annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 472 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 107 af 115 < 1 2 ... 105 106 107 108 109 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23065 - 16/04/2017 21:19 Re: Guds Ord [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Citat:
Og hvad du så fatter, fortæller du ikke - noget må der vel være blinker
Er du virkelig helt tom i hovedet? - kritiserer alt omkring dig - og har ikke selv noget at byde på.

Ikke just misundelsesværdigt - set med mine øjne blinker
Jeg er glad for, hvad jeg oplever - det skaber lykke yeah

Arne smiler
Top Svar Citer
#23066 - 16/04/2017 22:14 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Jamen dog, hr. lægprædikant..

Der er ingen grund til at surmule, udvis du lidt åndelig begavelse og kristent storsind og forklar os mindre begavede, hvor i hulens navn din "mirakuløse sandhed" gemmer sig - at strø om dig med klicheer er vi jo så vant til, men det gør jo ingen klog på hvordan sandheden pludselig kan blive til et mirakel, vel?

Og så en anden ting: det er stadigvæk mennesket og ikke verden, du ka' anse som værende af flygtig karakter - og pssst! ja du er i sandhed en glad kristen, og hold du fast ved det, det dér med agnosticismen er jo slet ikke dig..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (16/04/2017 22:15)
Top Svar Citer
#23067 - 16/04/2017 22:21 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Hvis jeg forstår dig ret, så ser du ingen forskel mellem jødisk og kristen næstekærlighed.

Det har jeg svært ved at følge dig i - og det har andre da vist også.
Se f.eks. dette:
Citat:
Ordet 'næste' betyder egentlig 'den nærmeste', men hvordan blev det mere præcist opfattet i GT ? 'Næsten' er i den gammeltestamentelige tradition ens ven, slægtning eller landsmand, altså mennesker, man umiddelbart har fællesskab med. Den fremmede, som bor hos det jødiske folk, regnes dog også som ens næste (se 3 Mos 19,33-34).
og
Citat:
Samtidig er det nyt, at Jesus ved netop at tale om næstekærlighed lægger vægt på sindelaget bag en handling. At handle godt er ikke godt nok, hvis man handler ud fra andre motiver end kærlighed til næsten. Mens lovoverholdelse netop er det, Gud kræver i den jødiske tradition, er det ifølge Jesus ikke nok til at sikre frelsen. Kærligheden til Gud og kærligheden til næsten er nu det afgørende.
og
Citat:
Med hensyn til forståelsen af ordet 'næste' sker der også med Jesus noget nyt. Jesus udvider næstebegrebet radikalt, så det kommer til at gælde alle mennesker. Faktisk udvider Jesus begrebet så vidt, at han endda siger: "Elsk jeres fjender og bed for dem, som forfølger jer" (Matt 5,44)!
og
Citat:
Jesu lignelse om den barmhjertige samaritaner (Luk 10,25-37) giver et andet eksempel på, hvordan Jesus opfatter 'næsten' og næstekærligheden. Jesus fortæller her om den overfaldne og halvdøde mand, som hverken hjælpes af den jødiske præst eller levit, men først af den forbipasserende samaritaner. Den overfaldne har alt det, vi kan identificere med 'næsten', men det er ikke ham, Jesus udnævner som sådan. Jesus vender lignelsen på hovedet, så næsten bliver samaritaneren, han som hjalp. Jesus provokerer. Ved at lade samaritaneren være næsten viser Jesus, at man aldrig kan vide, om man selv får brug for hjælp. Han udvider samtidig næstebegrebet til også at omfatte mennesker - samaritaneren - med anden tro og nationalitet, mennesker som ikke regnedes som 'næste' inden for den jødiske tradition.

Det er dette i kristendommen - men ikke i jødedommen - udvidede næste-begreb, der griber mig, uanset at jeg på mange andre områder ikke ser mig selv som kristen blinker

Har jeg forstået dig ret: at du mener, der ikke er forskel på jødisk og kristen næstekærlighed?

Du nævner nu også andre emner i de to testamenter.
Jeg foreslår imidlertid, at vi først afklarer vore positioner, hvad næstekærligheden angår smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23069 - 16/04/2017 22:33 Re: Guds Ord [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Du skriver Simon:
Citat:
det er stadigvæk mennesket og ikke verden, du ka' anse som værende af flygtig karakter -
Ser man dét blinker
Hvad med vores forurening af jordens atmosfære?
Hvornår løber solen tør for brint?
Hvad med den accelererende udvidelse af universet?
Og så har jeg endda ikke nævnt kvantefysikkens flygtige mærkværdigheder blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#23070 - 17/04/2017 01:37 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Beretningen om den barmhjertige samaritaner i Lukas kap. 10 kan som før skrevet deles op i 2, mener jeg.

Spørgsmålet om hvordan den lovkyndige kunne arve evigt liv - og så anskuelighedslære om hvem der var den lovkyndiges næste, som jo også samtidig igen gav svar på hvordan den lovkyndige kunne arve evigt liv.

Derudover står beretningen om den barmhjertige samaritaner i Lukas kap. 10 i en sammenhæng, hvor Jesus udpegede og udsendte disciple til at forkynde om guds rige.

De kommer tilbage, og missionen var gået over alt forventning.

Som jeg forstår skriften, har den lovkyndige overværet disciplenes tilbagekomst, hørt Jesus sagde deres navne var indskrevne i himmelen og hørt, at Jesus sagde han var guds søn.

Derefter spørger han: "Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?" et spørgsmål han kendte svaret på, og derfor svarede Jesus: "Gør det, så skal du leve."

Da han var lovkyndig, skulle jeg mene, han også vidste, hvad det han svarede på indebar, da det stod i skriften.

Eksempelvis:
Citat:
Ordsprogene 19:16-17 Den, der holder budet, bevarer sit liv,
den, der lader hånt om sin færd, må dø.
Den, der forbarmer sig over den svage, giver et lån til
Herren, og Herren gengælder ham hans gerning.
Dette ville gøre han arvede evigt liv = hans navn ville blive indskrevet i himmelen – det som han spurgte til.

Så jeg kan jo undre mig over, hvorfor han spurgte, og hvori prøven bestod.
"Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham …"

Nå, - men samaritaneren i lignelsen gjorde det, som en jøde under loven skal, og det fortalte Jesus, at den lovkyndige skulle efterligne: "Gå du hen og gør ligeså!"

*¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨*

Både den gamle pagt og den nye pagts største bud er:
Citat:
Mattæus 22:34-40 Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve:
»Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.
Min fremhævning.

Så udgangspunktet er ens for jøde som for kristen.

Det er den samme gud, men den nye pagt er ikke helt som den gamle, da det ikke er nok "bare" at holde budene, da gud i den nye pagt skal tilbedes i ånd og sandhed.

Lovpagten var opdragende, og den nye pagt "går et skridt" videre da man nu skal gøre det rette af hjertet og ikke kun af pligt.

Så kærligheden til gud og næsten er den samme blot renere ... kan jeg bruge det ord ... eller lidt som børn – de kravler før de går almindeligvis.

Da jøderne har et bud om ikke at myrde/ihjelslå, så er det jo = at elske sin fjender i den forståelse jeg ovenfor har forsøgt at forklare mig med, vil jeg mene.

Så når du spørger:
Citat:
Har jeg forstået dig ret: at du mener, der ikke er forskel på jødisk og kristen næstekærlighed?
Så er svaret både ja og nej.

Guds folk er som børn, der skal opdrages.

Først loven – dernæst hjertet – og til sidst bliver det en identitet hvor man bliver, som gud det vil.

Han er pottemageren, og de der vil lade sig forme af ham, bliver ikke kasseret, og vil derfor arve jorden hvor retfærdighed bor.

Håber dette er svar, på det du ville vide.

*
Skriftstederne er fra bibelselskabets online bibel

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 107 af 115 < 1 2 ... 105 106 107 108 109 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk