i en blodåre, det er rigtig at man kan dø at det men det kan man bestemt også ved at få blod, min mor blev opereret for tarmkræft for nogen tid siden og ville ikke have blod selv om hendes blodpricent var under 2, hun fik så i stedet for et erstatnings produkt der heder EPO med det resultat at hun havde en meget hurtiger opbyggelse af hendes blodprocent. Gud ved godt hvad der er bedst for os mennesker, det er ham der har skabt os


Redigeret af Jørgen Primdahl (10/08/2017 16:08)
Top Svar Citer
#23544 - 12/08/2017 17:31 Re: Den kristne gud og menneskelig blodofring [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Man kan måske godt blive lidt bekymret over at se/høre JV’ere snakke sig op i det blodrøde felt, med hele hovedet klinet til biwelske lysbilledshows, men det sir selvfølgelig sig selv, at den slags detaljer må ignoreres når de skarpe knive blinker og der er brug for blod i forsøget på at bistå livet i at opretholdes - og havde JV’eren endelig haft mulighed for at stikke hovedet ind på op.stuen for at tjekke om det nu også ér biwlen der er i kikkerten, ja så var denne jo alligevel dejset om på stedet.

Noget der egentlig må vække en smule undren er, hvor lidt tillid JV’ere igrunden må ha’ til deres gud. For når man nu betænker de mange uhyrligheder af bibelske dimensioner som denne alverdens skaber må ha’ på sin samvittighed, ja så burde JV’eren vel være den første der tillægger sin gud samvittighedsnag nok til at kunne indse nødvendigheden af blodbadets ophør. Selv guder kan som bekendt få for meget af egne blodbade, ha’ brug for sund lille tænkepause, som ikke har det fjerneste at gøre med ganske nødvendige blodtransfusioner, der vel bare ikke opstod som guddommelig idé – engang imellem kan man ligefrem mistænke JV’ere for at mene, at biwlen er fuld af mennesketanker…

mvh
Simon


Redigeret af Simon (12/08/2017 17:38)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk