annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 101 af 115 < 1 2 ... 99 100 101 102 103 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22969 - 28/03/2017 14:55 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Hej Thomas jeg læser dig med interesse

Og apropos dine ord om kald, følger her:

Citat:
Men Gud vil forny os og hele skabelsen - og give os liv! - når vi vender om til ham og tager vores kald på os.





Så skrev jeg følgende for et par dage siden på facebook:


Citat:
Et KALD

Jeg er så KALDET for tiden (måske i TIDEN), som jeg skrev igår. Indkaldet til samtalen med mig selv.

Dette kald, denne indkaldelse, er meget tydeligt for tiden.

Jeg er ved porten nu. Jeg er igang med at åbne døren ind til en verden jeg ikke kender og som dog er min verden.

Mennesket lever i kald og stand. Og jeg står (apropos stand) udmærket for tiden efter at det er lykkedes mig at rejse mig op igen efter mit fald. Og i stedet for endnu et fald, syndefald, så hører jeg nu tydeligt et kald der vil have mig ud af disse fald, syndefald.

Ja hvorfor dog give "af-kald" på dig selv mere nu min ven? Jeg giver dig som verden ikke giver dig. Lyt til Herren din Gud i dit indre min ven. Som fader og søn, som jeg og du i et sandt jeg-du forhold. I forholdet er Ånden, er talen, er sproget. Og her opstår de vigtigste tanker at lytte til og navigere efter. Det er her i denne tiltale du vil lære hvem du er og kan blive om du vælger at følge dig selv, kaldet, som du er kaldet og tænkt fra først af, før forstyrrelsen, før neurosen, før djævlen, før personlighedsforstyrrelsen, denne der gav sig ud for at være en lysets engel.

Meget mere end væren er det kaldet der kendetegner den kristne spiritualitet. Johannes evangeliet er eksemplarisk. Og ellers er det temaet i den kristne spiritualitet om den gode og den dårlige samvittighed (skrifte og syndsforladelse, selvaccepten og selvforkastelsen (selvmordet)).

At forsøge at undgå skyld og samvittighed opdagede Jung var årsagen til mange mennesker's neuroser og ondt i livet. Og straks han fik disse instanser aktiveret igen kom mange mennesker sig igen, fordi hermed fulgte den vigtige selvrespekt i og med at mennesket nu kunne leve i henhold til sin samvittighedens stemme det nu havde fået kontakt til.

Samvittighedsløs, overjegsløs, faderløs og Gudløs (høre øreløs) som det moderne menneske er blevet falder det for falske autoriteter og diktatorer og stærke mænd, forvirret som det moderne menneske er blevet omkring det maskuline vertikale som det ikke længere kender fra sig selv ret, hvorfor det skal være derude i karikeret afguds form (jeg tænker på Putin Trump og Erdogan).

Høre øreløs, skriver du Hans, hertil vil jeg sige vi ikke alle kan være temporallap mystiker som Paulus og dig. Dig der påstår du har levet i stemmer eller har hørt stemmer hele livet og at du endda drømmer i stemmer, i ord.


Mange kærlige hilsner Hans-Kristian

PS:

Citat:
Den faste akse, som den kristne tanke drejer om, er forestillingen om en uopløselig forbindelse mellem sjæl og legeme. "Sjæl" og "legeme" eller "stof" i ordenes moderne betydning opfattes ikke som modsætninger. "Sjælen", forstået i den moderne spiritualismens sammensatte betydning, det vil sige som betegnende på een gang tanken, psyken og selve livsprincippet, er i den konkrete existens støbt sammen med legemet. Emmanuel Mounier "Personalismen" side 18.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22976 - 29/03/2017 22:02 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Det vigtige er - vil jeg mene - at du på en eller anden måde er nået frem til at bekende dig til din form for kristendom.
Det kan jeg kun ønske dig Til Lykke med! smiler

Vejen dertil og hvilken for kristendom, det er, kommer naturligvis så i anden række.

Du skriver om historiske oplysninger om kristendommen, som jeg ikke kender, som mig bekendt ikke findes andre steder end i de bibelske skrifter, og som historikere mig bekendt ikke kan adskille fra myter.
Men - myter eller ej - de har overbevist dig - og dét er jo da fair nok.

Du afviser også korstog o.l. som ægte kristendom, og det kan jeg jo nemt og med glæde følge dig i.

Du er tilbageholdende angående, hvordan N. T. Wright og William Lane Craig har inspireret dig, men det kan vel tænkes, at det afklarer sig så meget for dig, at du på et senere tidspunkt kan skrive om det.

Endelig angående buddhismen, så mener jeg, at du dømmer den for hårdt, derved at du afviser "de oplystes empati" for verden omkring dem.

Det væsentlige er vel så, at du er overbevist om, at vi mennesker har et gudgivent kald her i tilværelsen at opfylde?
For mig er der anderledes, men dét er jo en anden sag.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22991 - 31/03/2017 15:16 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne og Hanskrist

Arne!

Citat:
Du skriver om historiske oplysninger om kristendommen, som jeg ikke kender, som mig bekendt ikke findes andre steder end i de bibelske skrifter, og som historikere mig bekendt ikke kan adskille fra myter.


Nej, der foregår løbende et ret seriøst arbejde med den historiske side af kristendomen. Her er N. T. Wright anerkendt som en af de førende lærde. Flere af disse historikere har jeg nævnt før, og der er bred enighed om, at man godt kan tegne et portræt af Jesus.

Men du vil jo kunne finde kilder, der siger det modsatte. Ideen er nok ikke at nøjes med at kigge på en eller to kilder fra ét givent land, men undersøge hvilke lærde der nyder anerkendelse i det akademiske samfund og så læse disse. Jeg har nævnt fra spektret ateister hen over agnostikere til kristne historikere.

Citat:
Du er tilbageholdende angående, hvordan N. T. Wright og William Lane Craig har inspireret dig, men det kan vel tænkes, at det afklarer sig så meget for dig, at du på et senere tidspunkt kan skrive om det.


Jeg mener nu nok, at jeg har skrevet det en hel del gange.

N. T. Wright forklare kristendommen historisk og teologisk. W. L. Craig er i højere grad fokuseret på den historiske og filosofiske side.

Wright har inspireret mig meget ved at gøre en hel del ud af biblens meta-narrativ og hans historiske forsvar for Jesu genopstandelse. Craig har inspireret mig med et historisk forsvar for Jesu opstandelse med vægten på andre argumenter end Wright (hvilket ikke er det samme som, at de ikke anerkender hinandens argumenter; alle deres argumenter er gode) og hans filosofiske forsvar for at tro på Gud.

Citat:
Endelig angående buddhismen, så mener jeg, at du dømmer den for hårdt, derved at du afviser "de oplystes empati" for verden omkring dem.


Jeg afviser da bestemt ikke "de oplystes empati". Jeg forsøger at beskrive forskellen på de to religioner:

* Buddhismen tror på, at vi skal ud af genfødelsernes kredsløb og være fri for kroppen og verden - det materielle - og indgå i nirvana.

* Kristendommen tror på, at vi skal genopstå i en uforgængelig krop i en materiel og ny skabelse.

På det punkt er de vel nærmest hinandens modsætninger.

Citat:
Det væsentlige er vel så, at du er overbevist om, at vi mennesker har et gudgivent kald her i tilværelsen at opfylde?


Ja, jeg mener, at vi mennesker er her for at reflektere Guds kærlighed og visdom ind i skabelsen og gøre verden til et vidunderligt sted og få hele skaberværket til at blomstre.

------------

Hanskrist!

Det glæder mig, Hanskrist, at du læser mine skriverier. Det er jo blot min ufuldkomne forståelse, som jeg ønsker at kristen-gøre i stadig højere grad. N. T. Wright er jo Paulus-ekspert! Hvis du er interesseret i nogle af hans akademiske artikler, så finder du dem her: http://ntwrightpage.com/

Hvis du skynder dig, inden siden bliver opdateret, så vil du - øverst oppe - finde en artikel om Paulus. Hvoraf jeg citerer:

Citat:
So, to put down a marker from the start: Christian systematic theology cannot do without Paul, but it often hasn’t known what to do with him. It has often reduced him to a few passages on justification, or a couple of examples of early Christology, and for the rest has regarded him as a polemical figure whose sharp and angular words do not fit easily into the delicately shaped boxes of our proposed constructions. Theology has not even glimpsed, I think, the central point I have argued in my recent book, that Paul actually invents the discipline we now, with long hindsight, call ‘Christian theology’; that he does so for a very particular purpose; that he gives it a particular shape and character; and that he, like the Jesus whom he loved and served, can only be properly understood when we locate him within the turbulent and multi-layered world of his day.


------------

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22993 - 31/03/2017 17:27 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Hej Thomas

Tak for link til den artikel, jeg har læst godt halvdelen og jeg nyder og sætter pris på hvert ord, selv om det er akademisk disput der vil noget, fyldt med indforstået viden, for eksperter (men med en vis anstrengelse jeg kan følge med og associere noget til de fleste navne, teologer, og lige deres kongstanker).

Jeg er selvfølgelig glad for det citat du bragte som jeg er kommet forbi i min læsning.

Og så fandt jeg noget vand til min egen mølle:

Paul’s churches didn’t mint coins, but they believed they could see the face of Jesus in one another, as the Spirit transformed them.

Kristus det Guds billede og ansigt vi er skabt i og til at have i forbindelse pro social engagement med hinanden skaber community = KIRKE. Indenfor neurovidenskab findes der et evolotionsbiologisk ældre og nyere parasympathetic nervous VAGUS system og mellem disse har vi vores sympathetic fight/flight system.

Det nyeste og humane parasympathetic VAGUS system har et myeliniseret nervesystem og er et sindrigt "brain-face-heart" system der er fyldt med indbyrdes god stabil emotionel ansigtskontakt og god samtale, kommunikation, hvor vores tale, stemmen, med dens prosody og skiftende toneleje afslører en livlig fin emotionel eller følelsesmæssig amplitude. Det fungerer kun hvis mennesker føler sig trygge i hinandens selskab og det skaber stærke bånd mellem mennesker og ja som forklaret ovenfor det er fyldt med begejstret prosocial engagement.

The Human Face der afslører vores personlighed spiller en overordentligt stor rolle i den kristne SPIRITUALITET og godt vi ikke er blevet ramt af et billedeforbud. For der gemmer sig så meget smukt i det menneskelige ansigt og især når det bliver forklaret af KRISTUS det Guds Ansigt og Billede vi er skabt i og til med hinanden. I KRISTUS har vi vores personhed og unikke personlighed og vores ansigt er den helt store åbenbarer afslører af forholdet eller dynamikken.

Paulus skriver smukt om det flere steder.

-0-0-0-

Nok for denne gang Thomas

Jeg er lige kommet hjem fra svømning og skal nå et par ting før X-factor finalen og kvinder major i golf i tv iaften (næste weekend er det Augusta og altså mændene der spiller en major turnering).

Mange kærlige hilsner Hans-Kristian
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22997 - 01/04/2017 14:01 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Når du skriver:
Citat:
Ja, jeg mener, at vi mennesker er her for at reflektere Guds kærlighed og visdom ind i skabelsen og gøre verden til et vidunderligt sted og få hele skaberværket til at blomstre.
så er der jo ikke den helt store forskel mellem os, da jeg mener, at verden er et mirakel at elske blinker

De forskellige dogmer - kristne og andre - ta'r jeg "med et gran salt" blinker

Jeg husker stadig, hvor overraskende og overrumplende det var at lære dét af "min" Kristus-ikon.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 101 af 115 < 1 2 ... 99 100 101 102 103 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk