annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15733943
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386903
Et andet syn 1994904
Åndelig Føde 1535027
Jesu ord 1526920
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
0 registrerede 237 gæster og 42 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord

Hej Thomas.
Jeg skrev:
Citat:
Jeg ser ikke noget forkert i at forene kristendom, sufisme og buddhisme i sit sind blinker
Tak for dit svar:
Citat:
Det er klart ud fra den indstilling, du har, til religionerne. Jeg tror på, at Jesus Kristus er Guds Søn, den opstandne Herre og Frelser for alle kristne. Jeg kan ikke antage andre religioner uden at udvande Jesu Kristi status af Guds Søn, Sandheden, Vejen og Livet.
Jeg hæfter mig ved, at du skriver, at Jesus Kristus er "Herre og Frelser for alle kristne.", hvor jeg i min "Ikon-forståelse" af kristendom opfatter Kristus som frelser for alle - og i øvrigt også for alt - skaberværket - dét vi kalder universet (og, hvis de eksisterer: de øvrige universer).
Det er i denne opfattelse, der også er konfliktfri rum for f.eks. sufisme:
Citat:
Til spørgsmålet: ”Er du kristen?” ”Er du muslim?” ”Er du jøde?” – vil sufiernes svar være ja snarere end nej, fordi sufierne ikke er i modsætningsforhold til nogen religion, men sympatiserer med dem alle. I virkeligheden kan sufisme ikke kaldes en religion, for den foreskriver hverken tro eller idéer for nogen, fordi den tager for givet, at sjælen hos hver enkelt individ har sine egne idéer, der passer bedst til dén, og en tro, der skifter med den enkeltes udviklingstrin.
Ligeså ser jeg heller ikke ser nogen modsætning til buddhismens idé om, at vi mennesker med vores jeg-bevidsthed får forvrænget vores opfattelse af skaberværket.

Og jeg kan "for egen regning" blinker tilføje, at det forekommer mig logisk, at vi mennesker ikke kan være i stand til virkeligt at opfatte, hvad verden er - med de begrænsede evner, vi har blinker
Det er derfor, jeg finder Rumi's ord velvalgte, når han siger, om vores begrænsede opfattelse af verden, at den for os er "et tegn på sandhedens mirakel".

Og fortsætter jeg ad dét spor, bliver vel dét, vi kalder teodicéproblemet:
Citat:
- hvordan Gud kan være god og almægtig - når der findes ondskab og lidelse -
vel at forstå, som vi menneskers urimeligt "forkælede" og krævende holdning til vores tilværelse blinker

For afsluttende at vende tilbage til dine ord om, at "Kristus er for de kristne", så er mit spørgsmål, om du faktisk mener, at Kristus alene er for de kristne?
Det interesserer mig at se de mange forskellige måder, hvorpå man kan være kristen.
Mine ikon-oplevelser førte mig til en nedtoning af dogmerne og - som jeg opfatter det - til noget dybere:
Ubetinget guddommelig kærlighed heart - et totalt ufatteligt mirakel yeah

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Trods kritik og flere penge bliver vente..
30/04/2024 08:43
Sportshal vil tilbyde gratis bind og tam..
30/04/2024 08:32
Dansk børnetøjsfirma begæret konkurs
30/04/2024 08:29
Aarhus Letbane fejrer sin fødselsdag me..
30/04/2024 07:44
Politiet vil overvåge store dele af Mal..
30/04/2024 07:27
Nyheder fra Religion.dk