annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15857041
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397197
Et andet syn 2002226
Åndelig Føde 1595153
Jesu ord 1533599
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 278 gæster og 207 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Guds Ord

Hej Arne og Hanskrist

Arne!

Citat:
Du skriver om historiske oplysninger om kristendommen, som jeg ikke kender, som mig bekendt ikke findes andre steder end i de bibelske skrifter, og som historikere mig bekendt ikke kan adskille fra myter.


Nej, der foregår løbende et ret seriøst arbejde med den historiske side af kristendomen. Her er N. T. Wright anerkendt som en af de førende lærde. Flere af disse historikere har jeg nævnt før, og der er bred enighed om, at man godt kan tegne et portræt af Jesus.

Men du vil jo kunne finde kilder, der siger det modsatte. Ideen er nok ikke at nøjes med at kigge på en eller to kilder fra ét givent land, men undersøge hvilke lærde der nyder anerkendelse i det akademiske samfund og så læse disse. Jeg har nævnt fra spektret ateister hen over agnostikere til kristne historikere.

Citat:
Du er tilbageholdende angående, hvordan N. T. Wright og William Lane Craig har inspireret dig, men det kan vel tænkes, at det afklarer sig så meget for dig, at du på et senere tidspunkt kan skrive om det.


Jeg mener nu nok, at jeg har skrevet det en hel del gange.

N. T. Wright forklare kristendommen historisk og teologisk. W. L. Craig er i højere grad fokuseret på den historiske og filosofiske side.

Wright har inspireret mig meget ved at gøre en hel del ud af biblens meta-narrativ og hans historiske forsvar for Jesu genopstandelse. Craig har inspireret mig med et historisk forsvar for Jesu opstandelse med vægten på andre argumenter end Wright (hvilket ikke er det samme som, at de ikke anerkender hinandens argumenter; alle deres argumenter er gode) og hans filosofiske forsvar for at tro på Gud.

Citat:
Endelig angående buddhismen, så mener jeg, at du dømmer den for hårdt, derved at du afviser "de oplystes empati" for verden omkring dem.


Jeg afviser da bestemt ikke "de oplystes empati". Jeg forsøger at beskrive forskellen på de to religioner:

* Buddhismen tror på, at vi skal ud af genfødelsernes kredsløb og være fri for kroppen og verden - det materielle - og indgå i nirvana.

* Kristendommen tror på, at vi skal genopstå i en uforgængelig krop i en materiel og ny skabelse.

På det punkt er de vel nærmest hinandens modsætninger.

Citat:
Det væsentlige er vel så, at du er overbevist om, at vi mennesker har et gudgivent kald her i tilværelsen at opfylde?


Ja, jeg mener, at vi mennesker er her for at reflektere Guds kærlighed og visdom ind i skabelsen og gøre verden til et vidunderligt sted og få hele skaberværket til at blomstre.

------------

Hanskrist!

Det glæder mig, Hanskrist, at du læser mine skriverier. Det er jo blot min ufuldkomne forståelse, som jeg ønsker at kristen-gøre i stadig højere grad. N. T. Wright er jo Paulus-ekspert! Hvis du er interesseret i nogle af hans akademiske artikler, så finder du dem her: http://ntwrightpage.com/

Hvis du skynder dig, inden siden bliver opdateret, så vil du - øverst oppe - finde en artikel om Paulus. Hvoraf jeg citerer:

Citat:
So, to put down a marker from the start: Christian systematic theology cannot do without Paul, but it often hasn’t known what to do with him. It has often reduced him to a few passages on justification, or a couple of examples of early Christology, and for the rest has regarded him as a polemical figure whose sharp and angular words do not fit easily into the delicately shaped boxes of our proposed constructions. Theology has not even glimpsed, I think, the central point I have argued in my recent book, that Paul actually invents the discipline we now, with long hindsight, call ‘Christian theology’; that he does so for a very particular purpose; that he gives it a particular shape and character; and that he, like the Jesus whom he loved and served, can only be properly understood when we locate him within the turbulent and multi-layered world of his day.


------------

Kærlig hilsen
Thomas
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
12/05/2024 20:41
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Lastbil med bioaffald væltet: Landevej ..
13/05/2024 11:54
Kristersson: Nato kan placere atomvåben..
13/05/2024 11:36
DBU indgår stort samarbejde med Salling..
13/05/2024 11:22
Borgere bekymret over fængsel i nabolag..
13/05/2024 10:58
Nedrykningstruede OB træner for lukkede..
13/05/2024 10:52
Nyheder fra Religion.dk